Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 2296 ggr
dragonstar
4/26/12, 10:24 PM

Att ta insperation av det dåtida till nutiden.

Jag är väldigt insperead av hantärk och av de som lever av naturen.

Jag är nyfiken vad ni tar till er av e gammla. Kanske lagar ni mat inspererad av de, håller på med hantvärk eller klär er vardagligt efter mönster inspirerade av medeltida kläder.

Jag sitter och syr en väst nu av medeltida mönster som jag kommer att använda normalt. Sitter även och planerar att göra mer kläder.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
LinaN
4/27/12, 3:05 PM
#1

använder mina undersärkar som sommarklänningar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

dragonstar
4/27/12, 4:07 PM
#2

#1 jag har faktiskt funderat på att göra det samma, fast har tyvvär inga klänningar osm passar längre i storlek, allt syddes under umgdomsåren när jag växte som värst och har bara sytt en klänning som passar.

Jag har funderat på att sy klännigar me ngöra som kortare så att odm blir som tunikor ungefär.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Anthka
4/27/12, 7:33 PM
#3

Jag stickar en hel del och använder mer och mer av äldre mönster, går tillbaka till det jag fick lära mig om trädgårdsbruk av en gammal bonde. Över lag så föredrar jag att använda mig av gammal kunskap om jag ska göra någonting. Det finns en anledning att man använde olika träslag till olika saker, olika typer av ull till olika plagg osv.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

dragonstar
4/27/12, 10:22 PM
#4

#3 Tycker det låter väldigt sunt, det finns så mycket gammal kunskap som börjar gå förlorad. Jag vill lära mig mer av de gammla. Kan tyvvär inte sticka eller virka men vill väldigt gärna lära mig.  Skulle så fal lstika kläder och ha på mig själv.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Ahnna
4/27/12, 10:48 PM
#5

Jag pysslar med en rad olika hantverk som har tusenåriga traditioner. Jag tycker att det är ganska rofyllt att utforska tekniker som inte används längre och som därför ofta är ganska bortglömda och saknar "regler" för hur det ska utföras. Jag använder material och ibland verktyg som fanns tillgängliga under t.ex. medeltiden och försöker utföra samma hantverk som folk gjorde då. Ibland blir det rätt, ibland blir det nåt annat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
4/27/12, 11:20 PM
#6

"Ibland blir det rätt, ibland blir det nåt annat."

Den ska jag trycka upp o ha i mitt framtida sy-rum :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
4/28/12, 2:09 PM
#7

#6 Bwaahahahahahaaa!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

dragonstar
4/28/12, 3:32 PM
#8

#6 Syperbra =) hahahha

Jag tycker det år så kul med hantvärk har inget speciellt jag gör just nu utna hoppar mellan lite allt möjligt.

Har ni hantvärks gjorda kläder? Jag vil lbörja ha det.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: