Annons:
Etikettpaviljonger-inredning
Läst 3275 ggr
mcvilse
2012-04-20 08:30

materiel till paviljong

De beskrivningar av paviljongtillverkning (mittstolpe med ekerkonstruktion) jag hittat hänvisar många till att man ska använda ask eller ek till mittstolpe.

Är det någon som sett om man använde björk? Funderingen grundar sig i att jag har lättare tillgång till björk än de andra materialen.Ja om man nu inte ska gå iväg till bygghandeln och köpa dyrt virke förstås…

Jodå jag vet att en hel del använder vanlig furu och då regelvirke, men jag skulle tycka det var roligt att få ha en rund stolpe som en båtmast.

Annons:
Anthka
2012-04-20 12:46
#1

Jag har sett ett (nutida) exempel på en björk som mittpåle. Barken var kvar så jag är helt säker på att det var just björk Flört
Al är både starkt och väldigt lätt vilket gör att jag förstår att man använt det till paviljonger. Du har inte möjlighet att få tag på en alstam då?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

mcvilse
2012-04-20 14:29
#2

Fast enligt de tabeller jag hittat så är al ett mjukt trä medan både ask och björk är hårt och segt..

Al är enligt samma tabell lättare träslag medan björk och ask är nästan lika tungt.

Men den praktiska skillnaden vet jag inte något om…

Anthka
2012-04-20 17:57
#3

Där ser man, vi använder al till meléesvärd och pucklar på ganska regält med dem utan större skada (undrar då hur hårt ask är)
Finns tabellerna på nätet? Är lite nyfiken på att jämföra för egen del.

Ser nu att du skrev ask, sorry jag läste fel. Hur som haver, som sagt så har jag sett ett nutida exempel på björk.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

mcvilse
2012-04-20 21:41
#4

Jag googlade på "hårdhet träslag" och hittade ett inlägg i Wikipedia om "Träslag" och en tabell hos svenskttra.se i deras träguiden även trakett har en info på sid sida då om hur de mäter hårdhet

Ahnna
2012-04-21 14:31
#5

Som med allt annat så är jag övertygad om att det fanns mittstolpar av björk på medeltiden enligt principen "man tager vad man haver tillgång till". Flört Så kör på björk du!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: