Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2772 ggr
FrökenGrön
3/25/12, 4:27 PM

Ok eller ej?

Hej där alla glada! :)

Har läst diverse angående Sophias Ateljes mönster men vill bara ha svar på om "Kvinnodräkt från 1300-talet" är okej och om ni kunniga inte tycker det så vill jag gärna veta vad som INTE är ok där. Som någon klok kvinna skrev-inte så kul att lägga en massa pengar på ylle och lin + sömnad på det för att upptäcka att klänningarna inte blir ok.

Tacksam för era kloka svar :)

Annons:
Anthka
3/25/12, 7:32 PM
#1

Lättast är att läsa detta: http://web.comhem.se/~u31138198/frusophia.html (skrivet av en dräkthistoriker)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

FrökenGrön
3/26/12, 12:38 PM
#2

Tack Antkha för svaret, nu ska jag bara försöka tolka det då mitt mönster är från 2009 :)

Loviz
3/26/12, 4:57 PM
#3

Handelsgillet har mönster som är HK ifall du inte är en hejare på att rita eget

Anthka
3/27/12, 12:32 PM
#4

När det gäller handelsgillets mönster, gör en toille (ett provplagg) först i ett skräptyg. En del av deras mönster är super och andra får man trixa lite med för att få bra.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

FrökenGrön
3/28/12, 5:01 PM
#5

Började med handelsgillets mönster av 13-1400tals klänning baserad på grönlandsfynden.

Sydde tack och lov o ett skräptyg först - resultatet var ju knappast så roligt och även efter att ha trixat med det ett tag så var jag långt ifrån nöjd så därav Sophias atelje.

Är inte riktigt säker på var inom århundradena jag landar men resultatet på första mellanklänningen är helt okej enligt mig iaf :)

Anthka
3/28/12, 6:58 PM
#6

Ok, konstigt för det mönstret är det som fungerat bäst för mig och jag har prövat en hel del av handelsgillets mönster.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
FrökenGrön
3/28/12, 7:54 PM
#7

Irriterade mig enormt på de jättelika ärmhålen :)

Upp till toppen
Annons: