Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4152 ggr
ThreeStars
2012-03-23 11:02

Kilar...

Jag har letat runt på sajten, men hittar inget…

Hur klipper man ut kilarna på bästa sätt? Tänker sy en enkel klänning med kilar från (ungefär) midjan och ner, men jag vet inte hur jag ska göra.

Hjälp tack?Glad

(Lite OT, men skulle man inte kunna samla alla inlägg om nybörjarsömnad i en artikel eller något?Glad)

Annons:
Engagera
2012-03-23 13:14
#1

Hur menar du med klipper?

  1. Hur man lägger mönstret på tyget, ritar av och så klipper?
  2. Hur man klipper i tyget för minsta tygåtgång?
  3. Hur man ska lägga ut mönsterbitarna?

Hur menar du? Kyss

ThreeStars
2012-03-23 15:13
#2

dels för att få mindre tygåtgång, men även hur det ser ut… helt kantiga trekanter blir ju fult… eller? ska de vara helt kantiga eller lite rundade?

Fårlåt för att jag va otydlig SkämsTungan ute

Engagera
2012-03-23 18:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är en bild på hur jag gjort. Typ. Glad

  1. Fram & Bakstycke
  2. Kilar
  3. Ärmar

Tyget är alltså vikt tre gånger. In mot mitten :)

PogoPedagog
2012-03-23 18:10
#4

De ska vara svagt rundade i nederkanten. Jag bruka alltid göra hela klänningen med kilar och allt alldelesför lång, sedan har man hjälp av en person att nåla till en snygg längd på klänningen när jag har denb på.

Engagera
2012-03-23 18:42
#5

Har själv klippt kilarna "brutna" (alltså utan det allra spetsiga) för att det ska bli lättare att sy ihop dem. Det ser ju bra ut iaf. Obestämd

Anthka
2012-03-23 19:39
#6

De behöver inte vara rundade, jag klipper till mina helt raka i nederkant och det fungerar utmärkt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Engagera
2012-03-23 22:01
#7

Trodde vi pratade om spetsen hihi dumt

ThreeStars
2012-03-23 22:39
#8

Tack för alla svar! :)

Men ytterligare "en" fråga: Ska kilarna vara som likbenta trekanter? Hur många på varje sida? jag har sett olika på olika mönster, men vilket blir bäst?

Engagera
2012-03-24 10:01
#9

2 på varje sida :)

Nja, man ritar dem ju rak på en sida och så vinkel på ena. Men lägger du den sedan spegelvänt blir det ju lika dant fast åt andra hållet ^^

EDIT: Du kan ju göra en stor kil också om du vill, så blir det bara två kilar, en på varje sida!

ThreeStars
2012-03-24 10:54
#10

Jaha, okej, jag tror jag fattar :) Tack så mycket! ^^

Rajka
2012-03-24 16:08
#11

Jag brukar även använda utrymmet som är mellan bit 2 och 3 i bilden i #3. Det är ju oxå en kil fast upp och ned.

Antingen syr jag ihop två rätsidiga kilar (sån som bit 2 är i bilden) med den räta vinkeln mot varandra så att jag får en stor likbent kil. En sån kil är fint att sy i mitt fram och mitt bak då sömmen mitt i kilen är helt rak.

Eller så kan man använda dessa fyra kilar genom att sy i en mitt fram + bak + en varsin i sidorna.

SHV-Pysen
2012-03-28 13:27
#12

Det verkar ha blivit förklarat redan, men jag kan väl slänga in min förklaring, i förhoppning om att den hjälper snarare än förvirrar. ;)

När jag klipper ut ur tyg så tänker jag i rektanglar. en kil klipps ut som en rektangel och sen dras en diagonal tvärs över, från övre vänstra hörnet, till det nedre högra (eller vice versa, har ju ingen betydelse) sen läggs dessa ihop till en liksidig rektangel = en kil. eller så klipps bara två liksidiga rektanglar ur, men det är inte en lika effektiv metod om man vill spara tyg.

Tänk på detta bara! Vissa tyger (ex. sammet) har en lugg. Har ett tyg nu i 100 % ylle men som har en lugg, och då funkar inte riktigt den där rektangel metoden, i alla fall inte som jag måste lägga ut mönstret. detta för att risken blir att luggen inte ligger i samma rikting överallt, vilket resulterar i att det blir olika färgskiftningar i det färdiga plagget.

Det går att pussla ihop utan problem om man tillräckligt med tyg, men det kan vara värt att tänka på! Var inte för ivrig!!

ThreeStars
2012-03-29 18:15
#13

#12 tack för tipset! :)

Annons:
Åsa Wahlman
2012-04-24 13:28
#14

Men då kommer jag med nästa fråga

Hur breda brukar ni göra era kilar i nedre kant ?

Mvh

Åsa Wahlman

Ta hand om er där ute

[Senyera]
2012-04-26 17:46
#15

Det beror helt på vilken vidd du vill ha i klänningen! Du kan i princip göra dem hur vida som helst :)

Upp till toppen
Annons: