Annons:
Etiketthantverk
Läst 2992 ggr
skapa
2012-03-20 21:52

Brickvävning på fri hand

Brickvävning var vanligt under vikingatid och medeltid men jag tror inte att man ritade mönster för vävningen på det sätt vi gör idag. Jag har en liten misstanke att millimeterpapper och datorer inte var så vanligt. Att rita mönstren på rutpapper är ett väldigt bra pedagogiskt sätt att lära ut brickvävning men det går att väva riktigt avancerade band även utan att rita. Det finns inga fynd av brickor där man markerat hålet med siffror eller bokstäver som vi gör idag så metoden var en annan.

Jag har skrivit ihop ett häfte som beskriver hur man väver utan ritat mönster, en beskrivning som är tänkt att fungera om man t.e.x. skall demonstrera brickvävning på en vikingagård. Häftet beskriver hur jag själv gör när jag sätter upp och väver mönster på fri hand. Det är aldeles nytt och jag vet inte hur bra det fungerar. Har du lust att vara testare av det? Maila mig i så fall så skickar jag det till dig. Som gentjänst vill jag att du berättar vad du tycker, vad är svårt att förstå, vad saknas och vad tycker du är helt onödigt?

Min maildress är:Louise@spangmurs.se

Annons:
LinaN
2012-03-21 09:21
#1

Häftet är jättetrevligt och inspirerande!

fick ett sådant på senaste kursen jag var hos Louise på Spångmurs. Klart läsvärt och ger en ny dimension på HUR man kan skapa mönster utan att vara särskilt jätteinsatt :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2012-03-21 11:51
#2

Vi pratar mer på kursen i helgen! Personligen så tycker jag att allt du skriver är enkelt att förstå och efterfölja.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2012-03-21 12:13
#3

JAG VILL OCKSÅ PÅ KURS I HELGEN!!!!!

gah. :/

Ni får ha så trevligt!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2012-03-21 13:01
#4

#3 Varför kommer du inte då? Tungan ute Vi ska ju väva med silvertråd.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2012-03-22 07:41
#5

#4 ska debutera hoppningmed Harry på lördag ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hammarskogen
2012-03-27 13:08
#6

Skiftar i alla nyanser av grönt……:)

Annons:
Ahnna
2012-03-28 10:24
#7

Det var sjukt roligt, som vanligt, på kursen! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: