Annons:
Etiketthantverk
Läst 4899 ggr
Zabbio
2012-03-05 18:26

Målningar?

Hejsan!

Är det någon som vet någontig om målningar osv på medeltiden eller helst vikinga tiden?

Målade man tavlor? :P Och i så fall, vad målade man på? Trä? Sten? Linne?

Skulle tro att äggtempera är ett troligt medium om man tänker på att det fanns redan vid stenåldern.. Det finns ju också som rest på en del runstenar..

Men för övrigt har jag inte en susning om ifall det ens förekom tavlor på det viset på den tiden.

Min tanke är lite småful, jag gillar ju att måla och det hade varit kul at ha nåt att sälja på nästa vikingamarknad. Men det ska ju helst vara hyfsat autentiskt - eller i varje fall möjligt att det förekom på den tiden. Kan för all del vara en lite nytänkande viking om så krävs, men jag behöver ju inte använda akrylfärg på plastskivor och måla höghus om ni förstår vad jag menar.. :3

Men oavsett så hade det varit roligt att lära sig lite mer om konsten på den tiden :) Har sett att det inte funnits några målningar på den marknad jag var vid, bland allt hantverket. Lite synd om det är för att det inte fanns.. men hur osannolikt är det inte att ingen någonsin kletade färg på en träbit (utan att tälja runor i den först) och hade som prydnad..?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Ahnna
2012-03-05 19:47
#1

De skandinaviska vikingarna målade inte, konstigt nog. De ristade in bilder i stenar (så kallade bildstenar) och skrev med runor, men de målade inte. Exakt vad det beror på är lite av ett mysterium, för samtida kulturer på andra platser i världen målade hejvilt så jag är övertygad om att vikingarna kände till konstformen.

Så just vikingatida målningar existerar inte, men jag tycker att du kan måla annat som tillhör samma århundraden men som härstammar från andra geografiska platser. Här har jag sammanställt en artikel som visar hur man gör för att måla "på medeltida vis".

Ett bra exempel på keltisk konst är ju the Book of Kells som troligen är ifrån 800-talet. (Precis samtida med våra vikingar.) Men för att måla med den boken som inspiration så behöver man en väldigt smal penna att skissa med, eftersom vissa av knutarna är pyttesmå!

The Vespasian Psalter är en annan skrift, från mitten av 700-talet, som innehåller en hel del vackra illumineringar.

Det finns MASSOR att inspireras av, Google är din vän!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Zabbio
2012-03-05 20:26
#2

Tack för info :)

Har du tips på sökord på google?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2012-03-05 20:35
#3

Snubblade över scrollor, hade jag kunnat måla sådana och sälja på en marknad, tror du? Som vykort eller presentkort eller något? :3 Eller skulle det bli helt fel?

Känns bara lite dumt att åka dit för tredje året i rad och fortfarande vara Snylt.. *lol* Allaandra säljer grejjer medans jag mest är lite alltiallo. Hade varit kul att ha nåt lite iaf.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ahnna
2012-03-06 08:08
#4

Du kan måla precis vad du vill, men om du googlar på t.ex. "book of hours" eller "psalter" eller "medieval illumination" så kommer du att hitta tusentals exempel från medeltiden. Mitt tips är att försöka efterlikna dessa så mycket som möjligt, eftersom det blir snyggast så. Olika tidsperioder hade olika kännetecken i konsten och efter ett tag kan man enbart genom att titta lite snabbt på en illumination se om det är 1200-tal, 1300-tal, 1400-tal och så vidare.

Scrollor är det vi i SCA kallar våra utmärkelsediplom. De är baserade på medeltidens illuminationer men vi fyller dem med text som har med mottagaren och utmärkelsen att göra. Googlar du på t.ex. "SCA scroll" så hittar du massor av såna exempel. Vissa av präntarna i SCA håller sig enbart till att göra kopior på medeltida illuminationer, medan andra hellre målar lite friare. (Själv blandar jag ganska friskt och gör det som faller mig in, men att göra en kopia av en medeltida avbildning har sin alldeles egna charm.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2012-03-11 06:44
#5

Bara för att man inte har hittat några målningar från vikingatiden, kan man inte påstå att de inte gjorde några målningar.

Vissa föremål och runstenar har varit färglagda med olika färgpigment.

Man får komma ihåg att den vanliga vikingatida bostaden var mörk och enda ljuset kom från härden eller möjligen de första ugnarna. Från elden blev det mycket sot och rök. Målningar som dekoration var ganska meningslösa, då de i princip inte kunde ses. Dekoration gjorde man istället på olika användbara föremål, som korgar. andra träföremål med ristningar och ibland färglagda, vävnader, täcken och bonader.

Inte omöjligt att man använde olika färgpigment för att pryda byggnader utvändigt. Nu försvinner ju färgerna fort på trä som utsätts för vind och väta. Ristningar och skurna mönster hade däremot en mycket större hållbarhet.

De arkeologiska fynd från Romartiden som hittats i närheten av Skandinavien och har haft kontakt med Svarta havskulturen, tyder på att  man använt färger för att förstärka ornamenten, men även färgglada stenar och färgade glaspärlor.

Ahnna
2012-03-11 11:40
#6

#5 Nej, visst, de KAN ha sysslat med måleri även i Skandinavien, men det finns inga fynd som tyder på det. Från andra länder finns det otaliga fynd, så det känns orimligt att ALLA målningar från vikingatiden i Skandinavien skulle ha ruttnat bort medan andra kulturer lyckades bevara sina i flera tusen år.

Angående dekorationer av hemmet så är jag övertygad om att även vikingarna målade på väggarna och broderade saker för att det var fint. Jag har spenderat en hel del tid i vikingatida hus, byggda av lera, halm och koskit med minimala fönster och det är rätt bra ljus i dessa under dagtid. Man ser garanterat väggarna och de är ju inte särskilt fina när de bara är gråvita av torkad lera.

Att vikingarna sysslade med andra konsthantverk än målning vet vi ju, men det är just målningarna som lyser med sin frånvaro förutom på bildstenarna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Bjornen
2012-03-12 08:04
#7

Hur många byggnader finns det bevarade i Skandinavien från vikingatiden ? Inget. Ett fåtal byggnader från 1200-talet är bevarade och de saknade alla eldstäder.

I Skandinavien byggde man husen i trä och bostadshusen hade eldstäder. Förr eller senare brinner huset ner. Björknäver har också varit ett vanligt taktäckningsmaterial (med trä ompå). Detta gör att elden blir våldsammare och ofta blev flera byggnader drabbade när brinnande trädelar flyger omkring. Härbret och visthusboden fanns oftast en bit från övriga hus, just för brandrisken. Därför finns några sådana bevarade. Förekomst av smedjor (höga temperaturer) och bastur (förekomst av brännbart material i form av torr säd och halm) ökar också brandrisken för övriga byggnader. I andra kulturen byggdes mera hus i sten och behovet av eldning för värmens skull var inte lika intensiv. Därför finns det en del mycket gamla stenhus i Europa.

LinaN
2012-03-12 11:58
#8

Vår noriska miljö är ingen höjdare för att förvara oljemålningar i större delen av året. Kyla, fukt och annat skulle garanterat ha fått färgen att flagna, fukten linneväven att ruttna så småningom och sen vart det ju det här med eld. Jag hade dumt nog en oljetavla ute i mitt stall när jag bodde i skåne. Efter en vinter så hade färgen börjat lossna och väven vart allt utom fräsch med mögeltillväxt på baksidan. Och då hade jag ändå ett varmstall.

Jag hade haft bättre tur med att måla direkt på de rappade väggarna med äggoljetempera och ockra mm. Fram tills att rappen börjar släppa från väggarna vilket det gör med mellanrum när det inte sköts eller det går en spricka i rappen.

Vävnader och bonader vart hållbarare och kunde användas till mer än att se fina ut under stränga vinternätter, till skillnad från en pannå… samt att skulle det fästa mögel i vävnaderna så ut i snön och frys skiten, eller skura med björkbladssåpa på sommaren osv. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

lillalollo
2012-03-21 03:51
#9

#3

Här hittar du resten av sidan om sköldebrev/scrollor, kanske du hittar något matnyttigtCool

Leramani
2012-05-15 12:02
#10

Vikingarna borde väl ha målat på träföremål,  med tanke på deras otroliga utsmyckningar i guld t ex,  men träföremål ruttnar och färg flagnar.

Jag har för mig att man hittat färgfragment på träföremål vid någon fyndplats.

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: