Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 14165 ggr
Engagera
2012-02-26 08:51

Sy till medeltidsveckan - Engageras Journal

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har postat min första klänning redan i en tråd, men känner att jag behöver en helt egen tråd - likt en journal.

Har skrivit i textilhantverk här på iFokus, och på sysidan.se men det känns inte precis så aktivt på dessa ställen. Hoppas att ni här kan hjälpa mig på traven isället!

Ska sy till medeltidsveckan iaf. Har sytt en icke Historiskt korrekt klänning, bifogar bilden. Ska sy mera till mig själv, 2 klänningar (de ska vara historiskt korrekta). Ska dessutom sy 2 små klänningar med undersäkar och huvudbonader till min dotter, och tunika + byxor till min sambo. Jag ska också ha huvudbonader.

Ta i akt att denna klänning som jag sytt klart - se bilden, är min andra klänning jag sytt helt själv utan hjälp, någonsin. Är stolt trots att den är fel historiskt sett.

Hur mycket tyg, ungefär, behöver man för att sy upp klänningen och särken? (mönstren från historiska världar)

Hur ska jag veta hur mycket tyg jag behöver för att sy dessa?

Har också beställt dessa mönster, 1 & 2 (från fagert.se). Någon som har erfarenhet av dessa? De känns ju iaf Historiskt korrekt :)

Jag vill jättegärna ha tips och så :) Mvh Linn

Annons:
Engagera
2012-02-26 09:23
#1

Har läst lite om Fru Sophias mönster på forumet på historiska världar. Det låter ju som "ok" när det gäller nybörjare, men jag vill ju ha det så korrekt som möjligt. Var det fel av mig att köpa dessa mönster? - tänker jag nu.

Borde jag göra egna mönster från historiska världar-beskrivningarna för att vara godkänd?

Engagera
2012-02-26 09:52
#2

Läst ännu mera. Kommer nog rita upp ett eget mönster = 200:- spänn i sjön… NÅJA, vill man göra rätt så.

Kommer utgå ifrån dessa: 1 (yttre klänning) & 2 (särk). Jag vet att 2:an så står det att det också är ett "outer garment" men det går väl ändå att göra liknande till särk.

Eller ska jag göra tvärt om? 2:an som ytterplagg och 1:an som särk.  Obestämd

Ska köpa tyg från korps.se iaf. Frågan är bara hur mycket tyg som kommer att gåg åt. Ska jag bara köpa 4 m till klännigen och 4m till särken kanske?

Ahnna
2012-02-26 12:42
#3

Du kommer att bli godkänd hur du än gör! Vi som gör egna mönster och vill ha allt korrekt har hållt på ett tag och vill höja ribban för oss själva, för vårt eget höga nöjes skull. Det finns ingen (eller okej, väldigt få) som anser att alla ska klä sig 100% korrekt redan från dag 1. Så visst kan du använda mönstren du har köpt om du vill.

Mönster nummer 1 i inlägg #2 här ovan är ett basmönster för vilket plagg som helst, egentligen. Det kan användas till underkläder, mellankläder eller överkläder, och med några få justeringar så kan man göra en uppsjö andra modeller som också är korrekta. Mönster nummer 2 är ett överplagg, men jag håller inte med textförfattaren om att det är en tunika. (Tunikor har ärmar, i mitt tycke.) Så jag hade hellre gjort en underklänning/mellanklänning med mönster 1 och en överklänning med mönster 2.

Hur mycket tyg som går åt är väldigt individuellt, eftersom det beror på din storlek och längd, samt hur stort och långt plagget ska vara. Om du utgår ifrån basmönstret (nummer 1 i din länk) så mär hur breda de raka styckena ska vara. (Omkretsen på din överkropp på det bredaste stället delat på två.) Jag brukar använda mig av 55-60 cm breda tygstycken, vilket tillsammans blir 110-120 cm i omkrets minus sömsmånen. Jag är lat, så jag lägger inte till sömsmån till mina mått, utan gör alltid mönster med sömsmån inräknad.

Räkna sedan ut längden, från din axel ner till nederkanten på det tänkta plagget. Mät helst över stussen för att slippa eventuella överraskningar. På mig blir det runt 145 cm för en hellång klänning. Det innebär att för de raka styckena så behöver jag 145 cm av ett tyg som är 120 cm brett för att få ut två långa bitar. (Som blir fram och bak på klänningen.) Är tyget 150 cm brett så får jag en 30 cm bred remsa över, som jag kan använda till kilarna.

Mät vilken längd du vill ha på ärmarna. Jag brukar köra på 60 cm. Sen vill jag ha rymliga ärmar så 50 cm är en bra bredd. För att få svängrum i ärmhålan så gör jag sen en fyrkant för varje ärm (2 st alltså) som är cirka 15 gånger 15 cm. Dessa sys i ärmhålan så att de framifrån och bakifrån ser ut som trekanter.

Alltså, 145 cm för fram- och bakstycke, plus 50 cm för ärmarna, är lika med 195 cm tyg.

Sen beror det på hur många kilar du vill ha och hur breda och hur långa de ska vara. Ett basplagg bör ha minst 2 kilar (en i vardera sidan) och gärna 4. (En fram, en bak och en i vardera sidan.) Mina kilar är oftast ganska breda i basen, 50-60 cm eller ibland till och med bredare. Det ger en vid kjol som man med lätthet kan gå och springa i, som har ett trevligt fall och får en fin silhouett.

Jag brukar ta till åtminstone 3 meter tyg på 150 cm bredd för säkerhets skull när jag syr basplagg, och jag har cirka storlek 38 i kläder och är 163 cm lång. Jag kan få ut en komplett klänning med lagom svägrum på 2 meter tyg, men det är gränsfall och då blir ärmarna ganska snäva, så vill jag göra någon annan variant av ärm så går det inte.

Av restbitarna som blir över när du syr en basklänning i linne så kan du sy huvuddukar, pojkmössor, coifer, förvaringspåsar, m.m.

En överklänning utan ärmar kräver betydligt mindre tyg, så 2 meter räcker gott och väl för min storlek. Såna klänningar ska sitta löst och ha mycket vidd, så ta till breda kilar i sidorna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Engagera
2012-02-26 15:58
#4

Åh tack så mycket för ett udnerbart svar! Jag håller med dig faktiskt när det gäller att göra tvärt om det jag skrev från början! Bra tips indeed! Tur jag beställde 3 meter ^^ Är 164 lång och har snart storlek 38. Ska dock gå ner 5 kilo till, sedan min graviditet.

Har faktiskt gjort ett "utkast" av klänningen nu av ett gammalt lakan - utan armar. Jag mätte mig själv, skissade och ritade upp eget mönster. Jag utgick från detta mönster. Fast med bara en kil på var sida. Blev helt ok! Tror jag kan använda mina mönsterbitar bara jag ändrar liiiiite.

MEN JAG HATAR VERKLIGEN HALS OCH ARMÖPPNINGAR.
Hur fasen ska man göra det snyggt? Zick-sackade runt hela och alla mönsterbitarna. Att bara vända kanten in och sy raksöm GÅR INTE. Det viker sig och är äckligt svårt. Vad kan man göra för att underlätta detta? För att få en SNYGG kant runt öppningarna…. Har jag ritat för "runt" mönster? Hur ska jag dessutom göra när jag ska få på mig kläderna, måste ju ha knäppning eller bindning eller ngt. Hur gör jag då?

//Linn

Engagera
2012-02-26 16:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Såhär blev det, jag har ju inte sytt in så den sitter åt bättre ännu. Dessutom är den ut och in med mörk tråd så man ska se… ändå är det lite otydligt.

Ärmar ska ju på, och kilas, sedan ska jag sy in en aning, men man vill ju att särken ska sitta lite löst ändå så det blir mysigt under överplagget. Det blir nog bra om jag bara tar 1 cm i sömsmån. Men kommer nog att ha 2 kilar till iaf. Är ju bara att klippa ytterligare två av samma mönsterbit så det blir plättlätt :)

Med bälte och så sen blir det sååå fint ^^ Så länge man kan få på sig kläderna. Måste komma på ngt fiffigt. kanske en liten skåra, eller vad det heter, i V-form fram?

Ahnna
2012-02-26 17:39
#6

Sy halsringning är lite av en konstform. Man måste "lyssna" på materialet och låta det visa hur det går att vika utan att få veck. Sen gäller det att sy mycket försiktigt, med väldigt liten sömsmån, då brukar det bli bäst. Allra finast blir det om man handsyr, då har man också mer kontroll på tyget och slipper små veck som "bara kommer" av sig själva. (Been there!)

Fram till början av 1300-talet så använde man vanligtvis en skåra i fram för att få huvudet igenom halshålet. Skåran fästes sedan vanligtvis ihop med en brosch eller ett litet spänne. (Det förekom också plagg där halshålet var precis lagom stort för att få ut huvudet igenom.)

Under senare 1300-tal så växte halshålet på överplaggen (och således också på underplaggen) tills man inte behövde någon skåra längre, eftersom man fick ut huvudet i alla fall. Det blev också vanligt med undersärkar som snörades ihop mitt fram och då behöver man ingen annan lösning för att få ut huvudet.

Under senare århundraden så blev hyskor och hakar flitigt använda till att stänga plaggen och då kunde man göra halshålen hur snäva som helst. (Med skåra fram eller öppet hela vägen ner i fram.) Jämför till exempel med 1400-talets houppelander eller den här varianten av 1500-talets praktklänningar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Engagera
2012-02-26 18:09
#7

Åh tack igen för väl utförligt svar! Kommer antagligen att sy för hand när jag syr halsringningen. Kanske gör en liten skåra dessutom - men då blir det kanske ännu värre med ringningen! Måste fundera på vad som blir allra bäst och lättast med den tunna vadmalen. Kanske får jag fixa om mönstret en aning, göra smalare axelband och låta ringningen bli större.

Engagera
2012-02-26 18:10
#8

Vad säger du förresten om att jag gör särk av samma mönster som jag syr ytterplagget av? :)

Ahnna
2012-02-26 18:28
#9

#8 Det är helt korrekt medeltida sett. (Förutsatt att du har ett medeltida basmönster.)

Ett annat sätt att komma runt problemet med att fålla halsringningen är att klä in den råa tygkanten med ett band istället. Klipp en remsa av ditt tyg på skrå (så att den blir böjbar) lika lång som halsringningens omkrets, vik den över tygkanten och sy fast.

På 1500-talskläder så gör jag nästan alltid så med kanterna, men då använder jag färdiga sammetsband. Så enkelt, så snyggt! Glad (Men sammet är inte riktigt HK förrän man kommer in på 1400-tal och det passar bara på adelsplagg. Förvisso fanns sammet redan på 1200-talet, men det användes inte i särskilt stor utsträckning då.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Engagera
2012-02-26 18:49
#10

På skrå? Alltså inte i trådriktningen, utan på diagonalen? :)

Engagera
2012-02-26 21:15
#11

Hoho, nålade ihop helt för att se om huvudet kom igenom - DET VAR PERFEKT! Jag som antog att det inte alls gick, stolt!

Ahnna
2012-02-26 23:20
#12

#10 Precis, skrå betyder på diagonalen. (45 graders vinkel.) Då blir tyget stretchigare och därför bättre för att klä in rundade kanter.

Syr man hosor så bör man alltid skära ut bitarna på skrå, eftersom stretcheffekten som blir då gör att man kan sy dem väldigt tighta.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Engagera
2012-02-27 09:10
#13

Oh shit, har inte ens funderat över vad jag ska ha på fötterna. Kanske köper jag någonting när jag väl är på gotland.

Ang. detta med slöja, kan man sy fast den, sy ihop alla delarna, och liksom bara dra på? Eller är det att rekommendera att nåla fast i en hätta? Kommer ju bli så varmt, jag har så tjockt hår…

Annons:
Ahnna
2012-02-27 11:01
#14

#13 För att göra en enkel och tidsenlig slöja: Köp ett tunt, skirt linne, alternativt hampa. Någonting luftigt, helt enkelt. Klipp ut en D-formad slöja så stor som du vill ha den. (Jag brukar mäta från pannan över huvudet ner till en punkt mellan nacken och skulderbladen.) Fålla kanterna. Klipp sedan ut en lång remsa av samma tyg (alternativt ett något styvare linne/hampa) som är tillräckligt lång för att gå lite omlott runt ditt huvud, som ett pannband. Fålla kanterna eller vändsy den dubbel. Klipp ut ytterligare en remsa som är tillräckligt lång för att gå under hakan och upp över huvudet, lite omlott. Fålla eller vändsy dubbel.

Sätt på dig pannbandet och fäst det runt huvudet med en knappnål eller två. (Det här är den historiska varianten, men kardborre eller knapp går naturligtvis lika bra om man vill fuska.) Ta den andra remsan och lägg över huvudet och runt hakan och nåla fast den i pannbandet på båda sidorna om huvudet. Se till att den sitter bekvämt så att du kan prata och andas ordentligt.

Nu har du grunden på dig, som du sedan fäster slöjan i med fler knappnålar. Den raka delen av D-formen ska rama in ansiktet. Kolla var mitten är och se till att den hamnar mitt för pannan. Jag brukar sätta en nål uppe på hjässan och en vid vardera tinning ungefär, samt ibland så måste slöjan vikas undan lite från ansiktet och fästas med en nål så att man inte får tyg i ansiktet när det blåser. Knappnålar utan plasthuvuden brukar jag använda, det blir diskret och snyggt. Det finns mer tidstypiska nålar att köpa också, men de brukar vara ganska dyra.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2012-02-27 11:04
#15

Här har du en sida som förklarar jättebra med bilder det jag precis skrev.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Engagera
2012-02-27 13:10
#16

Tack :)

Loviz
2012-02-28 02:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag har sytt mig ett slöjfäste eller vad man ska kalla det enligt bilden (som är från the midieval tailors´s assistant). Dock har jag lite för runt huvud och lite för "glatt" Hår så det sitter inte uppe :(

Men jag hittade ett tunnare stoppat diadem på en lågprismarknad så jag fäster min D-slöja i det med HK knappnålar och gör ett litet veck vid tinningen så slöjan ligger mot huvet/pannan. Ingen som ser skillnad om man inte är väldigt närgången ;P

Jag har sytt band som Ahnnas länk visar men jag känner mig inte bekväm i att ha något runt hakan så jag har inte använt dem.

Engagera
2012-02-28 09:31
#18

Okej, tack så mycket! Man kan ju lätt lägga till ett framstycke att ha under hakan rätt enkelt med den "tekninken" ;) Brukar dock få huvudvärk av diadem, konstigt nog..

Kan jag inte ha någon annan huvudbonad förresten, typ en sånhär som användaren Gudris har kanske? :)

Ahnna
2012-02-29 09:11
#19

#18 Det beror på vilken tidsperiod du vill hålla dig inom. Gudris variant på huvudduk finns dokumenterad för 1500-tal och jag har sett nåt liknande för sent 1400-tal, men dessförinnan verkar det ha varit slöjor och hättor som gällde. Men visst kan man använda en sån huvudduk ändå om man inte vill vara helt megakorrekt, för de flesta skulle säkerligen inte ens märka att duken hör hemma i ett annat århundrade.

Slöjfästet som "the Medieval Tailor´s Assistant" visar fungerar inte på alla, eftersom det saknar hakband. Hakbandet gör ju att pannbandet inte glider och i och med att man kan nåla fast slöjan uppe på huvudet om man har ett sånt band så blåser inte slöjan över ögonen på en om det kommer en vindpust bakifrån. Bokens variant fungerar som "fusk", men tittar man på medeltida avbildningar så var hakbandet mycket vanligt och jag tror att det har sina förklaringar. Vistas man utomhus så har det helt klart fördelar eftersom även en lätt vindpust kan göra att hela slöjan lyfter…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Engagera
2012-02-29 09:15
#20

Hmm okej, jag kommer ju vara klädd enligt första hälften av 1400talet. Får nog sy mig en slöja ändå då! :)

När användes coif?

Annons:
Ahnna
2012-02-29 09:28
#21

#20 Vilken samhällsklass kommer du att tillhöra? Huvudbonaden styrs även av det, för det mesta.

Coifen användes åtminstone under 1200-talet och kanske lite tidigare. Under 1300-talet så har jag fått intrycket av att den övergick från att vara ett fashionabelt "varje-dag-plagg" för män till att vara ett skydd för huvudet under rustningen/hjälmen och försvann således från modet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Engagera
2012-02-29 11:05
#22

Okej! Kommer nog tillhöra bönderna kanske eller medelklass. Kommer ju att ha så enkla kläder som möjligt. Kanske något litet broderi på slöjan tänkte jag. I ena hörnet ^^

Min dotter borde ju kunna ha en coif iaf, måste ju vara det skönaste huvudbonaden för en busig ettåring, iaf på dagen! På kvällen får hon nog ha en struthätta i ylle om det blir kallt :)

Ahnna
2012-02-29 23:37
#23

#22 Det låter som en jättebra plan till dottern!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Engagera
2012-03-01 09:59
#24

Sydde just dit en provarm på min skiss-särk! Blev väl sådär. Inte så lätt med eget mönster och få ärmarna att passa… Kilade fast en liten tygbit också men blev en vääääldigt liten bit för att få det att passa. Typ 2 cm bred om ens det. Gjorde iförsig lite väl stora ärmar så gör jag dem mindre blir det ju en större bit att kila med… I guess. Detta kommer inte bli lätt sedan med riktiga tyget för jag vill verkligen inte göra fel då! Det blir till att checka 100 ggr innan jag ens vågar klippa i tyget och så tråckla, tråckla, tråckla!!!

Ska lägga in en bild här så ni ser snart, på ärmen, måste bara ladda kameran. Är iaf glad för att jag slipper ärmar på ytter-särken i vadmal.

Engagera
2012-03-01 10:21
#25

Hittade detta, syr jag i denna ordningen undviker jag massor av "pyssel". Vad tror ni, låter detta vettigt? ;)

  1. Sicksacka alla delar
  2. Sy ihop axelsömmarna
  3. Sy fast kvadraterna mot ärmarna (som ska bli ärmkilar)
  4. Sy i ärmarna & kilarna
  5. Sy sidsömmarna
  6. Fålla eller bandkanta halsen
  7. Fålla nedre kanten och ärmarna
Engagera
2012-03-01 11:00
#26

Okej, jag hade sytt dit kilen under ärmen helt fel! Nu vet jag iaf hur jag ska göra tack vare denna tråd. ^^

Engagera
2012-03-01 12:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Ja, såhär såg det ut iaf efter mitt test. Blev ju väldigt fel, men lär sig gör man! :D

Annons:
Ahnna
2012-03-01 22:22
#28

Jag hajar inte riktigt hur du har sytt… Vad har du haft för mönster?

Jag ska leta rätt på min kaftan-artikel, där har jag för mig att det finns ganska tydliga steg-för-steg-bilder på hur man syr ihop ett grundmönster.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2012-03-01 22:29
#29

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Engagera
2012-03-02 08:21
#30

Haha, som sagt. Sydde mest för att prova hur det är man inte bör göra och så lära mig på vägen. Fortfarande mitt egna mönster utifrån detta! Finns ju ingen kil med på det mönstret men tänkte att jag skulle prova iaf.

Sydde ihop hela skiten i fel ordning och kilen gjorde jag bara som jag trodde med - vilket blev helt fel. Jag bara klippte en ruta och körde på al a - "detta blir som det blir" Cool

Började med kilarna på sidorna om fram- och bak-stycket, sen sydde jag ihop kilarna med varandra. Sen sydde jag ihop axelsömmarna. För att sedan pussla med ärmarna. Och kilen till sist.

EDIT: Tack för länken :)

Ahnna
2012-03-05 19:12
#31

Aha… Ordningen spelar oftast inte så stor roll, men axelsömmarna bör göras först så att fram- och bakstyckena sitter ihop. Då kan man prova ut rätt bredd på axlarna och halshålet och sen anpassa resten efter det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Engagera
2012-03-09 09:37
#32

Okej, det borde bli mindre pussligt. Vet inte alls hur jag ska våga klippa i tygerna ens… Borde köpa ett skit-tyg och sy en gång till för att vara helt hundra på att det blir rätt alltså. Har inga fler lakan att offra tyvärr :P

Engagera
2012-03-09 09:46
#33

Insåg nu att jag har utgått från ett "senmedeltida mönster". (bra jobbat att läsa ordentligt - det står ju klart och tydligt). Det var inte alls tidigt som jag trodde. Har funderat lite på det förut med kilarna och så, eftersom de sitter precis under ärmen. Kanske kan man helt enkelt flytta ner dem en bra bit, till midjan och sy ihop sidosömmarna under ärmen. Alla bitar är ju raka så det borde ju gå att bara flytta ner dem och få det att vara "tidigare"?

Åh mitt tyg kommer denna vecka förhoppningsvis :) Korps.se höll på att flytta lokal så det var lite rörligt med beställningarna. Krävdes att man ringde o tjata lite! Flört

Nu är det nog på väg i alla fall och jag längtar, vill se, känna och inte våga klippa… xD

Engagera
2012-03-09 11:29
#34

Precis gått promenad och hämtat tyget - WHOHO! Ska lägga upp en bild sedan så ni får kika, innan jag klipper ^^

Annons:
Engagera
2012-03-09 19:54
#35

Köpte en billig lakansväv, ska justera mönstret en aning och sy upp en ny "skiss" :)

Engagera
2012-03-10 11:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Nu blir det bild-bombning. Blev klar med sista, förhoppningsvis, provet på särken.

Jag sydde fast kilarna annorlunda på sidorna. Provade olika höjder. Som ni kan se håller jag händerna på olika platser, det är där kilarna startar.

Engagera
2012-03-10 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Sydde dock ihop ena paret av kilar på fel sida. Allstå vinkeln i mitten… Enligt de mönster jag sett så ska det ju vara så. Men det sticker ut så fult att det blev snyggare på andra sidan, där är dock höjden på kilarna vid höften. Som ni kan se på denna bild.

Engagera
2012-03-10 11:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Och så en sista bild där man kan ana ärmkilen (vet att det är en liten öppning till vänster dock vid kilen. Men har inte orkat handsy de små hålen ännu) och se halsen, vilket jag lyckades mycket bra med denna gång - om jag jämför med förra. (behöver bara pressas) Gjorde dessutom en nackbit så det blir finare fall bak, men den blev lite för rak bak. Måste ha lite uringning på den också för att det ska bli bra. Men det är ju lätt fixat! ^^

Ha en trevlig helg allihopa!

Engagera
2012-03-11 07:29
#39

Vad tycker ni om resultatet? Oskyldig

Ahnna
2012-03-11 11:29
#40

Jag tar en bild i taget.

#36 Här är axelsömmen alldeles för långt ner på överarmen. När du har sytt ihop fram- och bakstyckena med varandra och trär bitarna över huvudet, så kolla i spegeln hur mycket tyget sticker ut utanför axeln och klipp bort det som är överflödigt.

Jag kan inte riktigt se hur det ser ut under ärmen, vad som är söm och vad som är kilen. Men det ser lite trångt ut…? Det blir i och för sig bättre om du får upp axelsömmen 4-5 cm så att sömmen ligger preciiiis utanför axeln. På mina armar så blir det bäst om ärmen är cirka 50 cm bred längs axelsömmen och sen lägger jag till cirka 10 cm med kilen så att det blir cirka 60 cm totalt runt "ärmhålet".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2012-03-11 11:31
#41

Och just det, angående kilarna i sidan - de bör aldrig sitta lägre än midjan, det vill säga ungefär där du håller din högra hand på bilden i #36. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2012-03-11 11:32
#42

#37 Som sagt, sätt kilarna från midjan (inte höften) eller direkt under ärmhålan. Då blir det mest korrekt och snyggast, samt bäst passform och rörelsefrihet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2012-03-11 11:36
#43

#38 Kan du visa vilket mönster det är du har sytt efter? Vi har ju diskuterat lite fram och tillbaka på den punkten, så jag är lite förvirrad…

Det ser som sagt lite mysko ut under armhålan, men när axelsömmen sitter sådär långt ner så blir man förvillad eftersom allt kommer i fel vinkel. *kryptiskt förklarat*

Kämpa på! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Engagera
2012-03-11 12:31
#44

#40 Ja, jag har tänkt på det också. Skulle inte tagit någon sömnsmån alls vid axeln men råkade göra det ändå. Men ska göra om - och rätt när jag syr ikväll!

Allright, kör på midjehöjd på kilarna då :) Så blir det HK ;)

Detta är mönstret jag gjort en kopia utav!

Det är inte alls trångt faktiskt, jag kan röra mig hur bra som hellst åt alla håll ^^

Engagera
2012-03-11 14:05
#45

Fast, jag har ju gjort om lite granna när jag ritade det ^^

Ahnna
2012-03-11 17:53
#46

#45 Vad är det du har gjort om? *nyfiken*

Har du satt en kil i ärmhålan? Jag såg att mönstret saknar sådan.

Det är ett ganska knepigt mönster att börja med, om man inte har mönsterbitar färdiga i rätt storlek. Men trivs du i plagget och tycker att det sitter bra så har du ju lyckats. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Engagera
2012-03-11 18:14
#47

Jag har gjort om halsöppningen, den är djupare och bredare - annan form helt enkelt. Smalare kilar och bredare axlar. Sedan så har jag, som du la märke till gjort ärmkilar eftersom jag även gjort armöppningarna lite större. Det är egentligen mest för att överplagget kommer att vara ärmlös och för att jag tycker det blir fint när det är lite större hål då. Vill dessutom bara ha armkilarna pga. förbättrade rörelsefriheten i plagget och för att det känns kul och HK^^

Jag tycker den känns jättebra när jag har den på mig! Stör mig inte alls på axelsömmarna, men jag ska ändå göra om det, så det iaf ser bättre ut ;)

Engagera
2012-03-12 11:55
#48

Nu har jag tvättat tyget och det hänger på tork! Hoppas på att det är tort ikväll… ^^

Annons:
Engagera
2012-03-13 13:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Bara fållning nere kvar. Bjuder på dessa bilder, jag är lite galen!

Engagera
2012-03-13 13:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Sidan. Stor ärmkil.

Engagera
2012-03-13 13:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Helbild genom spegel. Dottern kikade dessutom på. Himla tråkigt att jag syr tycker hon…

Engagera
2012-03-13 13:55
#52

Svårt att få till egna helbilder… ska be sambon fota senare så man kan se tydligt rakt framifrån och från sidan.

Engagera
2012-03-14 20:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Tråkigt att nästan ingen mer än Ahnna lägger sig i - vilket jag uppskattar såklart! Oskyldig

Nåja, har iaf tänkt sy upp överklännigen. Tänkte använda samma mönster som till särken men rita om det en aning och göra "djävulsfönster" samt lite mindre bakstycke. Sen bälte runt midjan på särken. Det borde väl bli bra? :)

Lekte med photoshop för att se TYP hur det skulle bli ;)

Ahnna
2012-03-14 22:08
#54

Ser jättebra ut! Glad

Djävulsfönster tror jag blir snyggt! Fin färg också.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ThreeStars
2012-03-18 17:16
#55

#53 Jag hänger på, men jag ser och lär ;)

Annons:
Engagera
2012-03-18 22:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

#53 Åhå vad skoj! ^^

Nu är överklänningen uppydd men ej fållad ännu. Har gjort en bit broderi som jag funderar på att göra dessutom… Men måste ha tunnare, och mer HK-garn då.

Slänger upp en bild på hur den ser ut på galjen. Ska fota med den på mig imorgon i bra ljus :)

Sömmarna behöver ni inte kika så noga på. Oskyldig
Bilden gör den inte rättvisa. Ni får se imorgon! ;)

Engagera
2012-03-18 22:11
#57

Funderar faktiskt nu på att sprätta ärmhålen och göra "osynliga stygn istället, för hand. Det skulle se 100 ggr bättre ut… HMMMM - får väl se om jag orkar hihi!

Ahnna
2012-03-18 23:26
#58

Jättefin färg! Och ja, handsytt blir oftast finare, men man måste inte. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Engagera
2012-03-19 10:58
#59

Tack, gillar färgen med ^^

Vad skulle du rekommendera för garn till broderiet? :)

Engagera
2012-03-19 12:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Bild-attack!

Engagera
2012-03-19 12:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Djävulshålen.

Engagera
2012-03-19 12:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Mycket tyg blev det..

Annons:
mcvilse
2012-03-19 13:26
#63

Så fint det blev! Riktigt inspirerande, synd bara att tiden inte räcker till allt man vill och måste göra.
Vad är det för tyg, ylle eller linne?

Har alldeles för många meter linnetyg som ligger och väntar på att bli något, mennu tveka rjag om det är lite för grov struktur för att det ska bli bra  (HK) kläder… för att inte tala om färgerna ;)

/Victoria

Engagera
2012-03-19 14:15
#64

Tack ska du ha! :) Ja det är väl så… Har självt haft lite för mycket att göra trots att jag är mammaledig!

Överklänningen är sydd av tunn vadmal (ylle) och särken är i linne. Bägge köpte jag på korps.se

Det funkar ju om du syr upp särkar på linnetyget, fast kanske inte om de är rosa färg :P Funderade faktiskt förrut idag på vilka färger som är OK på en särk - för att vara HK. Det var ju antagligen dyrare på medeltiden med färgade tyger så antar att de var så neutrala (ofärgade) som möjligt, med tanke på att särken inte skall synas alls egentligen. Rätta mig om jag har fel ;)

Anthka
2012-03-19 15:04
#65

#64, du har helt rätt. särken ska inte synas. Det är den medeltida motsvarigheten till underkläder och den var sydd i linne. Linne färgades sällan mycket beroende på att det är svårt att få färgen att hålla på ett växtbaserat tyg (som linne). Särkar var alltid blekta eller ofärgade så en "hk" särk är alltså inte färgad. :)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Engagera
2012-03-19 17:53
#66

Nice! Lite har jag snappat upp ändå! Hihi!

Kan man ha en mellanklänning i linne då? Fast, den kan ju lika gärna agera som särken då. Ingen som ser att man har en särk under eller inte. Så där kan man ju fuska lite (om mellanklänningen får va i linne dvs).

Anthka
2012-03-19 18:31
#67

#66 om man ska vara helt hk ska mellanklänningen/underklänningen vara i ylle. Men, å andra sidan är det varmt under sommaren och alla klarar inte av ylle. Alltså handlar det om hur pass hk man vill vara kontra vad ens egen kropp klarar av.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Engagera
2012-03-19 20:31
#68

Hmm, men är det verkligen inte möjligt att de hade så på medeltiden när det var som allra varmast? Liksom iaf låg-klasser. Liksom att de lät undersärken vara synlig och så att bara en överklänning? De måste ju ha svimmat pga. värmen.

Ahnna
2012-03-19 22:11
#69

Vad som är HK beror också på vilken samhällsstatus och eventuellt vilket yrke man vill framställa. För vanligt folk var t.ex. linne och ylle vanligast, men för finare folk så fanns det lite fler alternativ.

Det finns åtskilliga avbildningar på män i underskjorta, t.ex. bland bönder ute på fälten, och det finns också avbildningar på kvinnor med kjolarna uppdragna så att de visar de undre lagren. Så visst förekom det att man försökta släppa ut värmen under alla lager, men det går ju inte att avgöra genom en avbildning vad som är det allra sista lagret plagg och om det syns eller inte. (Dock så har jag sett en 1400-talsilluminering där man ser en adelsdam bli påklädd från undersärk till finklänning.)

Under 1500-talet så fanns det absolut starkt färgade underkjolar och jag tror därför inte att det är omöjligt att det förekom tidigare också. Vi har ju en förmåga att vilja dekorera kläder även om de inte syns - ta moderna underkläder som exempel, eller 1800-talets underkjolar som var så rikt broderade att de skulle kunna konkurrera med nutidens brudklänningar. Men överlag så verkar underkläder ha varit ofärgade eller blekta, vilket borde ha varit det billigaste alternativet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Engagera
2012-03-20 09:30
#70

Spännande!

Har sett lite bilder jag med när jag letat på nätet & här på forumet. Skulle vilja ha en bok om allt detta - med bilder :P

Ja att de var ofärgade och blekta kanske tillhörde de lägre klasserna medan de rika kanske gick omkring med färgade särkar, som ändå inte syntes. ^^

Hur var det med färdmedel på medeeltiden förresten? Såg i tråden "hur ser ni ut" att en användare hade bärsjal med sin ettåring i. Jag har en redan som min dotter får "sitta" i då och då, men hur HK är det egentligen? Användes skrindor eller liknande?

Vi ska ju ta med barnvagnen till Gotland iaf, för vi ska inte bara vara medeltida den veckan. Men om jag ansträngt mig så mycket med kläder och så tycker jag det känns jävligt dumt att komma med en barnvagn väl i Visby! :P

Anthka
2012-03-20 12:01
#71

Vad man ska vara medveten om när man jämför tidigare och senare epoker (som medeltid och 1500-tal) är dels att samhället i många europeiska ser totalt annorlunda ut under renässansen jämfört med medeltiden. Dessutom så vill man gärna bryta totalt med den tidigare epoken, "den mörka medeltiden" är en fras som tillkommer under renässansen, och syftar på att medeltiden är mörkret mellan den upplysta antiken och den nyupplysta renässansen. Man ska alltså inte ta förgivet att bara för att det finns under 1500-talet så finns det under medeltiden (eller bara för att det fanns på medeltiden så finns det under 1500-talet).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2012-03-20 18:48
#72

#71 Du har en poäng! Men samtidigt så brukar jag kolla perioden före medeltiden och renässansen och dra slutsatsen att det som fanns under båda de perioderna sannolikt också fanns under medeltiden. (Helt enkelt för att det är orimligt att något som man hade i flera hundra, kanske tusen, år plötsligt upphörde att existera i några hundra år för att plötsligt komma tillbaka under renässansen.)

Växtfärgning, när man kan det, är inte svårt och inte särskilt dyrt (det mesta är gratis) och jag är ganska övertygad om att man utnyttjade efterbad till att färga även sånt som inte syntes så mycket, helt enkelt för att det fanns färg kvar och för att det inte kostade något extra att slänga i ett plagg eller tygpåse i "sista vändan". Den experimentlusta som dagens färgare har fanns sannolikt även då. Det tidiga 1500-talets klarröda underkjolar är ett exempel på ett "totalt onödigt" plagg att färga och ändå verkar man ha använt ganska starka färgbad till just det ändamålet. Det äger säkert sin förklaring, någonstans, men jag tycker ändå att det är ett fascinerande modefenomen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2012-03-20 19:43
#73

#72 jag förstår resonemanget och det skulle vara logiskt om det inte vore för betongen. Ett material som man använder flitigt under antiken, det slutar existera under flera hundra år och återupptäcks under 1800-talet. Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2012-03-21 11:53
#74

#72 När slutade man använda det? Under medeltiden så experimenterade man ju hejvilt med olika material (bland annat snäckor och krossat snäckskal) för att komma fram till vad som håller bäst och är enklast att arbeta med.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2012-03-21 12:29
#75

#74 man slutar använda tekniken efter romarrikets fall och "upptäcker" den igen vid 1800-talets början.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2012-03-21 12:34
#76

#75 Vilken teknik är det man slutar använda?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2012-03-21 13:23
#77

#76 materialet betong och tekniken att använda det. Glad (men nu tror jag vi kommit lite väl OT)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Engagera
2012-03-21 17:07
#78

Håhå det är bara intressant läsning, gör inget Flört Fast betong kan vi ta någon annan gång!

Engagera
2012-03-22 10:51
#79

Frågan jag ställde i nr. #70:

Hur var det med färdmedel på medeltiden förresten? Såg i tråden "hur ser ni ut" att en användare hade bärsjal med sin ettåring i. Jag har en redan som min dotter får "sitta" i då och då, men hur HK är det egentligen? Användes skrindor eller liknande?

Sambon föreslog att jag skulle sy ett hästfodral till vagnen xD

Engagera
2014-01-27 11:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Hej! I år blir det dags igen för medeltidsveckan! Kul att se det jag skrivit här!
Har två barn nu. Slänger upp lite skiss-bilder på hur vi ska se ut.
Har redan sytt en särk till äldsta barnet som kommer vara tre år på mtv :)

Engagera
2014-01-27 11:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Så här kommer jag gå klädd :)

Engagera
2014-01-27 11:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

… och så här ser Felicias särk ut på! Breda axel-partier. Men räknar med att hon växer en del till sommaren :)

Upp till toppen
Annons: