Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2540 ggr
Leghana
2012-02-16 13:41

Mantel problem

Hej, första inlägget för mig och första problemet i mitt försök att sy medeltidskläder på egen hand. Nu är det så att jag har ett mörkblått ylletyg på 1,5x2 meter och funderar på att göra det till en mantel. Undrar nu om ni har några tips på att få det att fungera eller om jag ska tänka om och göra något annat med tyget??

Annons:
Ahnna
2012-02-16 17:13
#1

Om du vill göra en lång mantel så räcker tyvärr inte 2 meter. Jag brukar räkna med minst 4 meter och gärna 5 till en fotsid mantel som draperar bra runt kroppen. Jag håller på med en halvcirkelmantel just nu och till den har det gått åt cirka 3.5 meter av ett 120 cm brett tyg. (Halvcirkelmantlar täcker inte framsidan av kroppen, utan är designade att hänga på axlarna vilket gör att det går åt mindre tyg. Och så syns mer av dräkten man bär under. Det blir alltså inte lika varmt under en sån mantel eftersom man inte kan stänga den mitt fram.)

2 meter tyg på 150 cm bredd kan däremot räcka till en klänning istället, eller en tunika och ett par enkla byxor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
2012-02-16 19:17
#2

En kort halvcirkelmantel à 1x2 m kan man väl alltid göra, sen hur pass HK det är, är jag inte helt 100 på… Om inte annat så finns det väl struthättor som går ner en bit över kroppen också. Ingen mantel men dem värmer mkt! Sen kan man som ovanstående skrivit göra klänning, tunika eller byxor osv. Utav den mängden tyg, men om du eftersträvar just värmande ytterplagg så är det väl kort halvcirkel mantel elr struthätta som gäller. I alla fall vad jag kan komma på just nu…

Leghana
2012-02-16 19:49
#3

Okej, tack för svaren :) Får ta och fundera vidare men en klänning skulle också fungera. Har andra ylltyger som är lite längre som jag skulle haft till klänningar men får nog ta ett av dem till mantel ist :)

Upp till toppen
Annons: