Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3408 ggr
eldrött_yrväder
2/14/12, 10:45 PM

Korrekt eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En kompis vill ha en klänning till mtv och jag har ebjudit mig att sy den till henne. Modellen hon hittade var den här, men hon vill ju gärna att modellen är okej, så tänkte att jag frågar er, mina allvetande vänner!

Annons:
SHV-Pysen
2/15/12, 8:59 AM
#1

Googlade runt Alexander romanen igår och själva klänningen, halslinningens skärning verkar ju inte helt fel. Ärmarna såg jag också, dock var de tajta på armen, hela vägen ut tills själva fallet och jag tror inte jag såg dem på nån klänning, bara mäns tunikor. Ska kika lite i medieval tailors sen, för det känns som att jag sett den där modellen…

Anthka
2/15/12, 10:20 AM
#2

Beror ju helt och hållet på NÄR under medeltiden du vill att det ska vara korrekt? Modet förändras över de nästan 500år som medeltiden pågår.

Spontant så säger jag att ärmarna ser 1100-tal ut medan halslinningen ser mer 1300-tal och frammåt ut. HK var för sig men inte tillsammans alltså.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

eldrött_yrväder
2/15/12, 12:10 PM
#3

Det ska vara korrekt tillsammans, men tidsperioden spelar inte så stor roll (även om det är kul att veta) då det är till medeltidsveckan.

Jag tror Emma är mer intresserad av ärmarna än hur halslinningen ser ut, så ge mig förslag på hur den borde se ut för att vara korrekt ihop med ärmarna.

Och ärmarna ska alltså vara tajtare?

Anthka
2/15/12, 12:34 PM
#4

Nej ärmarna ska INTE vara tightare. De som är i alexanderromanen är tungor, det som är på bilden är en klocka. Två helt skilda typer av ärmar.

Halslinnining, för att passa en 1100-tals klänning, bör vara nyckelhålsformad. Tight kring halsen och med ett sprund fram för att huvudet ska komma genom halslinningen, alternativt såpass tight kring halsen att huvudet precis kommer igenom.

Det bör tilläggas att det fanns klockor under en tid av 1400-talet också men de är massivt mycket större än den på bilden och krenelerade.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: