Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 7224 ggr
eldrött_yrväder
2/7/12, 5:55 AM

Snörning, hur

KLänningen som jag just nu håller på med liknar väl allra mest en cotehardie (antar jag) eftersom den skulle haft knappar och därför har en öppning fram. Dock insåg jag problemet med knappar och ett bälte i midjehöjd som man faktiskt bära saker på. Och vanlig snörning känns för mesigt till klänningen. läderband skulle kunna funka, men känns lite för grovt. Så då funderade jag på om jag ha den här snörningen och hur jag i så fall gör den?

http://1.bp.blogspot.com/-Ds8R6cSgx1s/TZuEwXY-PdI/AAAAAAAAASE/i5tTwItrNvc/s640/180443_10150169062402926_611267925_8524154_239722_n.jpg

Jag testade att ta av mig klänningen när den var ihopnålad och det går ju, men ser lite märkligt ut med en hopsydd söm mitt fram, kan jag tycka, men det gör det kanske inte?

Åh, den här klänningen orsakar mig SÅ många grå Hår, men snart snart snart borde den vara klar, och ni slippa alla femtontusen frågor om den :P

Annons:
eldrött_yrväder
2/7/12, 7:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en bild på hur det ser ut (hopnålat för tillfället) ifall man syr ihop det. Det är jäkligt tajt att ta sig ur, så nån dold snörning kanske istället?

eldrött_yrväder
2/7/12, 7:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och sen funderade jag över ärmarna. Jag ANTAR att det inte ska se ut så här, men vågar inte minska det för att jag är rädd att jag inte ska kunna röra mig då.

Anthka
2/7/12, 10:02 AM
#3

Det enklaste när det gäller snörningen är att fråga Ida (hon på bilden) hur hon gjort. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

eldrött_yrväder
2/7/12, 12:28 PM
#4

Iofs, tänkte att det kanske går snabbare att skriva här.

Armarna, ska jag göra nåt åt dom?

Loviz
2/7/12, 10:44 PM
#5

Jag tycker det ser ut som att Ida har snörat med ett snöre. alltså inte med 2 som vi vanligt vis tänker oss. har för mig att jag läst att det var så man snörade på medeltiden.

Bhöver du ha knappar så långt mer som bältshöjd?? eller kan du inte göra knappar till där bältet tar över? knappar är mer HK än snörning.

Vad det gäller ärmana så ser de lite påsiga ut men det är väl inget du behöver ändra om det inte är obekvämt. Det man kan göra är att sätta en kvadrat i ärmhålan och då sy fast den med en spets uppåt och en spets neråt så att du fäster sido sömmen på var sin sida i kvadraten. är du med på hur jag menar??? svårt att förklara i text.

eldrött_yrväder
2/7/12, 11:22 PM
#6

Jo, att det är ett snöre, det ser jag ju (och vet ang HK) men för att få snörningen så osynlig.

Annons:
eldrött_yrväder
2/8/12, 12:17 AM
#7

Jag skulle kunna knappa ner till bältet, men jag bär bältet ovanför höfterna (i midjan, som sagt) så dels är det en ganska kort bit, dels är jag orolig att det ska se märkligt ut att ha knappar, ihopsytt och sen kil. Fast det gör det kanske inte?

Mitt stora problem är nog att jag inte kan se det framför mig riktigt och inte rita upp det heller :/

moeler
2/12/12, 7:49 PM
#8

Jag är inte bra på hK-medeltid. Jag brukar göra det som funkar och blandar en del.  Jag hade absolut gjort en snörd klänning men hade påtat snoddar i en bra färg.

Sen hade jag tagit in ärmen och lagt en kil på baksidan istället (typ herjolfsnes) för att få maximal rörlighet. Man kan jobba hur mycket som helst i sådana ärmar.

Loviz
2/14/12, 12:30 AM
#9

http://histvarld.historiska.se/draekter/1300borgkv/1300borgkv_kjortel.html

Här har du en bild på en klänning med knappar ner till bältet. så du får en uppfattning om hur det ser ut.

Finns även annan matnyttig info på den sidan :)

eldrött_yrväder
2/14/12, 1:29 AM
#10

Hon har bältet precis på höfterna. Jag behöver ha mitt högre upp (midjan) för att kunna ha saker i det :/

Ahnna
2/14/12, 11:07 AM
#11

#10 Nja, hon har bältet där det ska ligga strax ovanför höfterna. Flört

Men oavsett var du har bältet så gör det inget om det ligger knappar under. Tygknappar är i så fall bättre än metall.

Ja, ett snöre som snörs från botten och upp eller från toppen och ner är det "korrekta" sättet att snöra ihop sig på medeltida vis. Man får anpassa hålen högst upp och i botten så att inte plagget dras snett på kroppen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

eldrött_yrväder
2/27/12, 11:56 PM
#12

Hade bestämt mig för att sy ihop den, men insåg sen att jag inte fått ngt svar om hur HK/inte det är :P

Ahnna
3/6/12, 3:17 PM
#13

Det är helt okej att ha en ihopsydd klänning. Snörning och knappar tillkom ju bara för att plaggen blev så figursydda att man inte kom i dem annars.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
eldrött_yrväder
3/26/12, 9:04 AM
#14

Fantastiskt *börjar sy*

niemand
7/23/12, 4:25 PM
#15

Hej! Kapar tråden om snörning! Jag behöver hjälp av er sykunniga. Jag håller på att sy en 1400-tals klänning med snörning fram och jag inser att jag borde ha gjort snörhålen snett från varandra istället för mittemot. Går det att rädda? Funkar det ändå med spiralsnörning? Hilfe!

eldrött_yrväder
9/25/12, 4:23 PM
#16

På detta sättet ser det korrekt ut, även om det kanske inte är det (vem vet, de kanske gjorde såhär ändå? Bara det att man SER inte korsningarna på bilderna)

http://williamyan.com/storage/tie_shoe_lace.png?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1264781744006

Upp till toppen
Annons: