Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2438 ggr
eldrött_yrväder
2/7/12, 12:30 AM

struthätta i lappningsteknik?

Det jag menar är att jag nu sytt in förra sommarens syprojekt med ca 60 cm i omkrets eftersom jag var trött, idiotisk och inte tänkte efter. Det har lett till att jag har väldigt mycket tyg över och funderar på om man kan göra en struthätta av dessa bitarna, eller om det är fel att använda lappningsteknik (lapptäcke typ) för att få tillräckligt med tyg till detta? Jag gissar ju på att det inte är något jag kan använda med klänningen eftersom det är en Herjolfsnes 38 och om jag har förstått det hela rätt visar den på viss rang (pga så himla mkt tyg) och en lappningsstruthätta känns snarare fattig/snål, men man kan ju alltid låna ut den till nån annan. hade varit kul att göra liksom. Men om det är helt uppåt väggarna är det ganska onödig tid, å andra sidan. Så hur är det, användes lappningstekniken till kläder?

Annons:
Ahnna
2/7/12, 1:03 AM
#1

Just lapptäcken har jag inte sett några direkta belägg för, men att skarva och greja är HK. Det finns till och med adelskläder bevarade där man har skarvat och använt tygstycken uppochner (där man tydligt ser mönstret åt fel håll), men det ska påpekas att dessa skarvningar är snyggt gjorda och syns inte vid första anblicken.

Annars kanske du kan göra en struthätta som är mi-parti?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

eldrött_yrväder
2/7/12, 2:47 AM
#2

Det är mycket småbitar så det går nog inte, plus att jag är inte jätteförtjust i mi-parti faktiskt. Det ser häftigt ut, men inte min stil :P

Anthka
2/7/12, 9:53 AM
#3

Jag har sytt en struthätta i vad jag antar skulle kunna kallas lapptäcksteknik. Jag grävde fram ett par bilder på mi-parti hättor ur alexanderromanen och en på vad som skulle kunna tolkas som en rutig hätta. http://liljekonvaljemo.blogspot.com/2011/10/idiotprojektet.html

Som Ahnna säger finns det inga direkta fynd på lapptäckesteknik och rutiga plagg är ganska ovanliga i bildsammanhang. Däremot finns det många fynd på temat; lappa och laga och skarva för att få ut så mycket som möjligt av tyget.

Några saker bara, Herjolvsnäs 38 och 41 är egentligen manskläder Flört och visst kan man sy sig en rutig struthätta om man känner för det, men det är _mycket_ arbete med det så känner du dig osäker, strunta i det och sy småväskor eller nålbrev eller annat småpill av bitarna istället.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

eldrött_yrväder
2/7/12, 12:28 PM
#4

En väska får det kanske bli då. Det märker vi :)

Upp till toppen
Annons: