Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4641 ggr
Wida
2/5/12, 9:59 AM

Överklänning, med eller utan kilar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tänkt sy en ny överklänning -surcot…

Vill ha med djupa fönster och att den sitter ganska nära.

Har hittat en bild jag går efter, men min fråga är om det ska vara kilar i den, och i så fall, hur?

De flesta bilder jag hittat har verkat vara utan kilar.

Annons:
Ahnna
2/5/12, 10:27 AM
#1

Gör du kjolen sådär vid så behöver du inga kilar. Gör du däremot en smalare kjol (t.ex. helt rak) så behövs kilar för att fylla ut så att du kan röra dig obehindrat och så att du får rätt medeltida silhouette och fall i tyget.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Wida
2/5/12, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

nej, så vid gör jag nog inte utan mer som denna bilden, är kilar nödvändigt då?

Anthka
2/5/12, 11:50 AM
#3

Bara så du vet, en sådan överklänning blir inte särskilt figurnära utan ganska stor och formlös Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Wida
2/5/12, 5:02 PM
#4

Ja, jag har kommit på det nu och funderar i stället för att sy en liknande denna klänning från Korps.se

Men jag kan inte se om den har kilar?

För det borde den väl ha?

Ahnna
2/5/12, 6:29 PM
#5

Hmm, den länken går inte till någon klänning, så jag vet inte vad du tänker på för modell. Men generellt hade alla klänningar kilar under medeltiden, eftersom man spar mycket mer tyg genom att göra så jämfört med att klippa en vid kjol.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Wida
2/5/12, 8:16 PM
#6

va lustigt, testa denna länk i stället… :)

Annons:
Ove-D
4/29/12, 11:34 PM
#7

Ska den vara kortärmad?

Ahnna
4/30/12, 3:29 PM
#8

#6 Det är en senare variant av klänning, 1400-tal, som ska bäras ovanpå en långärmad underklänning. (Även lösa överdragsärmar var vanliga till den modellen av klänning, för att inte smutsa ner underklänningens ärmar.)

Så ja, Ove-D, den ska vara kortärmad, men den tillhör ett annat samhällsskikt än de ärmlösa klänningarna med djävulsfönster. Och som sagt en annan tidsperiod.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
4/30/12, 8:38 PM
#9

Meningen med djävulsfönstrena ska ju vara att man ska se den tajta underklänningen och kvinnans form, och om surcoten då är aningens tråkig och bylsig dess mer kvinnligt är det undertill.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: