Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6602 ggr
Wida
2012-02-04 17:57

Broderi

Hur historiskt korekt är egentligen broderi på medeltida kläder eller väskor mm?

Och vad gjorde man för mönster i så fall?

Tacksam för länkar med bilder! :D

Annons:
Ahnna
2012-02-05 10:26
#1

Nu tar jag för givet att du frågar angående Europa. Runt om i världen och kanske framförallt i Asien så har ju broderier och utsmyckningar varit ljusår före oss i alla tider. Där kan man se på vissa plagg att de har mer broderier än "naket" tyg.

Om du har möjlighet, så besök Historiska Museet i Stockholm och gå till textilsalen. Klädesplaggen där är förvisso uteslutande prästdräkter, men det ger i alla fall en bild av hur detaljerade och vackra broderier som gjordes under medeltiden. (Väggarna i textilsalen är även dekorerade med bonader och kuddar m.m. med allehandla medeltida broderier.)

Ett av de tidigaste fynden för vår period där broderier finns på kläder är ju Mammen-fynden från Danmark. Vikingatid, förvisso, men de visar tydliga spår av broderier av olika slag både på ytterkläder och varje-dag-plagg. Här är en bild på ett av fynden.
Här är en bild på en rekonstruktion.

Bild på en vackert broderad mantel från 1100-talet.

Den här sidan ger många exempel, främst från Egypten och närliggande områden, både på broderade plagg och prydnadsföremål.

Googlar du runt lite så kan du hitta en mängd bilder på påsar och pungar med vackra broderier. Ofta med guldtråd och pärlor.

Under 1500-talet och därefter så började man med helt andra broderitekniker, som till exempel svartstick, för att dekorera allt från underplagg till huvudbonader och allt däremellan.

Min tolkning av alla bilder och fynd som finns är att broderier alltid har varit en naturlig del av dekoreringen av plagg och textila bruksföremål. Ju fler illumineringar man tittar på, desto fler broderier och pärldekorationer ser man, från samtliga århundraden mellan vikingatid och renässans. Djupdyker man så ser man tydliga skillnader mellan olika tidsperioder i fråga om färg och form och detaljrikedom etc.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Wida
2012-02-05 11:35
#2

jag har fått uppfattningen att broderi är för de rika, stämmer det?

tycker jag letat och letat men inte funnit något som fallit mig i smaken.

tack för bra svar dock!

Anthka
2012-02-05 11:53
#3

Jag upplever det som att broderi på kläder främst finns fram tom 1100-talet, därefter verkar det vara fler banddekorationer medan broderierna flyttar över till väskor och andra acessoarer. Både bundna broderier i geometriska mönster och fritt broderi i form av människor och djur är vanligt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2012-02-05 12:05
#4

http://www.cottesimple.com/alms_purse/alms_purse_history.html visar fribroderi från 1300-talet

http://www.wymarc.com/asoot/asoot.php?show=germanPatterns har bilder (och mönster) på bundet broderi från 1300- och 1400-talet

Appropå rikedom och broderi, MIN (högst personliga) uppfattning är att det beror på vad man menar med rik och var broderierna var någonstans. Borgare och Adel hade med all säkerhet broderade väskor och dyl. medan bönderna nog inte hade silkesbroderade acessoarer. När det kommer till inredningsdetaljer (kuddar, täcken osv) så var nog broderierna allmänt förekommande inom de flesta klasser (hemlösa undantaget). Jämför med bondeståndet under senare epoker som har rikt utsmyckade inredningstextilier men inte lika rikt smyckade kläder och väskor.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2012-02-05 13:51
#5

Som svar på klassfrågan så skulle jag hellre säga att broderi inte var någon rikemanssyssla, utan något som alla kvinnor fick lära sig och gjorde för att det var fint. Det har vi ju gjort i alla tider, överallt i världen, sedan kläder uppfanns. De rikare i samhället hade säkerligen större andel silkestrådar i sina broderier än bönderna under medeltiden, men broderier förekom inom alla samhällsklasser med olika material. (Trådar av ull, silke, lin och hampa. Även skinnremsor användes till utsmyckningar på textilier.)

Under 1300-talet är det uppenbart om man tittar på illumineringar att pärlor fick ett uppsving i kläddekorationerna hos de högre stånden, men guldtrådsbroderier verkar fortfarande ha förekommit i riklig mängd. Eftersom de lägre stånden i samhället inte avbildades i någon större utsträckning så går det inte att säga att dessa inte broderade sina kläder, men med tanke på hur viktigt broderier alltid ha varit så tycker jag att det är högst troligt att även fattigare folk broderade när tid och tråd fanns. Tittar man på fynden i länken ovan (den som visar fynd från mellanöstern) så finns det både rikemansplagg och lägreståndsplagg med broderier representerade där.

Men eftersom de lägre stånden troligen inte hade en stor mängd ombyten, så är det väl tänkbart att dessa hellre broderade på kuddar och bonader och annat som de inte behövde ha på sig samtidigt. Det är ju lite krångligt att brodera på ett plagg som man bär… Det fanns också en mängd traditioner som krävde att man broderade och sydde vissa saker, som till exempel dopkuddar och dylikt. Sånt tog säkert en hel del av den lediga tid kvinnor hade, så broderier på kläder för lägreståndskvinnor var troligen inte prioritet. Kvinnor arbetade ju många, många timmar per dag, varje dag, bara i det egna hushållet eller på den egna gården. Särskilt gifta kvinnor, medan ogifta kvinnor och änkor kunde söka anställning hos rikare folk och på så vis inte ha något eget hushåll att sköta. Mängden fritid var nog ganska begränsad i vilket fall och den mesta broderitiden infann sig nog när maten stod på spisen, så att säga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vanja-K
2012-02-06 15:27
#6

På Ur  (tv) för ett par år sedan gick en serie om medeltidbroderi. Riktigt bra! kanske det går att få tag i idag. Kontakta sv.rt.

Annons:
Bjornen
2012-02-07 07:14
#7

Jag tycker inte om att man använder uttrycken lägre och högre stånd. Man bör istället använda andra termer som allmogen och vanligt folk samt borgare och rikare människor.

Alla har haft intresse att ha olika utsmyckningar. Det har varierat med olika tider och olika kulturer som utvecklat olika moden. Användning av kuddar och bonader hos allmogen har varit mycket begränsad. En viktig sak att beakta är att rummen var mycket dåligt upplysta och lystes upp av skenet från elden och de fåtal ljusinsläpp från ålskinnen (=fönster). Användandet av uppbäddade sängar som prydnad är ett mera modernt begrepp och blev mera vanligt när man började ha ett festrum eller sal som endast användes vid fgestliga tillfällen. Då finns ju oftast också en del fönster som ger ett större ljusinsläpp.

När man börjar använda stickade plagg kom även mönsterstickning in i bilden. Olika högtidskläder (särskilt brudklädsel) har under lång tid varit särskilt påkostad och detta arbetades under lång tid. Om inte annat så passade vallpigorna att väva fina mönstade band med bandklykor medan de höll ett öga på korna.

Brudutstyrseln vart ofta mycket påkostad. Till en del var det särskilda brudklädare som tillhandahöll olika prydnader som endast lånade ut det för detta tillfälle.

Ofta användes färgade tygbitar och färgade skinnbitar för att pryda olika festkläder. Även användning av silvertråd som prydnad har använts åtminstone strax efter medeltiden. Särskilt hos olika samiska folkslag i Ryssland och norra Sverige.

Bland allmogen var det nog vanligare att man utsmyckade olika bestående föremål (av både trä och järn) än vanliga kläder. Särskilt påkostade var olika fästmögåvor.

Upp till toppen
Annons: