Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3958 ggr
MarjaP
1/24/12, 6:02 PM

Placering av kilar

Jag ska sy en mi-parti överklänning, kortärmad, 1300-tal. Inspirationen kommer från Alexanderromanen, http://image.ox.ac.uk/show?collection=bodleian&manuscript=msbodl264 och färgerna är krapp och blårutigt. Blir skitsnyggt om jag får säga det själv! Problemet är att jag inte kan bestämma mig för var jag ska sätta kilarna…

Tänkte först sätta dem ganska högt, strax under bysten. Då får jag en klänning som har en del vidd nedåt midjan och inte sitter som ett smäck på kroppen. Borde funka som överplagg och lite tidigare delen av 1300-talet. Vill gärna ha lite knappar fram dock, och det blir ju problematiskt om kilarna sitter för högt upp. Dessutom, med en lösare passform borde knapparna vara tämligen onödiga.

Om jag istället sätter kilarna i midjehöjd och gör "standardmodellen" så kan jag ha en tightare passform med knappar ner till naveln ungefär. Det är ju också snyggt… Men på bilderna i Alexanderromanen har damerna inga synliga knappar, och passformen på klänningen är inte toktight. På den blårutiga klänningen på bilden jag länkar till ser det ut som tyget lägger sig i veck, vilket tyder på vidd i plagget, redan strax nedanför bysten. Samtidigt har damerna en mkt slank siluett och eftersträvar man den bör man nog göra klänningen mer tight…

Vilket röstar ni för? Klänningen kommer användas mest sommartid, antingen över en långärmad ylleklänning och en linnesärk på lite kyligare dagar/kvällar, eller som enda klänning över en linnesärk (inte helt korrekt men vad tusan….) Jag utgår egentligen från 1360, eftersom det är Medeltidsveckan i Visby jag syr till ffa.

Annons:
Ahnna
1/25/12, 11:42 AM
#1

Jag får tyvärr inte fram någon bild… Generellt så var ju 1300-talsmodet tight över överkroppen och friare från höften och neråt. Eftersom jag inte kan se bilden du hänvisar till så kan jag inte kommentera just den, men kilar från bysten tycker jag känns som mer sent 1200-tal än sent 1300-tal. I alla fall på en överklänning - jag har sett statyer från 1300-talet där det går att utskilja en form av lös kappa med knappar i fram.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
1/25/12, 12:21 PM
#2

Jag har hittat knappar på en del av damerna i Alexanderromanen men under medeltiden så målar man inte lika naturtroget som under senare epoker så att du inte hittar knappar innebär inte att det inte var det på plaggen utan snarare på det mode som rådde inom målningstekniken.

Ska du göra klänning som passar in 1360 så sätt kilarna i midjan (se moy-bog klänningen). Sätter du dem högre upp får du ett tidigt 1300-tals mode som egentligen inte existerar under sent 1300-tal. Det är i alla fall mitt råd Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MarjaP
1/25/12, 1:19 PM
#3

ok, ja, håller på och nålar på provdockan och det lutar åt att kilarna flyttas ner litegrann…

såg nu att länken inte funkade, men klicka på den och leta sedan redan på sid 127, "verso" och titta på de schack-spelande damerna! :)

En fråga till: pga snålt med tyg så blir mina kilar delade. Jag har tänkt sätta två "halva" kilar bak, två "halva" kilar fram och så en hel kil i sidan av varje färg. Inser när jag håller på att nåla att det blir väldigt mycket kilar att få till mitt fram, inte jättesnyggt… Hur ska jag omfördela dessa så att det blir snyggare tycker ni? Funderade på att flytta mitt-fram-kilarna och sätta dem i sidan istället. Ger mer vidd i sidan men en slätare och kanske snyggare söm framtill. Eller sätta de hela kilarna fram och ha vidd även fram men färre sömmar. Klurigt… Inte helt optimalt med dessa kilar, hade velat ha färre men bredare, men ville få ut så mkt som möjligt av det lilla tyg jag hade.

Ahnna
1/27/12, 12:54 PM
#4

#3 För 1300-tal bör du absolut ha 4 kilar, särskilt om det är en mi-parti. Det blir ett par extra sömmar, javisst, men arbetar du bara långsamt och metodiskt så ska det inte bli fult. Får du inte till det med maskinen så gå över till handsömnad precis där kilarna möts om det blir lättare.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MarjaP
1/27/12, 1:18 PM
#5

syr allt för hand…

LinaN
1/27/12, 4:24 PM
#6

#5 men dåså! Det är ju bara att rocka och rulla då ju :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
MarjaP
1/27/12, 11:27 PM
#7

Jo, men vad jag menar är att det blir väldigt många sömmar och sömsmåner i toppen på kilarna. Speciellt som jag tänkt fodra klänningen så blir det ju mycket tyg. Frågan är om det är bättre att flytta nån av de kilar som sitter fram och ha dem i sidan istället, så att tyget ligger lite slätare och snyggare framtill? Blir ju samma vidd, men fördelad på annat sätt i kjolen.

Såg t ex förra året i Visby att Helena (?) på Handelsgillet hade en blå klänning med väldans många kilar mitt bak och färre i sidan och fram (tittade inte jättenoga). Och Herjolfsnes-klänningarna har ju många sidokilar, så att ha fler kilar i sidan eller baktill och inte så mycket mitt fram borde funka. Ingen av er som experimenterat lite med kilarna? Det här blir ingen exakt rekonstruktion på nåt sätt, mitt motto är att hålla mig till material och tekniker som det finns bevis för och sträva efter en look man hittat i konst eller fynd, sen får man ju ha lite fantasi och va lite kreativ själv också :)

Här finns en bild på min klänning, eller snarare på tygstyckena som ska bli klänningen. http://hargjortdensjalv.blogspot.com/2012/01/mi-parti.html Kommer uppdatera med fler bilder allt eftersom det går framåt.

LinaN
1/28/12, 9:57 AM
#8

#7 ärligt talat så ser inte  JAG det som något problem med många kilar+sömnsmåner i spetsarna. Det går ju i bara farten. ;)

Sen att jag ger mig in på idiotprojekt i tid och otid är ju en helt annan sak när det gäller handsömnad. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/3/12, 11:05 PM
#9

Jag håller med Lina, jag har inte heller upplevt kilar som ett problem. Men vill du inte ha någon kil mitt fram så är du ju inte tvingad att ha det, men JAG tycker att det ser bättre ut med åtminstone en kil mitt fram. Sen kan man lägga till fler kilar i sidorna/mitt bak om man känner för det, men det blir ju mer att sy då.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
3/26/12, 8:46 AM
#10

Ett tips medan man syr (om du nu inte syr fällsöm osv) pressa ner sömsmånerna (strykjärn med ånga/fuktad duk, beroende på material) efter varje söm. Det gör det enklare och ger ett snyggare resultat.

Upp till toppen
Annons: