Annons:
Etiketthantverk
Läst 7882 ggr
Ahnna
2012-01-09 23:46

Work in progress 11 eller nåt

Jag startar en ny tråd om våra påbörjade projekt. (Nytt år, nya möjligheter, nya löften?)

Jag började på en valknutskudde idag, alltså ett stooort broderi i tvistsöm och korsstygn med ullgarn. Jag hatar redan mig själv för att jag köpte mönstret och tvingade mig själv att börja brodera, men ujujuj vad snyggt det blir! Så jag hoppas att jag orkar slutföra den. Den skulle se helt förträfflig ut i min nya paviljong… som inte är sydd än…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
SHV-Pysen
2012-01-11 10:48
#1

Bra idé med ny tråd = ny start ;)

Jag håller på med min burgundiska 1400-talare i grön sammet. ska börja bråka med ärmarna nu…

Sen fyndade jag ulltyger, 3,5 m grönt + 2 m rostbrunt så nu ska jag göra en gardekors av det gröna, och så en 1200 eller tidig 1300 talare av det andra tyget, så jag ska påbörja research inför det. Ska bli spännande eftersom det varit mkt 1400tal för min del. Men jag får absolut inte röra dem tygerna förrän 1400-talaren är klar! Annars vet jag att jag kommer stå och paniksy den i sommar. Jag tror det är det som blivit mitt nyårslöfte i år: gör klart det du håller på med innan du börjar med något nytt….

LinaN
2012-01-11 19:47
#2

Jag ska få tummen ur och börja tillverka lillhästens vikingaträns i år. Så det är väl mitt årslöfte. att det ska bli klart ^^

men jag säger inte att allt som ska vara till hans vikignautstyrsel ska bli klart, men iaf så ska tränset bli det ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MarjaP
2012-01-27 11:37
#3

Jag har mycket på gång, men det första och största är nog min mi-parti, mitten av 1300-talet. Kika in på bloggen, där finns lite bilder :)

http://hargjortdensjalv.blogspot.com/2012/01/mi-parti.html

zayla
2012-02-02 00:33
#4

Å lilla jag har legat i dvala med hantverk sen förra våren. Växtfärgningen ligger på is tills en kokplatta ska inköpas. Har nu en hällspis! Får se när jag får igång inspirationen igen…. måste logga in här lite mer o kolla era alster…Glad

Ahnna
2012-02-02 11:37
#5

#4 Jag har också en häll, det går att färga med såna med. Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2012-02-02 17:04
#6

Mhmmjooo men vete sjutton om en tunn (stor) kastrull som jag har passar in på hällspisen. Det står i instruktionerna att det måste vara tjockbottnad kastrull. Dessutom är det fastighetsägarens spis så jag vill nog inte förstöra den i onödan. (insatt för ett par månader sedan) Kan iofs va bra o ha ute med förlängningssladd kanske ? (jordad?)

Annons:
ThreeStars
2012-02-12 23:27
#7

Jag hade tänkt sy mig antingen en halvcirkel- eller en 3/4 mantel :) och en liten enkel klänning, förstås :)

LinaN
2012-02-12 23:50
#8

Just nu är det litet stilje från mina historiska hantverk och det är mer vardagliga saker som stickas och virkas. Jag har fått beställning på ett barn-raggisar och sen håller jag på med ett par fingervantar till mig som jag sticka för hårt så jag får inte in fingrarna i fingrarna så jag repa upp och gör formade handledsvärmare istället ^^

Nästa projekt på den historiska fronten blir troligtvis ett gäng underbyxor/mamelucker så mina tjocka lår inte skaver mot varandra när man är ute på marknad och lever viking… Det har jag sagt nu de senaste åren va? Blir så när man kommer på att man ska sy nya överplagg hela tiden ^^

Annars så nån extra huvudduk, eventuellt en slöja också.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
2012-02-13 19:19
#9

Jag har hållt på och jobbat med ett par nålbundna strumpor. Men det blev så fina och täta maskor att det tar en evighet, dessutom blev inte formen bra. Sen opptäckte jag plötsligt att jag hade ju för fanken redan gjort strumpor!! grrr….här kunde jag ha handarbetat med något roligare hela tiden. Ja ja bara bra att jag fick strumpor till slut på ett sätt eller annat.

SHV-Pysen
2012-02-15 09:16
#10

Nu börjar det bli en lista för min del… Detta har jag att göra: #sy klart gardekorset #struthätta i mi-parti #klänning (kan inte bestämma, 12/1300 tal eller 1100 :/ ) #sy klart den burgundiska, vilket jag inte gjort än fast jag sa.. (A) #en bockstensmannen-outfit på beställning #ev. En cotehardie, på beställning av mor ;) #fodra en av de gamla klänningarna, så den håller några säsonger till Och sen, givetvis, nån huvudduk och ett antal påsar/väskor kommer de bli. Och utöver det har jag en massa moderna syprojekt och ska hjälpa kompisarna med deras medeltida garderober… Tror nog jag kan hålla mig sysselsatt ett tag framöver…. :) fast det hindrar en ju inte från att planera nya projekt ;) fast dem blir inte verklighet först nästa säsong! Förstår inte hur jag ska hinna använda den Garderob jag redan har :P

Anthka
2012-02-15 10:24
#11

Precis som LinaN har jag stiljte på hk projekten, vilkte är idiotiskt eftersom jag har deadline på en hel den projekt. Men jag har helt enkelt inte lust att sy och sedan en av trådarna i kantväven slets av så tappade jag lusten till det med. Annars borde jag fälla sömmar, sy knapphål och knappar till min röda klänning och sy kantväv samt fälla sömmar sy i den andra ärmen och sy knapphål till arbetskjorteln som ska vara färdig i april eftersom vårt första event är då.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2012-02-15 14:39
#12

Idag gick jag igenom våra sanerade plagg som legat i förvar sen vi hade ett pälsängers-utbrott här kring nyår. (hade äcklena litet överallt och även bland mina vikingakläder, men anticimex kom hit o spraya o sen dess har vi inte sett några småkryp, mer om detta kan ni läsa i min blogg)

Så vad hittade jag då? Jo en massa halvfärdiga projekt som ska göras klart nu.

  • Mina "mamelucker" så låren inte skaver mot varandra (inte lätt o va tjock ;) )
  • Sy klart mitt praktförkläde med haren och jakthunden
  • Laga litet brustna sömmar på några undersärkar.
  • Sy en tunika åt sambon, eller rättare sagt, tvinga honom att bli klar med den.

Utöver det så skulle jag vilja sy en tunnare ylleklänning ifall det är trevligt väder på Ale och så pass varmt att jag inte kan ha min vinterklänning på mig.

Det är ju bara 2½ månad kvar till Ale, så det är nog dags att vakna till liv och faktiskt börja hantverka igen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2012-02-15 18:06
#13

Jag har precis insett att jag har för lite kläder i min HK-garderob, så jag började på ett nytt projekt igår och har ytterligare några akutprojekt som helst bör bli klara innan mitten av mars. (Nästa SCA-event.) Det jag började på igår är en heraldisk mantel med mitt och pojkvännens vapen på, applicerat i siden på siden, med ett mellanfoder av ylle och ett innerfoder av linne eller siden. (Kan inte bestämma mig angående det sista.) Kan bli så bra - men kommer ta musten ur mig att göra! Obestämd

Sen behöver jag en heraldisk överklänning för tidigt 1300-tal, en mellanklänning för tidigt 1300-tal att ha under och en linnesärk med tighta ärmar att ha allra underst. Jag såg en jättefin avbildning från tidigt 1300-tal på en drottning med precis de kläder som jag hade i åtanke, så det känns sådär lite extra bra i HK-nerven.

På lördag tänkte jag åka till Stockholm för att gå på Syfestivalen på Stockholmsmässan och leta efter vitt och gult siden till manteln. Nån annan som ska dit?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
SHV-Pysen
2012-02-16 15:58
#14

Syfestivalen har jag HELT glömt bort! :O Den hade man ju velat åka ner på :/ typiskt att jag satt köpstopp på mig själv nu, lika bra att stanna hemma ^^,. Får ta och planera in den nästa gång istället :)

Wida
2012-02-18 11:05
#15

Mina olika sysselsättningar nu, som jag hade tänkt få färdigt innan sommaren… (vi får se hur det går med det! haha!)

- cotehardie till mig

- knähosor till mig

- hosor till sambon

- mantel till sambon

måste även laga en tabard och ett par brokor…

Och så hittar man ju inspiration till en miljon olika saker att göra, men det är köpstopp även för mig, och alla ofärdiga projekt ska färdigställas innan jag börjar med ett nytt! :)

SHV-Pysen
2012-02-19 19:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Gardekorset börjar ta form. Alla delar sitter ihop i alla fall. Nu är det bara fållning, göra veck så att ärmarna blir lite kortare samt göra ärmhål och på med spännen. Den får vara ofodrad tills vidare.

Gudris
2012-02-20 21:24
#17

Jag har nu plockat upp ett projekt som påbörjades direkt efter MTV förra året. En jacka att ha till min bumla. Sen har jag lovat bort mina sykunskaper inför MTV i år.

Tonye
2012-02-22 09:46
#18

God dag alla galningar ;-) . Sj har ja såååååååå mycket på G men 1sak jag pysslar med i smedan nu är min rondell-dolk . Jag är på slutklämmen nu (sjönt). Jag kommer med ett par bilder . En sak till,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, JAG AVLIDER SNART! att vänta på Gotland he he he . Ha det gött alla ;-) !!!!

zayla
2012-04-14 13:02
#19

Ett projekt hinner jag innan Ale och det är en ny hängselklänning i blått och att det är lite luftigare än den röda så man inte känner sig instängd och varm. Så får man väl hoppas på att vädret är sommarvarmt Flört just då. Med tanke på vad som händer i andra delar av Sverige idag!!

zayla
2012-04-15 01:53
#20

Häpp…fick lite inspiration och började sy på min sk. rundade struthätta utan strut. Den har legat ett år på att bli färdig och tro eller ej så kommer den nog bli det före Ale!! Nu blir jag glad! Skrattande

Annons:
RosaGosa
2012-04-17 09:38
#21

Har massa projket liggandes! Varför påbörjar man nytt då? *suck*

* sy färdigt min italienska renässansklänning till lajvet som går av stapeln under kristi himmelfärdshelgen. massor med pärlor och silverband ska på!

* brodera klart min nya struthätta

* Sy klart och brodera min nya trekvartsmantel samt fodra den

* Överklänning att använda som marknadsklänning, ej köpt tyg till detta ännu men borde fixas!

Ahnna
2012-04-18 09:55
#22

Jag har ett panikprojekt på gång (vad annars) och det skulle ha blivit klart till förra helgen men det gick inte. Så nu siktar jag på nästa evenemang som är i Hässleholm i mitten på maj. (SCA-event.) Projektet är en italiensk kreation från cirka 1490-1510 i guld, vitt, rött och grönt. Nästan klart, egentligen, men det måste sys på en triljon pärlor och så måste jag sy en camicia att ha under. (En italiensk undersärk som puffar ut i alla slitsar i klänningen.)

Utöver det så behöver jag fler varma kläder! Jag har lite projekt i åtanke, men inte rätt tyg. Fortsättning följer…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

fayefaye
2012-05-01 15:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Började igårkväll med ett nytt broderi på min struthätta. Får se om det blir nåt vidare, det lär ju ta sin tid i alla fall. Bara detta lilla tog mig 4 timmar!

MegN
2012-05-10 20:47
#24

Själv har jag "ballat ur" tidsmässigt och ska sy mig en 1600-talsutstyrsel… (som jag ska ha på mig när jag guidar i Sala Silvergruva - kunde förstås inte använda de befintliga personalkläderna - ne-ej - utan MÅSTE sy en egen uppsättning, ja-a). Har lusläst boken "Gustav II Adolf och hans folk" och fått en massa inspiration, plus beställt ett mönster från handelsgillet på en "doublet". Sen blir det pösiga knäbyxor och stickade (!) strumpor. Skor vette fan… (skulle gärna ha kragstövlar men det har jag då verkligen inte råd att skaffa, eller tid att göra…)

fayefaye
2012-05-11 16:30
#25

#24 Låter kul! Vill se bild sen :D

MegN
2012-05-15 11:59
#26

Och så har jag precis bokat in mig på en 1700-tals venetiansk bal…! Gah! Hur ska detta sluta! (en vikingautstyrsel med generös passform går väl rätt raskt att slänga ihop, jämfört med en 1700-talsmundering med figursytt liv osv…!).

Åsa Wahlman
2012-05-15 12:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Så där då ska man göra sin första klänning då

Men först en mall i något billigt tyg.

Mvh

Åsa Wahlman

Ta hand om er där ute

Annons:
Åsa Wahlman
2012-05-15 12:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Sedan ska de klippas ut på det ordinarie tyget

Mvh

Åsa Wahlman

Ta hand om er där ute

SHV-Pysen
2012-05-17 09:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

#28 spännande att se resultatet sen! de får du visa upp ;)

Själv har jag påbörjat en röd under/mellan klänning i lin. Tanken är att ha den färdig till på lördag då en sväng ner till Tyresö är planen, och jag är rätt optimistisk just i stunden faktiskt.

Men denna lilla fröken bidrar inte till att saker och ting går fortare, vill jag påstå. Att det kan vara så oerhört fantastiskt med en bit tyg på golvet?Obestämd

fayefaye
2012-05-22 20:08
#30

Min hund är också himla förtjust i att lägga mig på tyg jag håller på med XD

Anthka
2012-05-30 14:10
#31

Listade det som behöver vara färdigt till skokloster, listan blev låång:

TÄLT
Gardekors (till dottern)
Bälte (till maken)
Girdelpurse
2 x cothardie
klänning
Bälte (till dottern)
Hosor (till mig och maken)
Klänning (till dottern)
Coif (till en vän)
Tabard (till samma vän)
Bältesväska
Fanor
Patinor

(nejdå jag är inte alls ute i sista minuten.. )

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2012-05-30 20:37
#32

Inför Fote:

  • Ny ylleklänning 90% klart i skrivandets stund
  • 3 kaftaner med foder, i strl barn
  • 2 hängsleklänningar, en vuxen, en barn
  • Två undersärkar, en vuxen en barn
  • 3 bälten
  • 1 kaftan vuxen med foder
  • 1 par gorbys-vikingaskor
  • Påsar för förvaring av mjöl mm
  • Mitt sy-etui, 60% klart vid skrivandets stund
  • Mitt bjällerband ska fodras så jag slipper få skav av bjällrorna
  • Laga diverse småhål och sånt som är "löpande underhåll"
  • Hjälpa sambon med hans kaftan.
  • Vara ombud åt vännerna så de får tyg till sina plagg som ska vara klara till fote, ska ner till skåne och Kerstin i helgen som kommer.
  • Hjälpa väninnan att sy hennes nya undersärk och kaftan. Blir väldigt handfast vägledning där.

Det är det jag vet på rak arm att jag har kvar att göra inför fote…. tur det är en hel månad kvar ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Leramani
2012-05-31 08:54
#33

Ja det är nog tur för mig också. Jag är lerkletare i Fotes byalag, och måste hinna göra

  • vattenkrukor, såna som blir kalla när det är varmt ute och kyler vattnet, 
  • dryckeskrus, 
  • lite skålar,
  • lite små urnor för förvaring av torrvaror, 
  • några kokgrytor.

frågan är om jag hinner hälften. Jag tummar allt och det tar sin lilla tid. Dessutom ska jag sy färdig en hängselklänning och en hätta och nålbinda en vante,  jag har redan gjort höger,  vänster vante är kvar att göra, har bara precis börjat på den.

No rest for the wicked… ^^

De Lapsus Resurgam

LinaN
2012-05-31 10:40
#34

#33 fast vantar kanske inte är så hög prio med tanke på årstiden? ;)

Jag blev nästintill helt klar med min ylleklänning igår. Är litet dekor och sen att fälla sömmarna som är kvar. men såhär blev det iaf tillsammans med hängsleklänningen. Var orolig att jag gjort urringningen för djup ^^ men det blev ju bra ändå.

Det bruna blev väldigt urvattnat och det gröna i brickbandet blev nästan attackgrönt pga det dåliga ljuset igårnatt när jag fotade ^^ och det blri väldigt bylsigt vid ärmarna när det sitter på provdockan, hon är inte lika mjuk o följsam som en annan är ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Sa-An
2012-06-25 20:25
#35

Oj oj, beställde hem tyg och tråd i går,d så jag äntligen kan börja på min mi-parti cotte i blått(med diskreta rutor)och krapprött. Den ska sys så jag kan ha den antingen som kortärmad överklänning över min skogsgröna cotte eller ensam med fuskärmar. Det innebär också att jag måste sy en ny underkänning som håller allt på plats sas när jag bär den ensam…

Sen ska min ljuslila överklänning med djävulsfönster fixas till, gjorde lite tankefel när jag sydde den så det måste rättas till.

Borde också göra klart mina nålbundna sockor som jag fick repa upp…

Broderiet både på bältespåsen och stora bärpåsen ska göras klart.

Tur jag inte har något planerat förren v.32Flört

dragonstar
2012-07-09 13:26
#36

Har inte börjat ennu men jag sak sy en Höstkappa utifrån medeltida klänningsmönster. Vet inte exsakt vilket mönster jag använder men det ska bara figursytt men knälångt. Har införskaffat 2 och enhalv meter ull tyg.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Anthka
2012-07-09 18:12
#37

Två veckor kvar och listan blev kortare:

TÄLT
1 st kvinnlig cothardie
kvinnohosor

Och så lovade jag i ett mycket svagt ögonblick att pimpa makens schabrak mot att han slog fast ströningar på mitt bälte…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2012-07-09 19:56
#38

Jag ska sy mig en ny hängsleklänning till nästa säsong eller nästa marknad, vilket som kommer närmast.

Samt så ska jag nog sy mig ett par dam-hosor denna gången istället för att nålbinda ett par knähöga sockar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SHV-Pysen
2012-07-09 20:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Håller på med allt möjligt inför mtv. Ligger förvånansvärt bra till tycker jag ändå, med 4 veckor kvar.

Väntar på en beställning från korps, innehålllande tyg till en kampfrau som jag skulle vilja hinna få ihop innan v.32. I övrigt är det mest lite fixande av någon väska och hätta, samt att jag måste göra en camicia och fixa ärmarna till gamurran.

Men innan jag sätter igång med det så ska jag bli klar med ett projekt till min styvfar - en bockstensmannen-utstyrsel! Den är på upploppet nu, bara fållning av hosorna kvar i stort sett

MagganM
2012-07-12 22:47
#40

Just nu jobbar jag på;

-särk till syrran

-kampfrau till mig

-enkel ärmlös överklänning till mammsingen

-överklänning till syrran

-hatt

-huvuddukar

Och aaaaallt ska va färdigt till Mtv! :D Yey

dragonstar
2012-07-14 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Förutom byxorna som har en egen tråd så håller jag på med denna vest.

Denna vest är nästan färsdig, den är vändbar med gråull på ena sidan och grönt linne på andra.

Jag har löst fästningen med vanlgia snärewn som man knyter ihopp men jag behöver lägga lit något läng ut på snärena så att dom inte går sönder.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
dragonstar
2012-07-14 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

En till bild på vesten. Här ser ni de två oliak färgerna.

Jag hålelr ävne på med en brun kappa som jag ska fodra med blå linne.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

MagganM
2012-07-22 22:46
#43

Nu är ränderna sydda på min kampfrau, matchande hatt till denna har jag skapat mönster till och klippt ut och huvuduk är halvvägs klar! Yey!

orphidea
2012-07-22 23:13
#44

Årets yllekläder inför MTV är färdiga och jag pustar ut. 
Måste jobba upp lite entusiasm inför att sy klart undersärkarna jag påbörjade för alldeles för länge sedan nu. Men dagdrömmer mest om vad jag vill påbörja för nya projekt i vinter…

LinaN
2012-07-23 14:00
#45

WIP just nu är en ny kaftan då jag sålde min ^^

Måste ha fodertyg till den, sen så är en ny hägnsleklänning på tapeten också…

Sen har jag en massa gammalt som ska sys om eller justeras då jag inte vart nöjd med halshål mm.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2012-07-23 20:37
#46

Började på en toille till ett par knähöga hosor åt mig, kommer inte orka nålbunda ett par nya knähöga sockar så får bli hosor istället.

Men med breda stabbiga vader så får man ju se till att få skiten att passa, så det har blivit något hemmakok mellan Medeival tailors assistant mönstret och sen egna mått och konstruktion av själva vad-delen… nu är vaden bra så nu ska jag bråka vidare med fotdelen!

Sen har jag klippt ut delar till en ny köpmansmössa som kommer vara i mörkblå/grön-randigt tyg med en dekorremsa persiko-rosa siden som jag sen ska brodera på eller något sådant hade jag tänkt mig :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Leramani
2012-07-30 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Här en nålbunden början på en halskrage, som sen ska fodras med linne och förses med någon slags knäppning/stängning, som jag inte har tänkt ut än.

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: