Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 5794 ggr
JesFre
2012-01-02 22:33

När gifte man sig? Vilken ålder?

Sitter och funderar på att sy lite medeltida kläder. Har sytt ett försök innan det var väldigt o HK så detta får bli ett lite mera. Tänker dock inte köra helt på HK.

Men till min fråga när brukade man gifta sig? Jag fyller snart 23 och är förlovad. Hade tänkt sy en enkel klänning för en ung kvinna, ogift så ingen hätta eller liknande.Men min kära sambo råkade nämna att jag började bli till åren Flört (Satt och stickade sockar och lyssnade på p4, villket i min umgängeskrets är oerhört tabu. Men både han och jag gillar det)

Så nu tänker jag att som 23 åring borde jag väl varit gift och haft barn? I alla fall som borgare eller under i "status".

Tacksam för svar.

// Jessica

Annons:
Anthka
2012-01-03 08:45
#1

Ja då borde du nog varit gift, och om inte hade du nog haft någonting på huvudet i alla fall, för att inte allt för tydligt visa att du hamnat på "glasberget" Flört

Jag kan mycket väl tänka mig att det fanns gamla ogifta fastrar/mostrar under medeltiden men att man vid en viss ålder ändå använde huvudbonad, för att inte sticka ut för mycket.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Bjornen
2012-01-03 12:36
#2

Under 1500- och 1600-talen var det vanligast att kvinnan var äldre än mannen vid giftermålet. Först vid mannens andra gifte var de ungefär lika gamla. Sannolikt var det också lika under medeltiden.

LinaN
2012-01-03 13:52
#3

Jag är 26 (huvvamej!) och har i längsta möjliga mån försökt ha huvudbonad på mig när jag vart på evenemang då jag är i fast relation sedan många år tillbaka. Ibland har det hänt att man glömt sjalen eller hättan. Men allt som oftast har jag något på hvuudet, speciellt på sommarhalvåret med tanke på att jag brännt mig i hårbottnen några gånger förmycket, och på höst/vinter så har man mössa/pannband/struthättan på sig ändå så :D

Men i regel så vart man ju nästan ett hopplöst fall att få bortgift om man vart över 20 år, iaf under jane austens tid, och tror inte det ändrats så mycket sedan medeltiden faktiskt.

Sen vart ju änkekvinnor mer attraktiva än ungmör i och med att de då hade den avlidne mannens arv med sig och inte bara hemgiften. Så yngre män sökte sig gärna till äldre kvinnor medan äldre män sökte yngre kvinnor och vise versa, sen när den äldre herren dog så blev änkan uppvaktad av småpojkarna ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

JesFre
2012-01-03 14:21
#4

Ja hur mycket det än bär emot så får jag väl hålla med sambon. Jag borde ha något på huvudet.

Tack för att ni övertalade mig nu behöver jag inte erkänna att han hade rätt frånbörjan Flört

LinaN
2012-01-03 14:42
#5

haha! det är rätta takter! :)

Man har aldrig fel, sålänge man inte erkänt det :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
2012-01-04 11:53
#6

Men finns det någon som helst belägg för att man gifte sig tidigt under medeltiden. Det har ju varit olika under historien. Läste t.ex en bok från 1930-talet nyligen. Då var det en 16-åring som flörtade oskyldigt med unga män som alla var hemskt upprörda över. De tyckte hon skulle hålla sig till dockskåp och dockor som passade hennes ålder! Det känns ju väldigt främmande nu när man slutar med leksaker innan tonåren.

Bara ett exempel för att visa att det pendlar i olika tider.

Annons:
Bjornen
2012-01-04 16:18
#7

Jag tror att allmogen gifte sig relativt sent och snarare i 30-års åldern, vilket var det vanliga under 1500- och tidiga 1600-talen. Man hör ofta att det var låg medelålder och därför var man tvungen att gifta sig tidigt. Visst det är sant, men det beror på hög barnadödlighet. De som uppnådde vuxen ålder kunde bli riktigt gamla. Visst fanns obotbara sjukdomar och barnsbörd var en vanlig dödsorsak.

JesFre
2012-01-04 22:21
#8

Åh.. Tack för svaren. Även de som var på min sida och inte sambons Tungan ute

Tror dock att jag tänker hålla mig till någon form av huvudbonad. Även om det kanske inte var så att man gifte sig tidigt. Så är jag ju faktiskt "upptagen" så varför inte köra på det spåret. Plus att sambon nu röstar för att få visa upp mig som "sin kvinna" så då för jag väl fösöka göra honom lite nöjd om jag ska dra med honom på medeltidsmarknader.

Nu ska jag bara komma på vad jag ska gömma håret i. Och då en liten fråga måste man gömma allt håret eller kan lite visas? Gärna lite tips om man får vara så fräck Flört

LinaN
2012-01-07 07:15
#9

#8 det beror ju på vilken tidsperiod under medeltiden du vill porträttera, då får du ju läsa på litet vad för mode som gällde just då för Hår och huvudbonader :)

Eller så kör du precis som du vill.

Jag har ofta huvudduk som sagt, och det är ett enkelt fyrkantigt/rektangulärt stycke som jag knyter i nacken. litet av håret i pannan syns alltid, och likadant om jag flätat håret så brukar svansen sticka ut därbak. Har så långt Hår att skulle jag frösöka ha en huvudduk som går nedanför svansen så skulle det se otroligt fånigt ut, när duken slutar strax ovanför svanskotan ^^ iaf är det min mening.

Sedan så långt in på 1900-talet i gamla byar så använde man ju hucklen i arbetet för att hålla håret undan. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: