Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3326 ggr
SHV-Pysen
2011-11-13 14:06

Medeltidsinspirerad pirat?

Min kära vän har följt med till mtv 2 år i rad nu, och nästa år, som det ser ut som, kommer bli det tredje. Hon älskar verkligen det och tycker det är jättemysigt, MEN det lilla problemet är att hon vägrar klä ut sig…

Inte ska man tvinga folk till att bära medeltidskläder osv. Blir man petig blir det bara tråkigt och jobbigt, men det förstör ju faktiskt stämningen lite när hon är den enda i sällskapet som har nutida kläder…

Fallet är iaf som så att hon faktiskt vill klä ut sig, bara det att det enda hon kan tänka sig är pirat. Och det ska vara en sån där Pirates of Caribbean pirat dessutom, och hon ska ha gördel utanför och hela köret… Väldigt passande på medeltiden? Eller hur!? Eller kanske inte…

Anyhow så ska jag hjälpa henne göra en sån dräkt, för bättre det än nutida kläder tycker jag i detta fall…

Frågan som nu följer; kan jag, och i så fall hur, få åtminstone nånting relevant till medeltid i denna dräkt? Pirater/sjörövare har det ju funnits. Tänker på vitaliebröderna bla. Men hur klädde dem sig, och finns det något mode som påminner om den dräkt som hon tänkt sig? Alla tips är välkomna :)

Annons:
DwarfNome
2011-11-13 14:09
#1

*tass*

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Ahnna
2011-11-14 14:02
#2

Jag tror att det kan bli ytterst svårt om hon redan har siktet inställt på en Pirates of the Caribbean-kopia. Gör du en medeltida sjöfarardräkt så kommer inte din vän att bli nöjd om hon hade tänkt sig att se ut som Jack Sparrow.

Knivigt dilemma… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2011-11-14 14:06
#3

Håller med Ahnna, det kan blir svårt men pröva att visa henne bilder på bumlor/kampfraus och se om ni kan enas om någonting åt det hållet.

Ok kanske inte helt medeltida utan mer renässans och kanske inte helt pirat (mer legosoldat) men det är i alla fall ett försök. Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

SHV-Pysen
2011-11-15 09:58
#4

Mmm det är lite krångligt… ska försöka introducera henne för landsknektar… Kampfraus är uteslutet, för hon vill absolut inte ha kjol eller långklänning, byxor ska de va…  Tänker i varje fall att för pirat så ska man ju ha en skjorta, där borde det inte vara för svårt att få till någon 1500tals skjorta… resten är krångligare. typ en gördel ovanpå allt Obestämd

Ahnna
2011-11-16 10:19
#5

#4 Håll i minnet att så som pirater oftast ser ut på film såg de inte ut i verkligheten. Så antingen kan du sy en korrekt dräkt, eller en "fantasydräkt" och då kan du hitta på precis vad som helst! Glad Båda har sina fördelar, men vill kunden ändå inte ha en korrekt dräkt (som det låter) så kan du ju ta dig vilka friheter du vill.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2011-11-16 12:12
#6

#4 bland den snyggaste landskneckt klädsel jag såg under årets mtv satt på en kvinna (perfekt passform, snygga mönster etc) så bara för att hon är tjej behöver hon ju inte ha kjol. Tänkte mest på kampfrau eftersom jag sett ett par tryck som visar någon typ av snörliv och de finns inte hos den manliga versionen.

Eller så gör du som Ahnna föreslår och låter fantasin flöda.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
SHV-Pysen
2011-12-05 12:03
#7

Ja, de verkar som att det blir fantasy-pirat faktiskt. Det är väl enklast. Tack för tips iaf!

Nu har jag ännu en kompis som ska göra en dräkt, givetvis med gördel utanpå.. Men där försöker jag slinka in med lite kampfrau åtminstone Flört

Ahnna
2011-12-05 19:58
#8

Finns det någon anledning till att "alla" vill ha gördel? I USA är det jättevanligt att man har det till medeltidskläder/renässanskläder, trots att det inte är HK för fem öre. Men alla har det och "därför ska man ha det", typ.

Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
2011-12-12 13:52
#9

Min teori är filmvärlden. I Majoriteten historiska filmer, medeltidsinspirerade, historiskt baserade, fantasy, you name it, så har ofta tjejerna på sig gördel utanpå klänningen, eller skjortan, som det blir i piratkretsarna. På tjejerna så måste de slänga på en gördel för att försköna och visa hur snygg hon är osv. Och givetvis tror folk det ligger en sanning i det, eller så ignorerar de fakta, för det är ju snyggt med gördel, som Hollywood har bestämt. Och så kan man se ut som sin favoritkaraktär. Många ser väl medeltidsevenemang som ännu ett tillfälle att klä ut sig utöver halloween. Skulle kanske vara enklare snart om man slog ihop medeltidsveckan med comic con, för det verkar vara påväg dit redan… :/

Upp till toppen
Annons: