Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 11798 ggr
Elingebeth
11/12/11, 11:16 AM

mönster till underklänning?

Hej där!

Jag är nu på väg att sy min andra medeltida klänning, en lite svalare sommarklänning. Jag vill då börja med att sy en underklänning i linne och skulle bli väldigt glad för länkar, tips osv för att hitta mönster till ett så billligt pris som möjligt.

Dom sidorna som jag har letat på är Handelsgillet & Sofias atteljé men handelsgillet har inte haft mönster till en separat underklänning (vad jag har kunnat se) och inte heller Sofia.

Skulle vara tacksam för hjälp :)

Annons:
LinaN
11/13/11, 3:59 PM
#1

jag brukar sy mina undersärkar efter samma mönster som överklänningen. Sen gör jag ärmarna något smalare och likadant runt kroppen. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Loviz
11/13/11, 5:12 PM
#2

Jag har sytt min underklänning av samma mönster men sydde aldrig på ärmana (hann inte å sen insåg jag att det funkade bra utan).

Ska ta mig i kragen å sy en ny snart med ärm och då tänker jag göra som LinaN säjer, lite tajtare om ärmana och runt midjan. funderar på att göra snörning från hals och ner till midja för att kunna göra den så tajt att man inte behöver bh under.Då hade jag tänkt utgå från samma mönster och göra en provöverdel först och sen använda den som mönster efter att alla inpassningar är gjorda.

Man kan även göra en underklänning med smala axelband, rakt fram och bakstycke och kilar i sidan för vidd. Finns nåt liknade mönster på Handelsgillet men det ser ut att vara lite figursytt.

Mönstren från Sofias atelje är inte historiskt korrekta men det har du säkert läst här eller på andra forum.

Ahnna
11/14/11, 2:07 PM
#3

Jag använder ett sånt här mönster till i princip alla mina kläder för tidig medeltid och vikingatid. Det är 100% Historiskt korrekt och väldigt användbart för underklänningar, överklänningar, tunikor, etc.

http://medievalweddingdresses.ideasforweddings.net/wp-content/uploads/2009/05/kirtlecutting.gif

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
11/14/11, 2:11 PM
#4

Jag har sytt två underklänningar, en enligt principen med smala axelband och en enligt principen långa ärmar. Både bygger egentligen på samma princip;

Framstycke, bakstycke, kilar i sidan och mittfram/bak för vidd. Ärmar och fyrkantiga ärmspjäll (kilar) på den långärmade och axelband samt avskuren strax ovanför bysten på den ärmlösa.

Du behöver alltså inte köpa ett mönster utan det är lätt att göra ett eget, annars är principen densamma som i handelsgillets "klänning tidig medeltid".

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Elingebeth
1/22/12, 8:48 PM
#5

tack allihopa !

aliwa
7/6/12, 10:32 PM
#6

Jag tänkte väcka den här tråden till liv igen. Efter ett rätt stort antal timmar kvarstår frågan: hur tajt ska en underklänning vara egentligen? Jag har inte riktigt hittat någon bra källa på det, dessvärre!

Annons:
LinaN
7/7/12, 11:35 AM
#7

#6 precis så tajt som du vill ha den och sen får du ju ocksåtitta på vilken period av medeltiden som du syr överklänningen till så att det matchar

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

aliwa
3/21/13, 3:29 PM
#8

#7, Tack för svaret - jag insåg först nu att jag helt glömde bort att tacka för hjälpen ^_^

Det blev lite tältartat den här gången, men nästa gång kommer definitivt bli mer figursytt om än inte helt tajt.

Upp till toppen
Annons: