Annons:
Etiketthantverk
Läst 6212 ggr
Ulvdotter
10/17/11, 10:47 PM

Horn-, ben- och lerpärlor?

Hej! Detta blir mitt första inlägg här på iFokus, ta väl hand om mig. Skrattande

Jag ska börja på en vikingadräkt jag undrar hur pass Historiskt korrekt det är att ha pärlor och smycken gjorda av horn, ben och lera. Jag hade tänkt mig att göra en bunke sådana och det hade varit trevligt att veta ifall jag kan smycka mig med dem och samtidigt vara HK.

Men det jag egentligen undrar är om någon här vet ifall det finns någon bra how-to om hur man gör egna horn/benpärlor eller kan komma med några bra tekniker och tips och trix! Så blir det lite lättare för mig när jag väl ska börja.

Tacksam för svar! Skrattande

Annons:
LinaN
10/17/11, 10:52 PM
#1

Go for it. Man tager vad man haver och bara för att det inte finns några be och horn-pärlefynd så är det ju långtifrån omöjligt att allmogen hade sådant tillsammans med några värdefullare glas och silverpärlor.

Jag har halvädelstenar, glas och pärlemor i ett av mina gehäng.

Om du dessutom arbetar dina benpärlor eller hornpärlor så tror jag att du utan att skämmas kan använda dem, då det säljs medaljonger i ben och horn på vikingamarknaderna idag.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lill-Kisse
10/18/11, 9:20 PM
#2

Spontant känner jag att horn och ben bör vara mycket lämpliga material till smycken. Tänk bara på alla gamla samiska och finska hantverk. De verkar ha gjort bruksföremål och smycken med mycket intressanta former av horn och ben. Dessutom är det ofta inristade mönster på sakerna.

Att bränna lera till pärlor låter som en spännande uppgift. Visste jag bara hur, skulle jag gärna prova. Visa gärna hur det går.

Ulvdotter
10/19/11, 1:28 PM
#3

Vad bra! Glad Då behöver jag inte vara osäker på mina pärlor och smycken när jag traskar runt i dem. Halvädelsten har jag inte alls tänkt på att man kunde använda, det låter ju jättefint. Jag kommer antagligen ha en salig balndning av material hängandes på mig.

Ja det kan jag göra, kommer antagligen lägga upp diverse bilder på saker jag pysslar med för att få lite feedback. Men pärlorna får vänta till jag får tag i material och kommer hem då jag för tillfället är i sveg och går en skinngarvarkurs.

LinaN
10/19/11, 3:35 PM
#4

JAg har tigeröga, agater och så kallad solsten i mitt hänge blandat med silverpärlor i olika utformning, bronsfigurer, glaspärlor, snäckskal mm. :)

jag tycker det viktigaste med pärlhängena att man själv tycker om dem och att man har material som man tycker är vackra i dem. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Loviz
10/19/11, 11:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Keramik pärlor (och tex matskålar/muggar) kan man ganska enkelt bränna i en bålbränning (öppen eld). Det gäller bara att ha några timmar att avsätta och en bra eldplats å lite ved. Jag har varit med och gjort flera sådana bränningar på Ekehagens forntidsby. Vi har brännt både stora kärl och små pärlor och vävtyngder (i smyckes storlek)

Vill man göra allt från början kan man ju ta upp lera från marken å låta det frostsprängas en vinter. annars köper man lera från tex Horns tegelbruk (hornlera) och sätter igång och tillverkar med en gång.

Bilden visar några muggar och skålar, en gudinna och 2 "henom" husgudar. allt är brännt i öppet bål men det som är rött har fått brinna ner och svala av sig självt och det som är svart har vi bäddat in glöden med fuktigt gräs och sedan torvor så det har svalnat syre fattigt.

Ska man bränna pärlor eller andra små föremål kan man med fördel lägga dem i en vanlig oglaserad blomkruka (de klassiska röda) då slipper man leta så förbaskat efter alla pärlor

Lite ot men kanske till hjälp ifall någon vill göra keramik föremål och inte har tillgång till en ugn :)

Ulvdotter
10/20/11, 12:14 AM
#6

#4 Låter verkligen jättevackert. :) Och jag håller med om att man ska ha det man själv tycker är fint, Blir mer personligt och man trivs bättre i det.

#5 Tack för tipset! :D Låter ju mycket roligare än att söka upp lokala keramiker och fråga ifall man kan köpa in sig i deras ugnar. Men lägger man bara ner de torkade föremålen i elden? Och vet du om det fungerar att ha glasyr på sakerna om man bränner dem i öppen eld eller det blir förstört? Och hur vet man när de är klara? Oj det blev några frågor. ^^

Annons:
Lill-Kisse
10/22/11, 12:16 AM
#7

#5 Det där med att bränna lergods i en öppen eld tände jag på. Det måste jag bara prova någon gång. Tyvärr kan jag absolut ingenting om sånt här och kommer nu med dummast tänkbara fråga.
Måste t ex ett fat i lera vara vått fortfarande innan man lägger det i elden eller bör det ligga och torka i rumstemperatur först?

Ulvdotter
10/22/11, 12:52 AM
#8

#7 Hehe pun intended? Ja visst låter det roligt! (och mycket billigare än att skaffa en keramikugn) Det kan jag svara på. Det man gör av lera ska torka långsamt och bli snustorrt innan man bränner det, annars så är chansen väldigt stor att föremålet spricker. :) Sedan ska man undvika att få luftbubblor fångade då även det kan få det att spricka.

Ahnna
10/23/11, 10:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Glöm inte metall som smyckesmaterial. Glad

Här är en bild från Historiska Muséet i Stockholm, på ett pärlgehäng från vikingatid med metallstrutar som troligen gjorde ett intressant ljud när bäraren hade dem på sig.

Det ser ut som lerpärlor, men jag tror faktiskt att det är glaspärlor som har blivit etsade. På moderns vis gör man det med någon form av syra, men jag tror att vikingarna hade andra metoder.

(Jag tycker att det här gehänget, om det såg ut såhär när det hittades, visar på ypperligt god smak gällande färghantering!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
10/23/11, 12:43 PM
#10

Att etsa glaspärlorna är ju "enkelt" gjort i en burk med sand och lite vatten. Man liksom trumlar och sandpapprar samtidigt så ytan blir matt.

Det där med metallstrutarna känns ju jäkligt spännande… finns det fler fynd på detta du som ändå har varit på historiska museet?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
10/24/11, 9:27 PM
#11

#10 Ja, trumla kan man också göra, men det är svårare att få ett jämnt resultat än med syra. Har man en trumlingsmaskin så är det däremot rätt simpelt att göra det med sand. (Patronhylsepolerare funkar också, men fråga inte hur jag vet det!)

Jag har inte varit på Historiska Museet på ett drygt år och jag fotade inte allt, men jag har för mig att det fanns fler liknande exempel på display. Jag är lite sugen på att göra några strutar och se hur det blir, men jag måste skaffa nåt annat än mässingsplåt först. Bronsplåt hade suttit fint… *drömsk*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
10/24/11, 9:30 PM
#12

Men det förstås, det finns hyfsat billig kopparplåt på Slöjd-Detaljer…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Loviz
10/26/11, 4:39 PM
#13

Jag började skriva ett inlägg om hur man bränner keramik i öppen eld men klockan var mycket å de känndes som jag mest svammlade lite. men nu gör jag ett nytt försök:)

Ska du bränna pärlor eller små amuletter är det enklast ifall du har tex en klassisk keramik (inner)kruka (en trasig funkar alldeles utmärkt) utan glasyr som du kan lägga dina föremål i (mycket lättare att hitta dem efter bränningen). Då eldar du först lite på platsen så du får bort fukten ur marken. Medans du eldar kan du ställa krukan med dina saker i i närheten av elden så den värms upp långsamt, snurra den då och då så den blir jämn varm, och flytta den närmre efter hand.

Sedan när det är en glödbädd och krukan är jätte varm (använd handskar eller en bit skinn när du flyttar krukan) ställer du krukan i glöden och lägger 4 vedträn runt krukan. De ska börja brinna långsamt så försök inte skynda på utan snarare sakta ner förloppet. När de väl brinner så mata på med en 4-6 vedträn (några åt gånngen) och låt det brinna ner och svalna. När du kan ta i krukan så är det bara att kolla in resultatet på pärlorna!

Små föremål som pärlor och amuletter är inte så känsligt att bränna, de blir ofta jämn varma under upphettningen och under avsvalningen. större föremål som muggar/matskålar och stora krukor/kärl är mer känsligt i dessa prosesser. Gör alltid några fler än du behöver för de kan gå sönder

Om du låter elden brinna ner och svalna blir pärorna röda. Men de i botten kan bli gråa eller svarta. alla pärlor kan även bli flammiga alltså röda på något ställe och gråa/svarta på något. Vill du bara ha gråa eller svarta saker så kan du när elden håller på att brinna ut täcka över den med ett lager vått gräs och sedan ett lager grästorvor. Det kan brinna igenom torvorna efter nån/många timmar och då är det bra om man har fler torvor att täcka de hålen med, Ryker det igenom så täcker du det med en torva. Sendan får då snällt vänta 1-2 dagar.

Det som händer är att när avsvaningen sker utan syre oxiderar järnet i leran och blir grått/svart.

Och som Ulvdotter säger så ska grejerna vara helt torra innan man bränner dem. är de fuktigta så sprängs de under bränningen. Så gör  grejerna ett tag innan, pärlor räcker nog men nån dag innan medans sora grejer kan behöva veckor på sig att torka.

Mönster kan man göra med pinnar som man täljer olika mönster i ändrana på. hålen skan man nog göra med tandpetare eller grillspetts pinnar av trä.

Vad jag vet så kommer inte glasyrer till sverige förens på medeltiden. Men det fanns ju tidigare på andra platser i världen. Men jag är dåligt påläst om det finns fynd med glaserade keramiksaker från vikingatid. Vill man glasera krävs dock en keramikugn.

Annons:
Upp till toppen
Annons: