Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 4632 ggr
Cornish-rex
2011-10-14 21:20

Planlösning?

Hej!

Någon som vet hur planlösningen såg ut på borgar/fästningar under medeltiden (i sten)? Vilka rum man hade. Hur många (förstår att det är olika, med på ett ungefär) det var? Hur de såg ut och var inredda. Hade man trägolv? Vad fanns på väggarna? Var rummen låg och vad de användes till samt hette. Hur man byggde. Hur många våningar som var vanligt. Hur många trappor det fanns mm. Använde man ofta vallgravar eller murar? Hur många hus brukade det finnas på gården (om det fanns någon)? Till vad?

Ja, helt enkelt hur det såg ut inom- och utomhus. Sökte efter skisser, planlösningar på google men hittade inget. Skulle verkligen bli tacksam för svar! Är helt nybörjare inom detta, hoppas att det inte var för lätta eller konstiga frågor  (rätt grupp?)Skäms

Annons:
Lill-Kisse
2011-10-14 22:27
#1

Intressant fråga. Nog rusade fantasin omkring en hel del under rundvandringen på Bohus fästning i Kungälv. Därför tror jag visst att det kan finnas sådana beskrivningar som du söker.

Nu googlade jag också lite efter borgar och fästningar. Det finns en hel del texter i "SO-rummet". Du får en länk här som exempel: http://www.so-rummet.se/kategorier/borgar-och-fastningar

Här är en annan om Bohus fästning: http://wadbring.com/historia/sidor/bohus.htm

Halvdansken
2011-10-17 14:21
#2

Tänk på att korridoren är en ganska ny uppfinning, tror den kom först på 1800-talet faktiskt så rummen låg i fil.

Köken låg avsides pga brandrisken.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

gladagalten
2011-11-02 15:56
#3

Ska du bygga en borg?

Torulv
2011-11-06 17:06
#4

Om jag får rekomendera är en resa till Kalmar och Öland har finns det borgar.

http://www.kalmarlansmuseum.se/1/1.0.1.0/272/1/ Eketorps borg.

http://www.borgholmsslott.se/ Borgholms slottruin.

http://www.kalmarslott.se/sites/kalmarslott/t/Page.aspx?id=30559 KAlmar slott

Jag bor tyvärr inte kvar i Kalmar. Om jag hade gjort det skulle jag gärna kört runt och visat.

Cornish-rex
2011-11-07 17:36
#5

#3 Japp, är så otroligt trött på lägenhet. Tänkte slå upp en medeltidsborg alldeles här utanför ;). Nej då, jag håller på att skriva men måste skissa på planlösningen mm för att kunna beskriva det med ord sedan. Torulv, Tack så jättemycket! Får ta en resa dit. Synd att du inte bor kvar, det hade varit mycket trevligt och lärorikt! Tack :)

Ahnna
2011-11-08 09:50
#6

Jag har sett ett antal brittiska TV-program där de har pratat mycket om borgar och ruiner. Golvet på entréplanet verkar i princip alltid ha varit i sten, det framgår av ett otal arkeologiska utgrävningar. (Även från långt före medeltiden.) När man besöker ruiner idag så möts man däremot oftast av gräsbevuxna golv, vilket har att göra med att landmassor ändras, löv och annat har fallit ner på stengolvet under flera hundra, kanske tusen, år och förmultnat till jord och så vidare. Men under gräset brukar det finnas ett stengolv.

Källare och underjordiska kulvertar verkar oftast ha haft stampat jordgolv, troligen för att det redan låg jord där nere och det är onödigt att släpa ner material till golv när jord går lika bra. Jag ska titta ner i källarvalvet i Gräfsnäs slottsruin nästa år när jag åker dit, men jag har för mig att man ser ett jordgolv längst ner.

Om byggnaden hade våningsplan ovan mark så bestod golvet av trä, troligen oftast ek. På flera ruiner så kan man se spår av golvplankorna, eller snarare håligheter i stenväggarna där plankorna har förankrats. Fanns det broar mellan olika delar av byggnaden (utomhus) så var dessa också för det mesta gjorda i trä och någon enstaka gång i sten. Jag såg ett TV-program, har ingen aning om vad det var, där man skulle avlägsna en ekbro för att den började bli "lite sliten" och man började oroa sig för att turisterna som besökte ruinen skulle halka och slå sig när det var blött. Den bron var från 1200-talet! Så ek är väldigt, väldigt tåligt och under rätt förhållanden så kan ekträ hålla i flera hundra år. Längre söderut är cederträ en motsvarighet.

Ett program, jag tror att det kan ha varit Tidsresenärerna, visade en byggnad från tidig medeltid där man såg tydliga bevis på att man haft en stor balsal på andra våningen. (Det syntes främst på storleken på fönstervalven och rester av ekplankor i stenväggen.) Det gick emot deras egentliga teorier, men bevisar att man med trägolv kunde bygga tåliga övervåningar som höll för ett stort antal personer samtidigt.

Nu är ju inte jag varken forskare eller arkeolog eller nåt sånt, men ovanstående är saker som jag har snappat upp genom åren. Hoppas att det var till någon nytta i ditt skrivande!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Cornish-rex
2011-11-09 16:26
#7

Tack snälla, underbara! Helt fantastiskt! Det är sådant jag har letat efter hela tiden! Tack, tack, tack!!! Kom gärna med mer om du kommer något :)

Cornish-rex
2012-06-29 19:04
#8

Det var ett tag sedan jag skrev denna, men frågorna är fortfarande aktuella. Era svar har varit till stor hjälp!

Men jag funderar fortfarande på hur planlösningen såg ut, en planritning skulle vara mer än perfekt. Vad fanns det för rum? Och hur många var dem? Vilken våning fanns alla på? Hur många våningar fanns det? Hur var de uppbyggda liksom…

Någon som vet?

Upp till toppen
Annons: