Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1977 ggr
Fröja
2011-09-28 16:01

lintråd

håller på att väva ett brickband i lin, men trådarna slits av alla vändningarna. vet att man kan vaxa tråden för att den ska hålla bättre men har inte testat detta innan.

kommer det att bli bra i slutändan med vax eller finns det något annat bra trix?

Annons:
Lill-Kisse
2011-09-28 17:53
#1

Vilken tråd menar du? Är det varpen eller inslaget?

skapa
2011-09-28 22:08
#2

Du skall fukta tråden med vanligt vatten, då håller lintråden.

Fröja
2011-09-30 16:52
#3

varpen och inslaget är båda av lin, tänkte att vaxa alla trådarna. men ska testa med vanligt vatten som skapa rekomenderarGlad

Lill-Kisse
2011-09-30 17:18
#4

Då förstår jag svårigheten, men det går ändå.

- Se till att hålla varpen ordentligt sträckt. Börjar det bli slappt i kanterna, så kan man "bulla upp" lite med papper mellan stadkanten och bommen, så att standkanternas trådar hålls lika sträckta som övriga.
- Använd inte onödigt lång tråd i inslaget. Du har den väl ordentligt upplindad på smal sticka?
- Kolla att skälet öppnas rejält innan du trär i inslaget.
- Vax verkar väldigt onödigt. Lite fukt räcker gott.

Fröja
2011-10-01 22:51
#5

okej ska testa med detta!

har lindat upp inslaget på en diskad glasspinne!

skälet är  ordentligt öppet.

fukt låter bra! återkommer efter testGlad

Lill-Kisse
2011-10-01 23:22
#6

Diskad glasspinne?  Förvånad  Häftigt!  Glad
Är du så uppfinningsrik, klarar du nog lite vad som helst.

Min kursledare i vävning trodde visst inte sina ögon, när jag kom med en lång varp i lintovgarn och berättade att jag skulle väva både löpare och tabletter av det hela. Hon försökte inte hindra mig, men skakade lite på huv'et. Jag lärde mig väva mycket försiktigt och lyckades verkligen bra med mina dukar. 
(Nu berättade jag det här som en uppmuntran för dig.)

Annons:
LinaN
2011-10-03 19:00
#7

När du vrider brickorna, låt varpen slacka litet, då sliter det mindre, och sen stramar du upp varpen igen och kollar så att skälet är snyggt sen för du igenom skytteln.

Ha en dänkflaska/sprayflaska tillgänglig med "mist"- funktionen igång och spraya emellanåt.

Jag har aldrig haft problem med att väva med lintråd utan att fukta. Däremot tunnt tvåtrådigt ullgarn…. huvva…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2011-10-05 14:27
#8

Jag har faktiskt inte heller haft problem med att brickväva med lingarn, men jag har å andra sidan varit noga med kvaliteten på garnet. Bockens Lingarn tycker jag har bra tråd till vävning, inga ojämnheter och sånt som kan slita på varpen.

Vatten på tråden och att slacka efter lite i vridningarna är bra tips!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: