Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4881 ggr
fartblind
2011-09-09 17:24

Enkla mönster?

Sophias ateljé får otroligt mycket kritik, därför är jag tveksam till om jag bör använda mig av dessa mönster. Det jag gillar, är just att man får färdiga mönster som det bara är att överföra direkt till tyget. Jag är nämligen värdelös på att mäta upp egna mönster… Så, den stora frågan är: vart får jag tag på korrekta mönster? Inga mönster jag själv måste mäta upp, utan färdiga mönster som det bara är till att rita av och klippa ut.

Har kikat lite på Susanna Brommés vikingamönster, något som rekommenderas? (här är ju dock problemet att mönsterna är ritade i skala 1:10, men det borde jag kunna få uppkopierat i rätt storlek…)

"Let them eat cake," she says

Annons:
LinaN
2011-09-09 20:43
#1

Susanna Bromées mönster är bra.

Däremot kan man använda sophias atalje´s särkmönster utan att behöva skämmas ihjäl. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

fartblind
2011-09-09 21:28
#2

Tackar för svar! :)

En annan fördel med Brommés mönster är ju att dom är mycket billigare… haha. Så får väl ta och införskaffa några därifrån.

Puh, det är särken som jag mest har fruktat att behöva rita upp ett mönster till helt på egen hand! Hängsleklänningar och sådär känns inte alltför avancerat att frihanda, men när det kommer till ärmar… hu!

"Let them eat cake," she says

LinaN
2011-09-10 10:16
#3

ärmar är fyrkantiga tycken i grund o botten. Jag kan säga som så, hängsleklänningarna har gett mig mer huvudbry än särkarna :D

men nuförtiden så frihandar jag det mesta, mäter knappt längr enär det kommer till undersärkar o så. Eller s ådammar jag av ett mönster som legat i ett hörn och dammat och klipper ut efter det :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

fartblind
2011-09-10 14:24
#4

PUH! vad är det som är mer besvärligt med hängsleklänningar än särkar? Nu skräms du! ;)

"Let them eat cake," she says

LinaN
2011-09-10 15:14
#5

#4 att det ska sitta snyggt! Nu kanske du har en sån där snäll kropp som bara har litet former och inte som jag en getingmidja under allt fett ^^ Men jag tycker det är svårt atthitta en modell som man gillar, bara för att det ser bra ut på någon annan så kan det se förjäkligt ut på en själv….

mitt tips är titta på många olika modeller/mönsterkosntruktioner, skriv ut dem och sy dem sedan i "barbiestorlek" om du inte har massa toille*-tyg liggandes.

För jag har mer än en gång provat ett nytt hängslesärksmönster som jag tyckt sett bra ut på andra men när det vart klart så såg det förjäkligt ut på min kroppsform. som sagt, getingmidja med fett och sen bred rumpa ^^

*toille= provplagg i billigt tyg, ofta bomulls/lakansväv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

fartblind
2011-09-10 15:18
#6

#5 - HAHA! Att jag inte ens tänkt på passform… jag har fullt upp med att oroa mig för att jag ska klippa ut det rätt, har inte ägnat en tanke åt att det ska se bra ut! :D

Men det där med barbie-modellen var smart, blir helt klart billigare och jag får tillfälle att öva in tekniken :) Bara att gå och köpa ett gäng spillbitar, åtminstone större tygaffärer brukar ju ha "spill-påsar" för en tia eller nåt… Nu ska det sys småkläder! :)

"Let them eat cake," she says

Annons:
Anthka
2011-09-11 18:18
#7

Handelsgillet.se har färdiga mönster som är bra historiskt och helt ok i passform.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

fartblind
2011-09-14 12:40
#8

#7 - Oj, dom hade ju massor med skoj mönster! Tack så mycket :)

"Let them eat cake," she says

carola@hemsjo.com
2012-01-03 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här kan du hitta färdiga mönster till medeltidskläder dam, barn och herr.

http://www.fagert.se/shop/category/symonster/historia/medeltid

LinaN
2012-01-03 13:37
#10

#9 sim plicitymönstrena är inte så välutvecklade på medeltidsbiten och vikingabiten, hur det ser ut på renässans och senare vågar jag inte uttala mig om.

Då är sophias ataljé ett säkrare kort ^^

Fartblind: Jag har hittat ett mönster som jag trivs oerhört bra med när det kommer till hängsleklänningar. Det är det av de 10-talen modeller ajg provat som suttit snyggast. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: