Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2089 ggr
fartblind
2011-08-18 18:22

Tråd till att brodera

Undrar vad det är brukligt att använda för tråd vid broderi? Lintråd, eller ullgarn? Eller något annat? Vill ha det så hk som möjligt.

"Let them eat cake," she says

Annons:
MegN
2011-08-18 18:45
#1

Eftersom lin är (var) svårt att färga skulle jag vilja påstå att det är ull - och silke - som använts i broderier.

Ahnna
2011-08-18 23:34
#2

Det beror helt och hållet på vilken sorts broderi du ska göra, vilket material du ska brodera på och vilken samhällsstatus du vill hålla dig inom.

Silke har använs i "alla tider" till broderier på sidentyg. På samma sätt har man använt ullgarn att brodera med på ylle. Lingarn går också att brodera med och även om det är krångligare att färga (och få ett bra resultat) så går det, eller så broderar man med naturfärgat lin. Men att blanda material, som t.ex. lintråd på ylle eller ullgarn på siden, blir inte så bra alla gånger. Bäst är att hålla sig till ett och samma material, särskilt om man ska tvätta broderiet någon gång i framtiden. Silke går däremot mycket bra att brodera med på linne.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Denna kommentar har tagits bort.
fartblind
2011-09-09 18:39
#4

Nu när du nämner att man ska tvätta… så uppstår det självklart en ny fråga! Fäller garn? Så pass att det kommer bli väldigt fula fläckar på tyget vid tvätt/ösregn?

Det jag har nu är mörkt blå och lila garn, som jag tänkte ha på min gröna klänning. Allt i ull/ylle. Hm… OM det nu finns en risk att garnet fäller, hur tusan gör jag då för att förhindra detta?

"Let them eat cake," she says

MegN
2011-09-10 09:42
#5

Växtfärgat brukar inte fälla (bara blekas) men att döma av kulörerna är det inte växtfärgat garn du menar…?

Det går väl inte att förhindra, däremot kan du kontrollera OM det fäller, genom att lägga en bit garn (eller sy fast lite) på ett ljust tyg och duscha lite försiktigt (dvs simulera regn) - och kolla reaktionen. Om du sen vet att det fäller kan du ju vara lite mer försiktig när det sen regnar…

fartblind
2011-09-10 14:34
#6

Nej, använder mig av Heidruns garn "Grane".

Smart det där med att testa det, det tänkte jag inte ens på! :)

"Let them eat cake," she says

Annons:
LinaN
2011-09-10 15:16
#7

Om garnet fäller så tvätta det ett par gånger i handvarmt vatten och krama ur det försiktigt eller låt det dropptorka. Upprepa tills det inte fäller längre :D

  • ull på ull
  • linne på linne
  • linne på ull
  • siden på allt

Är väl en kort formula som är lätt o hålla ordning på ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

fartblind
2011-09-10 15:31
#8

#7 - Alltså jag måste ju lära mig tänka… har ju inte ens tänkt tanken på handtvätt! Åh, herregud… har föreställt mig skräckscenarion där garnet trasslar in sig i hela tvättmaskinen eller blir till en stor klump bara… xD Handtvätt gör det ju helt klart lättare :)

Med linne på ull så borde jag använda mig av ofärgat linne, va? Med tanke på att det är svårt att växtfärga… Eller förekom det att man växtfärgade det ändå?

"Let them eat cake," she says

LinaN
2011-09-10 15:56
#9

#8 du KAN växtfärga lin, men det tar inte lika bra och bleks väldigt fort. men där är det upp till dig hur korrekt du vill vara, det finsn mågna fina syrafärgade lingarn i dag som används till brickvävning och broderi. Jag använder oftast röda, oranga o gula nynser på lin när jag ska brodera. naturfärgat, halvblekt och helblekt (så vitt det går på lin) kommer man också långt med. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: