Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6310 ggr
gummimamma
2011-08-11 21:13

Vikingaskor till man och kvinna

Har letat efter bra mönster till vikingaskor till både man och kvinna, men det verkar vara lite ont om dem. Finns det någon här inne som har bra tips på mönster och hur skorna sys? Vad använder man till sulan? Jag har tillgång till en massa möbelskinn, som fungerar nog till överdelen, men det är för tunnt för sulan.

Annons:
LinaN
2011-08-12 21:28
#1

flera lager tjockt till sulan då kanske?

möbelskinn är väl inte det ultimata, men det funkar. ofta är det dessutom cromgarvat som varken är bra för naturen eller kroppen.

men har man tillgång till det så har man :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

gummimamma
2011-08-14 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ja, jag jobbar som sömmerska på en möbelfabrik där vi bl a syr i skinn. Det blir en massa spill över… Ibland rätt stora bitar. Jag har sytt lite väskor av spillet, som jag fäst tenntrådsbroderi på. Blir riktigt fint. Men tenntrådsbroderi förekom väl inte på medeltiden, eller? Det förknippas ju mest med sameslöjd.

Ahnna
2011-08-19 19:35
#3

Enligt det jag har hittat så användes inte tenntrådsbroderier bland vanligt folk i Sverige under medeltiden, men det är fullt tänkbart att samerna använde den tekniken redan då.

Till sulan går det inte att använda möbelskinn, det behöver vara t.ex. 5 mm rårandsläder eller så kallat sulläder som finns att köpa hos läderförsäljare. Ju tjockare sulan är, desto hållbarare blir (förhoppningsvis) skon.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: