Annons:
Etiketttornerspel
Läst 3814 ggr
SilverTail
2011-08-10 10:01

hur får man tag på svärd o lansar m.m..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eller kan man göra något slags svärd i trä som man kan fånga ringarna med.. Vi är tre tjejer som tänkte testa lite hemma på ängen och se om det finns någon talang så därför undrar jag om man kan göra lite enklare saker själv.. Vi tänker mest på att ta ringar och fånga saker.. inga man mot man grenar.. bara lite annan träning för hästarna..

Så lite enklare tips vore super kul att få :)

Annons:
LinaN
2011-08-10 11:19
#1

rundstav på 90 cm's längd? fungerar utmärkt som svärd. samt att det är inget vasst som man kan skada sig själv eller hästen med.

lans, ja en 2-3m lång rundstav. Finns på lokala byggbutiken för kring en 25-40kr/meter. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SilverTail
2011-08-10 16:09
#2

kanon tack för tipset :)

Tomteslakt
2011-08-16 06:42
#3

Då jag ridit tornerspel i 11år kan jag gärna komma med lite tips och råd om ni vill ha.

Vill ni använda en pik (alltså inte ett spjut, för spjut kastar man Tungan ute) så ta en rundstav ca 2-3 cm tjock och ungefär 2-2,5 meter lång och slå i en spik i änden så att ni kan plocka kuddarna på marken.

Ska ni rida med lans mot en quintan så försök att skydda spetsen med något, gummi, plåt, järn, eller en bit lite tjockare tyg så spricker den inte så lätt.

Personligen skulle jag inte rekomendera att man rider mot låga ringar dock, dels för at skaderisken kan vara rätt stor (har själv varit med om det och hamnat på akuten) samt att det ju inte är en medeltida gren Flört.

Denna kommentar har tagits bort.
Ahnna
2011-08-16 21:57
#5

En bra rundstav ska inte spricka för att man rider mot en quintan, då är det nåt som är fel. Visst kan man skydda spetsen om man vill, men det behövs inte.

Vanliga kvastskaft kan fungera som substitut om man inte kan eller vill åka till en bygghandel, och ska man bara testa lite för sakens skull så behöver det ju inte vara varken snyggt eller korrekt byggt.

Det blir nog bra, lycka till! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Spikur
2011-08-19 20:40
#6

Kolla så att fibrerna i rundstaven går så rakt längs med som möjligt. Då håller den bättre.

Annons:
Upp till toppen
Annons: