Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2105 ggr
Ciona
2011-07-29 21:24

Sy tungor/tippets på klänningen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag håller på att sy en linneklänning till medeltidsveckan och har bestämt mig för att jag ska ha ärma till armbågen som sedan slutar i tungor/tippets som är fodrade.

Jag vet hur det ska se ut men mitt huvud står still när jag ska tänka ut hur jag ska klippa ut och sy dem. Om någon som sytt sådana ärmar och vet hur man gör eller kan hjälpa mig ändå är jag väldigt tacksam

Annons:
Loviz
2011-07-31 21:57
#1

Enklaste är väl att sy den varianten som är ett vittband vid slutet på ärmen och sen en vit tipp som hänger ner dvs en remsa som man gör så lång som man vill ha den. Jag tycker det ser ut som en sån ärm längst till höger på bilden.

Vill du ha en tipp i samma tyg som klänningen så är mitt tips att ta ett gammalt lakan eller ett billigt tyg och provsy en ärm och sen använder du den som mönster.

Jag har en fråga på detta ämnet med. jag ska sy en miparti och är sugen på att göra tungor på ärmen. jag tycker det är förbaskat snyggt att fodra med motsatt färg men jag har inte hittat nån info ifall det är HK eller ej, finns det nån här som vet?

MegN
2011-08-02 15:38
#2

Vad är det för datering på den där bilden? Intressanta mönster på tygerna…

Anthka
2011-08-02 19:40
#3

#2 Den är från 1344

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: