Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2841 ggr
MegN
2011-07-28 16:15

Tips på 1200-talsdress?

Behöver lite tips på en hyfsat enkel 1200-tralsdress som jag klarar av att tillverka på en vecka (tänkte ha något hyfsat till Birger Jarls-dagarna på Gästgiveriet i Kolbäck nästa helg). Har ylletyg liggande i rött, grönt och gult (2m av vardera) och funderar på att göra en överklänning i mi-parti gul+röd med stora ärmhål (typ djävulsfönster) samt lite släp och en grön kjortel under.

Känner mig väldigt handikappad vad gäller 1200-tal, eftersom jag mest ägnat mig åt viking (eller ännu tidigare…) och inte varit speciellt uppmärksam när andra diskuterar den här tidsperioden…

Annons:
Anthka
2011-07-28 19:17
#1

1200-tal är tråkigt enfärgat och unisex, jag har inte sett några exempel på mi-parti innan 1300 (tyvärr) och helvetesfönster/djävulsfönster hör också 1300-talet till.

Enkel underklänning med raka stycken och kilar samt en ärmlös överklänning med lite större ärmhål (men inte djälvulsversionen) borde fungera. Släpet är bara att köra på med :)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MegN
2011-08-02 15:22
#2

Nej, du har rätt. Har grötat runt i ett par 1200-tals-biblar på nätet. Och alltså kan jag klara mig med de enkla överklänningar jag redan har…! Möjligen att de borde vara längre - på alla bilder verkar de ha massor av "tyg över" nere vid fållen. Men jag får satsa på respektabelt haklin med huvudduk istället…

Ahnna
2011-08-02 23:06
#3

Visa bilder! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2011-08-04 17:08
#4

Jag har förresten bläddrat lite i mina dräktböcker och hittat illumineringar från 1100-talet och framåt som visar mi-parti-plagg. Bland annat två exempel på franska manskläder från sent 1100-tal, kallaf "John the Baptisk Roll". Båda plaggen är i grönt och rött och även hosorna är tvåfärgade. (Tvärt om mot kläderna, alltså rött till höger om det röda på kläderna är till vänster och så vidare.)

Ytterligare ett exempel på mi-parti, i rött och blått, syns i en annan fransk illuminering från mitten av 1200-talet. (I min bok kallas den bara "Psalter" och illumineringen ifråga ska föreställa månaden april.) I bildtexten står: "Royal households issued cloth, or the money to buy it, to their staff three or four times a year. At the English court apparently only those occupying the humble rank of valet were issued with mi-parti for Christmas 1236."

Bara som en framtida referens, tänkte jag, så att den som vill sy en mi-parti-dräkt för 1200-tal vet att det är helt HK! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2011-08-04 18:00
#5

#3 http://www.medievaltymes.com/courtyard/images/maciejowski/leaf9/otm9rc.gif till exempel. För att se alla bildsidor, gå till http://www.medievaltymes.com/courtyard/maciejowski_images.htm

#4 - jo jag hittade också mi-parti i Maciejowskis bibel, men då var det en musikant (man) som hade en mi-parti-kjortel, som dessutom hade väldigt djupa kreneleringar nedtill (typ minst halvmeters-sprund).

Ahnna
2011-08-04 19:15
#6

#5 Ja, det var en modegrej som kom i slutet av 1100-talet. I engelsk litteratur hänvisas det till "daggers" eller "daggered edge" när fållen är klippt i remsor med rundad spets. Två av mi-parti-plaggen jag hittade i mina böcker hade sån fåll som gick till anklarna, men en av dem hade hel fåll som slutade i knähöjd.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: