Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 8011 ggr
Fröja
2011-07-22 10:50

vikingatida huvudduk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hur vikingatida är den huvudduken på dild nr1 och hur knyter man och syr huvudduken på bild nr 2?

Annons:
Fröja
2011-07-22 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

får göra såhär med bild nr två då man inte kunde bifoga två bilder.Skrattande

LinaN
2011-07-22 13:33
#2

#1 är nog en triangulär eller rektangulär duk som har långa snibbar. korsa i bak och knyt fram. Här är en film hur jag gör med min lilla triangulära duk. Minns dock inte om jag knyter framtill eller baktill…. men principen är densamma ^^

Sedan modeller på huvuddukar har jag sett många varianter. Och man kan nog köra på vilken variant man vill sålänge ma ninte ska ha hennineer till ;)

Avbildningar och fynd är rätt så sparsamma men det finns nått fynd från en mansgrav där man fann att han hade en trangulär huvudduk. Kvinnor har i alla tider haft behov av att hålla undan håret. Så sent som på 1940-talet vart det fortfarande en ganska vanlig syn med hucklen på kvinnfolk.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Fröja
2011-07-22 17:47
#3

tack för den utförliga videon, den var bra!Glad

har du några bra mått till din huvudduk?

dock så undrar jag hur hon får den så möss-lik, allt håret är ju i huvudduken och det hade varit så skönt.Cool

moeler
2011-07-22 18:50
#4

Jag använder en rektangulär linne duk som knyts  i kortsidorna - först från pannan till nacken (under håret) Sen rullar jag upp de bakre "flärparna" och tar in håret i den lilla "säcken" som blir bak och knyter sen de snurrade flärparna uppe på huvudet och viker in eventuellt överflöd under det övriga tyget. Då får du en hätta som håller in allt Hår och det är underbart på sommaren.

Förövrigt använder jag "huckle" (en gammal snusnäsduk) nästan jämt :-) Jag gillar det!

Fröja
2011-07-22 19:00
#5

tackar för tipset! det låter som ett bra sätt att få undan håret på!Glad

vilka mått har du på den?

angående bild nr1 vad heter den metallringen på huvudet som håller huvudduken på plats?  hur Historiskt korrekt är det med ett sådant diadem/krona? var kan man få tag på en sådan i vikingastil?

LinaN
2011-07-22 21:09
#6

#3 jadu, bra fråga, som arméns snusnäsduk skulle jag tro ^^

#5 just den modellen är nog mer medeltida, däremot så brukar jag få använda mig av små ringspännen och sätta genom duken och genom håret då mitt Hår är så glatt att huvudduken bara glider runt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Fröja
2011-07-22 21:29
#7

hur stor är armens snusnäsduk? Glad

synd att det är mer medeltida då jag hade gillat att få undan håret.

det räcker inte med den modellen du visade LinaN då mitt Hår gillar att flyga in i min mun.Gråter

finns det fler varianter på huvuddukar där man kan på ett effektivt sätt få undan håret som fortfarande är historiskt korrekta för vikingatiden?

hade varit så härligtSkrattande

Loviz
2011-07-22 22:58
#8

Historiska världar har en huvudduk på sin vikingatida kvinna.

http://histvarld.historiska.se/draekter/vkvinna/huvudduk.html

moeler
2011-07-22 23:28
#9

#5 100*70 är min, men har man mer Hår eller större huvud så kan det vara smart att göra den större.

LinaN
2011-07-23 00:08
#10

#7 ett knep att hålla ordning på håret är ju att sätta upp det i en lös knut under sitt huckle. Det brukar jag göra. På filmen är håret utsläppt för jag hade badat nyligen och håret vart långt ifrån torrt.

om du sätter upp håret med en modern snodd så syns ju inte det under huvudduken ändå. men vill du vara mer HK så kan du ta och fläta in en tygremsa/läderrem/brickvävt tunnt band i flätan och sedan använda bandet för att knyta fast din bulle i nacken. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2011-07-23 09:56
#11

När jag bär huvudduk av slaget som syns i den 2:a bilden så brukar jag börja med att göra en fläta av håret och rulla den som en kanelbulle och sätta fast med hårnålar och små klämmor. Sen sätter jag huvudduken över. De gånger jag har försökt utan att sätta upp håret, eller bara sätta det i en tofs, så har en massa hårtestar "rymt" och tittat fram lite här och där. (Fult!) Duken sitter betydligt sämre också om man gör så, jämfört med om man flätar och nålar fast håret ordentligt. Duken ska ju inte hålla upp håret, så glider den, den ska bara täcka håret som redan sitter uppe med hjälp av snoddar, nålar eller klämmor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Fröja
2011-07-23 22:23
#12

vilket underbart tips med brickband i håret! Glad det ska jag definitivt testa!

men tror jag ska förska göra en kanelbulle av det så håret definitivt håller sig undan!

ska sätta mig och sy en huvudduk, då jag har fått många bra tips.

är dock fortfarande nyfiken på huvudduken på bild nr1.

är det någon som vet något om just den stilen?

kommer nog bli en rektangulär duk med en snygg kanelbulle under! Glad

Ahnna
2011-07-25 21:52
#13

#12 Stilen i bild nr 1 är lite svårtolkad. Eftersom vikingarna inte avbildade sig på samma sätt som andra folkslag som levde under samma period så vet vi inte exakt hur de sydde sina huvuddukar. Men t.ex. Anglo-Saxarna hade slöjor som påminner om bild nr 1 redan på 800-talet, och framåt 1000-talet och 1100-talet så blev den stilen ännu mer utbredd i Europa. Sverige låg ju som bekant efter ganska länge i dräktutvecklingen, så det är svårt att veta om den stilen användes här och i så fall när. (Mellan vilka år.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Fröja
2011-08-04 10:18
#14

tackar för alla svar!

kan medela att jag nu har fått reda på att metallringen heter

" Coronet "  och inte alls var vanlig på vikingatiden. Skrattande

Ahnna
2011-08-21 10:47
#15

#14 Stämmer. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: