Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 4423 ggr
Praefatio
2011-07-04 21:51

Sällskapsdjur på medeltiden

Först och främst vill jag säga: Hej! Filippa heter jag, är inbiten lajvare sedan barnaben och känner mig som ett tvättäkta ufo när jag kommer hit och läser om era underbara, fantastiska historiska återskapanden. Jag lär mig massor av er sajt och blir nästan sugen på att åka på ett historiskt lajv a'la Kampen i Ringen eller liknande - men historiska arrangemang ska jag nog hålla mig ifrån, vågar knappt gå på Kongahälla nu när jag har läst lite om hur illa ni grinar åt oss löjliga wannabes :)

Hur som helst så måste jag ställa en fråga. Hur såg det ut med sällskapsdjur på medeltiden? Hundar hade man även för sällskap och rekreation, det kan man tydligt se på dagens hundraser, men hade man andra djur för samma syfte? Många djur kan jag tänka mig tjänade som "semisällskap" och hade ett nyttosyfte också, kramgoa tamkatter som höll råttorna borta till exempel, men hur var det t.ex. med papegojor, illrar, kaniner och fiskar? Hur såg det ut med inhemska respektive exotiska djur? Hade även de lägre stånden sällskapsdjur och vilka hade de då? Jag förstår att bonden inte hade kanariefåglar, men hade man t.ex. kaniner åt de adliga barnen att leka med? Hur såg det ut i Sverige respektive Europa?

Har man några som helst belägg eller handlar det om teorier?

Annons:
LinaN
2011-07-07 21:20
#1

Sällskapsdjur har det alltid gått mode i. På medeltiden/renässsans vart det småhundar och nu på 2000-talet är det småhundar igen ^^

Denna damen har en "iller" eller iaf en nära släkting till illern i sin famn.

här är ett par med sin mellanstora hund i sängen.

och här är ett annat par med en jaktfågel.

jag är av den meningen att man hade djuren både till sällskap och nyttodjur. Det djur som blev favoriten vart den som man hade med sig mest.

Hundar av olika slag har ju alltid varit populära, och sen djur såsom kanin tror jag mycket väl att adelsbarnen lekte med ända tills köksmäster kom och nackade djuret. eller de fick ovett för att de var och beblandade sig med kreaturen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tomteslakt
2011-07-08 07:37
#2

Hmm, sen får man ju tänka på att vårat samhälle idag har fått en mer extrem inriktning på det här med sällskapsdjur, framförallt nog för att djuren idag inte har samma arbets- eller bruksvärde. T ex är det inte många idag som jagar med vare sig illrar eller hermeliner, inte heller är det många idag som arbetar med sina hästar eller har sina mastiffer på slagfälten. Så på så sätt har ju djuren fått en ny roll, dvs att underhålla oss.

Råttor förr sågs ju mer som sjukdomsspridande skadedjur (framförallt efter upptäckten av att lössen spred pesten) som förstörde skördar och matlager. Kaniner tvivlar jag dock på att man hade för gosedjur, mer snarare som mat och skinnproducenter.

En bondes arbetshäst var minst lika högt värderad för honom som riddarens stridshäst var för riddaren, och den fick nog sin rikligt beskärda del av omvårdnad och pyssel för att må på bästa sätt.

Grisar t ex hölls ju som köttdjur kombinerat med markberedare, och som värmeproducenter inomhus (i de fall man inte hade svinhus på gården), men dock förmodligen inte som vi har dom idag då vi köper gulliga kultingar som växer upp till bortskämda jättesvin Tungan ute.

Katter hölls förmodligen mest för att hålla råttor borta, men kom nog och gick som de ville bland gårdarna.

Hundar har ju dock haft en lite högre ställning både som keldjur (små fluffiga vita saker helst) eller bruksdjur eller stridsdjur. Vinthundar idag som irländsk varghund, vippet m.m. kan ses på flera manuskript. Och mastiffer finns det belägg från redan romartiden som vildsvins- och björnjaktshundar samt även som stridshundar på slagfälten. Sen har vi ju chiuahuan som också var en gammal stridshund för aztekerna i sydamerika, men det hör ju inte till medeltiden Tungan ute.

Bjornen
2011-07-10 08:30
#3

Jakthundar var inte särskilt vanliga under 1600-talet bland allmogen. Jakten var ju till stor del privlegierad till Kronan.

Grisar användes bara som köttproducent och om de var lösa var det tvång på att de skulle vara ringade. En oringad gris var fredlös och kunde infångas av vem som helst. Detta eftersom den då kunde skada andras grödor. Som markberedare var endast underordnad.

Bland adeln fanns alltid intresse för exotiska ord och då särskilt fåglöar. I viss mån åts väl deras ägg och kanske även köttet.

Tama björnar, vargar och andra vilda djur förekom också. Liksom även en del exotisk däggdjur.

Tomteslakt
2011-07-11 06:09
#4

Jakthundar fanns i alla samhällsklasser, liksom idag, i olika varianter av rasrenhet. Dock var de kanske inte alltid endast använda till jakt hos allmogen under medeltiden (dvs fram till 1523 i Sverige iaf) utan var ju även gårdshundar, brukshundar på olika vis. Jakt förekom ju rikligt bland allmogen också, trots att den var adligt priviligierad, olovlig jakt har alltid förekommit.

Hästen användes av överklassen främst som riddjur i olika varianter, vid jakt, strid, tornerspel, transport. Annars hade man oxar främst i skogen och på jordbruket fram till och med mitten av medeltiden ungefär (12-1300-talet).

Bjornen
2011-07-11 08:26
#5

Efter att ha läst tusentals domar under 1500- och 1600-tal kan jag konstatera att hundar är relativt ovanliga bland allmogen. Ibland nämns de vid jakt och det betonas särskilt att hund har använts. I mitt område var jakten i princip fri men förekomsten av krondjur var mycket starkt begränsad. Inte i ett enda mål nämns någon hund som gårdshund. Jag tror därför att de kommer senare och i första hand under 1800-talet. Långa tider var ju matbrist och nödår ett stort problem och då var hunden ett onyttligt djur som man inte hade råd att föda.

Tomteslakt
2011-07-12 13:11
#6

#5: fast nu var det ju medeltiden hon ville ha reda på, inte 1600talets renässans. Det blir trots allt lite skillnad då.

För ser man på manuskripter så är det inte endast adelsmän med hund som avbildas, många "vanliga dödliga" har det också, främst verkar det handla om gårdshundar/vakthundar (som även med all säkerhet användes som jakthundar). Dock höll sig adeln med lite finare hundar, typ vinthundsraser som irländsk och skottsk varghund. Den gemene bondens hund var med stor sannolikhet inte särsskilt rasren eller så särskilt väluppfostrad heller, det behövde den ju inte vara.

Vad gäller tama björnar och andra djur i den kategorin så handlar det nog mest om björnar som finns hos kringresande lekarsällskap och inte en adelsmans egna samling. Det förekom, men var nog med säkerhet inte särskilt vanligt.

Jag håller med Linan här.. de flesta djuren användes nog både som nytto- och sällskapsdjur. Fädjur som kor, hästar, får, grisar var utmärkta som centralvärmealstrare i dåtidens mindre bemedlade hus och stugor.

Annons:
moeler
2011-07-12 15:34
#7

Jag har letat efter avbildningar av hundrar bland vanligt folk i de databaser som finns på webben men det är mest jakthundar som syns.

Men om man ser det rent logiskt så borde det ha funnits! Gårdshundar har ju redan från början varit världens bästa råttjägare och det behovet fanns med all säkerhet redan då. Katter är bra på möss men råttor tar en liten terrier hand om bäst.

Jag vet inte vad de arkeologiska fynden säger från medeltida utgråvningar men nån anna kanske vet?

MegN
2011-07-19 17:07
#8

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sveriges-aldsta-katt-hittad

Så katter har tydligen funnits här åtminstone sen före Kristus. Fynd i Uppland.

Upp till toppen
Annons: