Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4421 ggr
Linika
7/3/11, 11:36 PM

Mantelhjälp

Hej!

Jag är ganska villrådig och osäker nu när tiden har kommit för mig att sy mig en mantel. Jag tycker att manteln är ett förträffligt plagg och kommer troligtvis att använda den till vardags med. Dock är jag inte världsbäst på att sy men tycker att det är kul!

Jag vill gärna ha lite HK i det hela så jag har bestämt mig för att inte göra en mantel i våder.

Jag har tänkt att jag ska göra en 3/4 cirkel i grå vadmal från handelsgillet. Det blir ingen luva på den, utan jag har tänkt att jag ska kompletera med en struthätta så småningom (är detta okej för en kvinna?) Jag tycker personligen att detta låter ganska sunt, vad tycker ni?

Jag känner mig dock  väldigt osäker inför inköpet av tyg, det behövs ca 4 m, vilket betyder att notan hamnar på över tusenlappen, för en liten studerande ungdom är ju detta inte en jätteliten summa ^^' Men jag har ju velat ha en mantel i flera år nu så det känns som att jag vill lägga ut de pengarna på den, mamma är dock ganska starkt emot detta. Kan ni hjälpa mig med lite pepp? :)

Hade till en början tänkt köpa det ljusgrå tyget, men det fanns inte 4m av det i lager. Av det grå gör det dock det. Är det någon som har det/vet hur det ser ut? På Handelsgillet har de ingen bild på det så man kan inte se hur grå färgen är. Om någon har sett det, är det en mörk grå eller en ljus grå som deras grå menar?

I övrigt undrar jag om alla ni som är erfarna när det kommer till sånt här kan ge mig lite tips och råd om vad man bör tänka på när man som nybörjare syr sin första mantel? Finns det oväntade problem man kan stöta på?

Mycket tacksam för svar

Lisa

Annons:
LinaN
7/4/11, 9:44 AM
#1

Vänd dig till Kerstin på medeltidsmode, då får du en 3/4 mantel för under 1000 lappen. tyvärr är detta inte en billig hobby ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linika
7/4/11, 11:09 AM
#2

Att det inte är en billig hobby har jag märkt ^^ När jag sydde klänningen min så gick tyginköpet på många hundralappar det med, men det var den värd :D En fovvoklänning nu ju :) Det är däremot en givande hobby tycker jag :)

Hur är de mantlarna? Hur är de sydda, hur är materialet?

Sen har jag inga egentliga problem med att lägga ut pengarna… det blir bara lite extra jobbigt när mor min motarbetar det så ^^

Hammarskogen
7/4/11, 4:26 PM
#3

Stor mantel, mycket tyg. Tänk på vikten. Jag har inget problem med det men en del människor blir lite ställda när dom provar stora mantlar i tjockt tyg. Tag inte ett överdrivet tjockt tyg.

Linika
7/4/11, 10:40 PM
#4

Att den kommer att bli tung är jag fullt medveten om om mina beräkningar stämmer kommer manteln att väga ca 3,5kg med det tyget jag funderar på. Men det tror jag inte alls kommer vara några problem. Om inte annat är det något sådant som man vänjer sig vid :)

tyget jag tänkt köpa är ju handelsgillets vadmal. jag vet inte exakt hur tjockt det är (har beställt med tygprover nu, så jag får se hur det ser ut :)) men det väger 660g/kvm. anledningen till att jag valt just det tyget är att jag har hört/läst att mantlar gör sig bra i vadmal. Skulle du anse att detta var ett förtjockt tyg?

Loviz
7/5/11, 8:09 AM
#5

Jag sitter med handelsgillets tygprover framför mig nu :) om det är BSV01 du hade tänkt dig men de har BS02 hemma så är det skillnad men inte jätte stor. de är snygga båda två. Sen har dom en som heter ARME01 den är mer grå med ett uns av brunt.

Korps har 2 olika grå nyanser av sin tunn vadmal(18/02 ljusgrå & 22/01 mörkgrå), de kostar 125kr/m så de får du ju för halva priset. Den är kanske aningens tunnare men fodra den så blir det mer hk och de värmer bra :)

Tyvär har jag inte medeltidsmodes gråa melton-ull som tygprov så jag kan inte säga ngot om färgen på det. men det plommonlila i samma serie har jag precis fått hem å ska sy en klänning av och det är tunnare än vadmalen hos handelsgillet men jämförbart med korps tunn vadmal.

Nu är jag långt ifrån expert på mantlar men jag tror gott och väl att tex korps tunn vadmal räcker att ha till en mantel. Och som sagt kan du ju fodra den.

Linika
7/5/11, 8:21 AM
#6

Tack för ditt svar Lovitz! Ska verkligen ta mig en funderare över det här nu! :) Mycket bra tyg tipps! Får se hur det blir, har hunnit bil så inställt på handelsgillet nu och räknat på det tyget… Men om inget annat vet jag var jag kan kolla nästa gång jag ska sy något ! :D

Annons:
Anthka
7/5/11, 1:28 PM
#7

Som #5 säger så är korps tunna vadmal utmärkt att sy mantel av, jag har en sådan och den väger sina modiga kilo. Att sy av någonting tjockare blir bara klumpigt och tungt, ett tag hade jag en i jordstampad vadmal och den vägde as och var dessutom otymplig att röra sig i.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: