Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2948 ggr
eldrött_yrväder
6/23/11, 9:31 AM

Klänning i linne

Jag ska inför mtv i år sy en ylleklänning i alla fall så att jag har en dräkt som är "helt HK" men då jag dels tjänar som privat dräktuthyrare och dels mest tycker det är kul att sy och sen ha en fin garderob så skulle jag vilja göra fler klänningar. Dock så är ylle lite dyrt och ja, ska man sen låna ut det till höger och vänster så känns det bättre med linne eftersom de flesta som inte bryr sig om HK hellre vill ha linne och skulle det gå sönder så ja, då bryr jag mig inte riktigt lika mycket.

Så jag undrar helt enkelt vilka klänningsmodeller (och till viss mån manliga kläder) som det är mest lämpligt att använda linne till för att ändå få dom hyfsat HK.

Annons:
Ahnna
6/23/11, 9:16 PM
#1

Enklast är väl att kopiera klädsnitt som egentligen borde göras i ylle eller något annat tjockare material och istället sy dem i linne. På så vis blir helheten ganska korrekt, men materialet blir "fel" eller hur man ska säga. På håll kommer det i alla fall att se rätt ut och vet man inte bättre så reagerar man inte. Typ.

Byxor, tunikor, skjortor, hosor, koltar, etc. Du kanske kan göra en dräkt som är vikingatid, en som är tidig medeltid, en som är sen medeltid och så vidare? Nåt för "bonden", nåt för "borgaren" och nåt för "adelsmannen"?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

eldrött_yrväder
6/23/11, 11:27 PM
#2

Så det finns helt enkelt inga kläder som det är mer rätt att sy i linne?

Loviz
6/24/11, 3:08 AM
#3

Underkläder/undertunikor och slöjor är HK i linne men alla yttre plagg ska väl egentligen vara av ylle?

Jag har än så länge en uppsättning yllekläder och fler är planerade, men förra sommaren sydde jag mig 2 linne klänningar (en med lång ärm och en med små helvetesfönster) för att ha när det blir alldeles för tokvarmt i mörkgrönt ylle. Jag vet att det inte är HK men modellen och färgerna är HK så det duger för mig till yber soliga dagar. De flesta på marknader skulle inte reagera men visst finns det de som ser att det inte är 100% HK.

eldrött_yrväder
6/24/11, 8:38 AM
#4

Ja, jag har ju fått reda på att det är ylle det ska vara - men vissa kläder ser mer "rätt" ut i linne. Men det kan ju vara för att man är van vid det också. Det är ju mest medeltidsveckan jag springer på och där är det ju ens egna ambitionsnivå som sätter gränsen. Men ja, då vet jag :P

Då kanske ni kan svara på vad man ha för slags underklänning till en herjolfnes eller en cotehardie? Ett enkelt mönster/beskrivning räcker :)

Anthka
6/24/11, 9:20 AM
#5

Vad som egentligen menas med "underklänning" är ibland otydligt.

De kläder som ska vara i linne är särken (underklänning) och där fungerar raka stycken med kilar för att få vidd utmärkt som mönster. Grejjen med en särk (underklänning) är att den inte ska synas, den är medeltidens motsvarighet till våra underkläder.

För mig som tycker HK är viktigt så ser det inte alls rätt ut med linne någon annan stans (även om jag förstår att alla inte vill gå omkring i två lager ylle under sommaren). Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

eldrött_yrväder
6/24/11, 9:47 AM
#6

Då är jag med på särk-delen.

Ja, jag vet inte. jag umgås ju mestadels med människor som inte bryr sig så mycket och då tycker jag det är viktigare att de har en (någorlunda) korrekt modell än att de har rätt material :P Om man måste välja - helst vill man ju ha både och :)

Annons:
Anthka
6/24/11, 10:11 AM
#7

Som sagt,  jag bryr mig om att det jag ska ha på mig är HK. Men att andra människor har andra prioriteringar är helt och hållet upp till dem. Alla vill inte vara lika purjo utan kanske bara ha kul. Glad

Att jag sen har svårt för dem som går i klänningar av krossad sammet och har åsikter om huruvida jag har handsytt mina kläder eller inte det är en annan sak. Tungan ute

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

eldrött_yrväder
6/24/11, 12:44 PM
#8

…jag hoppas VERKLIGEN att du inte råkat ut för folk i krossad sammet som klagar på maskinsydda klänningar!?

Anthka
6/24/11, 2:17 PM
#9

Nej, det var ett hårddraget exempel. De som har ifrågasatt mina kläder har inte varit klädda i krossad sammet, men de har å andra sidan inte varit tipp topp HK heller utan snarare av medeltidsmarknadsstandard. Eller så har de kommenterat bakom ryggen på mig och då är det svårt att se vad de haft på sig Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

eldrött_yrväder
6/24/11, 5:58 PM
#10

Åh, okej. Jag vet inte, om folk säger att de är "helt HK" så frågar jag ju om handsömnad och sådär, men jag gör det på ett vänligt sätt. Hoppas jag :P

Upp till toppen
Annons: