Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 11621 ggr
LisaLisa
2011-06-19 23:07

Att färga redan färgat linne!

Hejsan!

Nu är det så att jag har ett par klarröda linnebyxor, som jag vill färga då jag inte är så nöjd med det röda.

Hur gör jag då? Har bara försökt tvätta ett plagg i syntetmaterial från beige till svart, men resultatet blev en rostaktig färg. Kanske gjorde jag fel, det var ju ett tag sen.

Borde jag växtfärga, eller "tvättmaskinfärga"? :P Och vilka färger kommer då att funka? Jag skulle helst vilja ha blå, brun, eller grön, men är då rädd att det blir ett oönskat resultat ;P

Annons:
Ahnna
2011-06-19 23:43
#1

Linne är ett svårt material att färga. Helst ska det ligga i blöt i åtskilliga dagar innan för att mjuka upp fibrerna så att färgen kan fästa, men inte ens då är det helt säkert att det blir bra.

Om ditt tyg är färgat på fabrik så kommer inte växtfärgning att hjälpa. Syntetfärger som man använder i tvättmaskin skulle kunna ge ett annat resultat, men bara om du väljer någonting mörkt som t.ex. svart eller marinblått. Exakt hur bra det blir är svårt att säga, så enklast är faktiskt att sy ett par nya byxor i ett tyg som redan har rätt färg.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

skapa
2011-06-26 21:16
#2

Hej,

Är det linnetyg av bra kavallité är det klart värt att färga om.

Är de klarröda kan du inte färga dem varken gröna eller blå, den röda färgen blandar sig med den färg du använder.

Det fungerar att färga dem bruna, lila eller svarta. Eller bar aen annan dovare röd färg.

Jag rekomenderar Zenits reaktiva färger.

Här finns de  http://www.zenit-konst.se

För brunt - färga över med gul+turkos+svart

Lilabrunt -  färga över med svart

Lila - färga över med mörkblå

Tvättmaskinfärger kan fungera bra men du har bättre styrning på de reaktiva färgerna.

Hur man gör står på Zenits sida

Lycka till

skapa
2011-06-26 21:18
#3

Glömde säga att tyget skall ligga i blöt minst 1 timme innan du färgar, max 1 dygn, ligger det i blöt för länge blir det skört.

LisaLisa
2011-06-27 21:34
#4

Tack för alla tips!

Jag ska se vad jag kan hitta på, kanske slänger upp en före/efter bild sen också ;)

Upp till toppen
Annons: