Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4529 ggr
Nejhanna
2011-06-14 12:58

Barnkläder

Och så var det knatten… han skulle inte ens med från början, men nu kanske jag tar med ungen en sväng i alla fall och då är det ju roligt att kunna dra på honom något annat än skjorta och mjukisbyxor.

Han är nästan ett år (ca 80 lång), kryper fritt och går längs med saker eller om man håller honom i båda händerna. Vad kan man tänka sig på en sån? Jag siktar verkligen inte högre än enklast möjliga, kanske något form av linneplagg att dra över en vit långärmad body…

Det är ganska troligt att han kommer sitta i sjal, men jag vet inte om det påverkar valet av modell.

Annons:
Ahnna
2011-06-15 10:24
#1

Jag skulle satsa på en enkel kolt i linne om det är varmt, och kanske en i ylle om vädret blir dåligt. Enklare än så blir det inte rent sömnadsmässigt, men en tunika som går ner till knäna och ett par byxor funkar ju också. (Resår i midjan är underskattat!)

Och glöm inte att sy en liten hätta/rund hatt också om det är mycket sol. Linne eller skinn borde bli bra.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2011-06-15 22:09
#2

Sätt alltid mössa/hatt på småttingar i sol! de bränner sig så förbannat lätt även man smörjer med både det ena o andra.

som Ahnna säger, en kolt som går till knäna med hellång ärm som man kan vika upp om den lille blir för varm. Sen ett par enkla linnebyxor med resår i midjan, man kan alltid vika upp dem också. Se bara till så att det finns utrymme för blöjan under byxorna  iom att linne inte stretchar så särdeles bra ^^

och vad han har på sig i sjalen spelar ingen större roll. :) Sjalen är ett bra verktyg! Heja heja för fler mammor (och pappor) som väljer att bära i sjal! Kyss

Sen hade jag sytt en kolt/tunika i ull ifall det blir taskigt väder eller ni blir ute senare än tänkt. Lycka till och visa gärna bilder från projekt och hur det ser ut när ni väl är på marknaden! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Vattnadal
2011-06-22 23:35
#3

MIna syskonbarn var inte alltför förtjusta i kolt när de var i krypåldern, om inte kolten var kort. Svårt att krypa, om man har lång "kjol".Tungan ute

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

PogoPedagog
2011-12-17 17:31
#4

Hej. Jag lånar tråden och undrar om någon kan ge mig ungefärliga mått på barnkläder. Min syster har en baby på ca 5 månader som jag vill sy till. Jag tänkte mig att göra en liten struthätta och en kolt. Kolten ska göras med mycket sömnsmån i ärm och nederkant så han kan ha den så länge som möjligt. Problemet är att jag inte har den blekaste om hur bred den ska vara i axlar, midja, hur stort huvudhålet bör vara osv. Om någon har ungefärliga mått skulle jag vara hemskt tacksam.

LinaN
2011-12-17 18:06
#5

#4 ska se om jag kan hitta litet siffror till dig!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
2011-12-18 17:46
#6

tackar:)

Annons:
LinaN
2011-12-18 19:47
#7

hmmm, hitta inget vettigt när jag googla, tyvärr har jag ingen bebis att mäta på heller. väninnans är bara 2 månader gammal och har inte några större kläder ännu :(

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
2011-12-18 19:58
#8

jag letade oxå på nätet utan större framgång. Jag får väl helt enkelt satsa på för stort så växer han väl i det så småningom.

Ahnna
2011-12-19 14:17
#9

Ta med ett måttband till en klädaffär och titta på babykläderna där! Det finns massor av "koltar" fast i lite modernare tappning som man kan måtta på. Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PogoPedagog
2011-12-19 20:01
#10

Smart! Det ska jag så klart göra. Tack för idén:)

Pialinn
2011-12-20 14:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Måste bara skicka in denna bild.

Var för några år sedan i Nyköbing/Danmark och besökte medeltidscentret där.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Loviz
2011-12-20 20:48
#12

Mitt tips är att sätta några knappar vid axelsömmen på kolten så behöver den inte vara jätte vid i halsringningen, eller så kan man ju sätta knappar fram eller bak. Man kan ju sy öglor att knäppa med ifall man inte vill göra knapphål.

Vanliga bäbismössor är ju i coif modell så de kan ju funka att ha på huvet, eller så använder man en som mall eller syr på ylle utanpå så kliar de inte på huvet men de håller sig varma :)

Anthka
2011-12-21 11:37
#13

Ca 60 cm i bröstomkrets var vad jag sydde till vår dotter (vid ca 5 mån), de kläderna fungerade även vid 10 mån (och med lite modfikikationer vid 17 mån samt 22 mån eftersom hon inte följer standardkurvan).

Jag gjorde ett sprund baktill med en liten knapp, mest för att hon visade en väldigt motvilja mot att prova kläder. Det är lättare att kliva i en kolt än att dra den över huvudet på ett moträvigt barn.

Jag mätte plagget och det här år måtten (lägg till sömsmån):
Ärmar 21cm långa och 21cm omkrets
Ärmkil en romb med 2 sidor 5cm och 2 sidor 7cm
Axelsöm 5cm
Fram och bakstycke, 30x 46cm

Eftersom jag gjorde en klänningskolt blev det två kilar (mitt fram och mitt bak) på 25x20cm

Jag har för mig att jag använde plagg i stl 92 som mall för huvudhålet. Ska du mäta affärssydda plagg, tänk på att de är sydda i stretchiga material medan linne och yllesydda koltar inte alls blir stretchiga.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Anthka
2011-12-21 14:05
#14

rättelse, ärmen var 18cm lång i första versionen (ca 5 mån)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

PogoPedagog
2011-12-21 23:05
#15

tack snälla för tipsen. Ska sy i morgon, får fota och visa sen:)

PogoPedagog
2011-12-29 22:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

KLart. Har tyvärr ingen bild av det påklätt men det passade precis så han får inte växa ett dugg tills i sommar haha. Hättan är av fleece men ser hyfsad ut om man tittar snabbt.

Loviz
2011-12-30 01:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Va sött!!

Jag sydde kläder till min brorson i sommras men mätte nog lite galet så  det vart alldeles för tjat om bröst/mage. Då sprättade jag mitt fram och bak å sydde i en remsa. blev jätte bra tillslut å inget man tänkte på när han hade det på sig. Så det går att förstora utan större problem (fast du får mönsterpassa en del ;P )

Här kommer bild på de jag sydde

Pialinn
2011-12-30 12:41
#18

#16

Du kan ju sy in kilar i sidorna och i ärmarna när han växer.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: