Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6911 ggr
Ebok
6/12/11, 9:48 PM

Klännings modell

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag ska försöka mig på att sy min första medeltidsinspirerade klänning (och plagg över hvuudtaget. huvva)

Jag äger "mönster till historiska dräkter - Figurskuren klänning med klockärm 1100-1500 talet." Som jag köpte på historiska museet.

Nu undrar jag om mönstren där i är HK?

Jag har alltid varit kär i klockärmar, så hoppas att det finns något mönster som fungerar med det.

Försöker annars bifoga bild på vad jag hade tänkt mig modell väg, hade gärna haft grönt ylle, men har ingen aning hur allt ska passa samman men ändå vara rätt HK

Skulle verkligen uppskatta lite tips och vad som skulle behövts ändrats för mer korrekt modell :)

Annons:
Ebok
6/12/11, 9:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Denna med

Ebok
6/12/11, 9:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och denna

Anthka
6/13/11, 7:25 AM
#3

Vil du sy en medeltidsinspirerad klänning, skit i allt vad HK är och gå efter både bilder och mönster som du själ vill.

Vill du sy en HK klänning är det mönstret rent ut sagt värdelöst, det finns inte en enda liten korrekt del av mönsterboken. Bilderna du visar är 1800-tals målningar och tyvärr ungefär lika korrekta som mönstret.

Vad har du tänkt att använda klänningen till? Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/13/11, 11:01 AM
#4

Jag håller med Anthka. Fråga dig själv hur viktigt det är för dig med ett helt korrekt mönster. Det finns på internet, säg till om du vill ha tips.

Stora ärmar användes framförallt under 1100-talet i högreståndskläder. Men de förekom i olika varianter även under andra århundraden, fast troligen inte så mycket i Norden. (Kanske framförallt Storbitannien och Frankrike hade desto allvarligare modesvängningar med stora ärmar.)

Jag tycker också om stora, hängande ärmar, men man bör vara medveten om att det är grymt opraktiskt att ha om man förväntas göra någonting. Jag kommer aldrig att glömma ett medeltida julbord för en massa år sen då jag hade stora klockärmar och inte kunde sträcka mig över buffén och ta den mat jag ville ha, för då hade ärmarna släpat i både skinka, senap och sillburkar… Tungan ute Men ska man mest luffa omkring och vara snygg och ledig i sina medeltidskläder, och inte göra en massa fysiska saker, så är det ju hur snyggt som helst med stora ärmar! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ebok
6/13/11, 11:47 AM
#5

Tack för svaren.

Najj vad tråkigt att klänningarna inte var så korrekta, men misstänkte nästan det.

Jag ska väll mest ha klänningen för ha den, har alltid önskat mig en sådan. Skulle gärna någon gång i livet åkt ner till visby på medeltidsveckan, och brukar promenera omkring lite i kungälv också när dom har sina medeltidsdagar. Då är det kanske inte så skoj och springa omkring i något som ser ut som en lajv dräkt direkt.

Jag planerar inte att äta julbord med klänningen iallafall :) (fast man vet ju aldrig!). Men kan nog tänka mig att det är otroligt opraktiskt med ärmarna, men dom är ju såå vackra!

Jag har suttit en tid nu och kollat igenom mönster och hur andra gjort här på iFokus, men är osäker på vilka klänningar och mönster jag faktiskt gillar, det kan bara bli en klänning till att börja med, men hade gärna gjort 20 olika *suck*

Det är så himla svårt, synd att inte mönster-häftet jag har var så HK. Det är dock inte så viktigt att det just är korrekt enligt svenska århundraden, det kan ju gärna vara franska eller SB. Sålänge klänningen är någorlunda "äkta", i den mån att den faktiskt existerat eller skulle kunna ha gjort det.

men för att avsluta mitt förvirrande babbel.. Så det är inte hela världen om den inte är jätte HK, men skulle självklart vara skoj att få den någorlunda. Så man kan gå omkring på medeltidsgrejer och ändå känna sig någorlunda hemma.

Så om ni har något tips på liknande modell, så får ni väldigt gärna berätta :)

1100-talet låter ju som något jag kanske skulle kunna rikta in mig på isåfall.

Tack!

Anthka
6/13/11, 12:52 PM
#6

Klart att man vill ha minst 20 klänningar och ständigt kommer på nya modeller, så har vi det alla Flört Tid och pengar brukar dessvärre sätta käppar i hjulet för i alla fall mig.

Tyvärr är mönsterhäftet inte HK för något land under medeltiden, skärningen är framtagen 1920 så till allting innan dess är det tyvärr fel.

Jag tycker det är synd och rent ut sagt illa att man säljer det som historiskt mönster när det inte ens är i närheten av att vara det (ett par av mina första försök på medeltidsklänningar är av det mönstret).

Ah, 1100-tal, en av mina favoritperioder. Vad du söker då (om det är de stora klockärmarna som är grejjen) är en bliaut.

http://www.gelfling.dds.nl/bliaut.html har jättefina bilder och flera länkar till andra sidor med bliauter (ok hälften fungerar inte men de som gör 'r faktiskt helt ok).

Annars har Ahnna rätt, det finns en hel del mode som är förbaskat opraktiskt att jobba i, en "äkta" bliaut har jag inte ännu (men det ska jag skaffa mig till årets medeltidsvecka) däremot har jag en klänning med långa vita sidenremsorna som hänger från ärmarna (1330-ish). Förbannat opraktiskt om man ska göra någonting annat än att sitta still och se snygg ut (inkl besöka en toalett).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ebok
6/13/11, 1:57 PM
#7

Tack för tipsen!

Ja det är tråkigt dom säljer häfterna som något det inte är.

Det låter som det är en Bliaut jag är ute efter, sidan du skickade hade ju ett foto längst upp på en klänning, är den rätt "okej"?

Jag är inte riktigt säker på vad det är som "gör" själva äktheten, vad gör en bliaut, du har tips på en hemsida som förklarar det? Utav de Bliauter jag sett verkar det som om dom ska ha rätt snäva korta klockärmar, rundad hals som inte visar för mycket och kan ha en "slits" i. Vissa har tygstycken om midjan, andra har tygskärp, brickband tror jag.

Blir nästan svettig av att inte veta vad som ska vara vad. haha. När jag kollar google så kommer det ju upp klänningar som är någorlunda lika, men alla har sina "tweaks". Men misstänker dom jag tycker är vackra är lajvkläder :P

Är dessa bilder något att utgå ifrån?

http://alexandrahighcrest.com/blog/2009/10/18/cutting-edge-fashion-ca-the-12th-century/

Skulle nästan behövt gå o skaffa mig en bok som förklarade allt för mig.

Ahnna
6/13/11, 10:28 PM
#8

#7 Nej, de bilderna är ifrån ett kapitel i Medieval Costume And Fashion av Herbert Norris och ska inte tas på allvar. HN har skrivit mycket bra, men just det kapitlet är helt fel. HN gjorde sina efterforskningar på slutet av 1800-talet och under det tidiga 1900-talet och tyvärr var inte alla hans källor helt korrekta.

Texten på hemsidan du länkar till har jag inte läst än…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
6/13/11, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Den här konstruktionen är bra.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
6/13/11, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Det här också. Troligen snäppet mer HK.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
6/14/11, 7:08 AM
#11

#7 som Ahnna säger så är bilderna i din länk från en bok som tyvärr inte alltid är ok (och som nybörjare kan det vara svårt att veta vad i boken som är ok pch inte)

Vill du ha någonting med lite större klockärmar kika på den här: http://web.comhem.se/~u41200125/greenbliaut.html Kvinnan som gjort den är dräkthistoriker och vet vad hon gör.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
6/14/11, 7:10 AM
#12

#10 varför skulle den konstruktionen vara mer HK än #9? Den enda skillnaden är egentligen hur "klockan" är fäst och om jag fattat rätt kan man göra på båda sätt utan att det enda skulle vara bättre än det andra.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ebok
6/14/11, 9:33 AM
#13

Tackar för tipsen, nu vet jag vad jag kan utgå ifrån, det nedre mönstret såg intressant ut, med långa ärmar. är det separata kilar till armhålorna då? Skulle det gå att sy dessa klänningar ni tipsat om i ylle? Jag såg att den senaste som Anthka skickade i grönt, var i siden.

Tack!

Annons:
Ahnna
6/14/11, 10:22 AM
#14

#12 Därför att modellen i #10 är sydd efter samma "mall" som de flesta kläder på den tiden verkar ha haft, med bland annat raka stycken, kilar i kjolvidden och kilar i armhålan. Jag har sett samma modell på bliaut på andra ställen, därför känns den mer "mainstream HK" än den andra modellen som är betydligt mer invecklad rent konstruktionsmässigt. (Med runda linjer och T-skärning.) Ärmarna tycker jag också ser mer HK ut på modellen i #10. (Jämfört från målningar.) Men båda mönstren är som sagt bra! Glad

Säkerligen fanns det skräddare på medeltiden som experimenterade på samma sätt som vi gör - de fick säkert ibland bara förklarat i ord hur ett plagg skulle se ut enligt rådande mode och sen sydde de efter bästa förmåga för att kopiera det beskrivna plagget. Tittar man på illumineringar och statyer m.m. så är det inte alltid som samma modell på plagg ser exakt likadant ut. Men med en bliaut så handlar ju skärningen om att försöka få till de horisontella vecken över bröstkorg och mage och de vertikala vecken i kjolen under bältet. På webben finns en uppsjö modeller på bliaut beskrivna, men långt ifrån alla ger rätt finish och detaljer. (Det här är förresten överkurs och jag är väl medveten om att inte alla är lika intresserade av små HK-detaljer som jag är!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
6/14/11, 12:22 PM
#15

#14 ah, missade att kroppen inte var av samma typ på bilderna (såg ärmarna och kilarna nedtill men missade själva livdelen). Då är jag med och håller med dig.

Hm, då får jag ta mig en funderare på hur jag vill att mina ärmar ska se ut, hade tänkt sy dem enligt den övre bilden men å andra sidan ger ju den nedre ingen söm på klockas insida på samma sätt vilket kanske är att föredra.

(jag är intresserad av små hk-detaljer *viftar med armarna* Flört)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
6/14/11, 12:25 PM
#16

Att den är sydd i siden beror på att bliauten var en högreståndsdräkt och siden var dyrt, men jag tror inte det blir något problem att sy den i ylle sålänge det är ett tunnare ylle som inte är valkat (ex korps tunna vadmal). Vänta och hör vad Ahnna säger också, men jag tror att ett tunnare, icke valkat ylle skulle falla snyggare och se bättre ut på modellen än ett som är valkat.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/15/11, 10:21 AM
#17

#16 Jo, precis. Ju tunnare tyg, desto enklare att få till vecken, rent generellt. Och fallet i en tung, valkad ylleklänning blir inte lika fint som med ett tunnare tyg. Siden är ju att föredra, men ett tunt ylle skulle jag själv inte banga på. Det är ju trevligt om klänningen man ska ha går att använda när det är lite kyligare eller regnar också. Flört (Tänker främst på att sidenet absorberar fukten som går rakt igenom tyget, men ylle är fortfarande värmande även när det är blött.)

Korps tunna vadmal är förvisso tunn, men jag hade hellre satsat på ett lite dyrare helylle av ännu tunnare kvalitet. Det går ju inte åt några mängder tyg till en bliaut, beroende på ens kroppsform givetvis, så det behöver inte bli så dyrt ändå. Medeltidsmode har en del fina tunna tyger, beställ tygprover vettja! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ebok
6/15/11, 1:55 PM
#18

Okej, då vet jag, skulle gärna velat haft den i ylle, tycker det faller bättre :)

Jag har faktiskt redan beställt tygprover, så hoppas på att dom kommer snart! Dyrt kommer det nog bli oavsett, speciellt när man är student, men det är värt det!

tack för hjälpen, jag har en mycket bättre bild nu över hur jag vill ha det och hur jag skall göra!

Anthka
6/15/11, 4:55 PM
#19

Ah, jag kanske ska förtydliga vad jag menade :) Sy den gärna i ett tunt ylletyg som inte är valkat (och alltså inte korps tunna vadmal som inte alls är tunn och dessutom är valkad)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ebok
6/16/11, 12:59 PM
#20

Vad menas med valkad då? Där jag tänkt beställa från, så finns det tunna ylle tyger, NUT tror jag de kallas, de fungerar bra eller?

Annons:
Anthka
6/16/11, 5:33 PM
#21

Eftersom du sa att du beställt tygprover så kika på NU tygerna, de är valkade (det vill säga lite ihoptovade och pressade så vävstrukturen försvinner) medan NUT tygerna inte är det. NUT är dessutom såpass tunna att de borde fungera utmärkt (jag har själv fingrat lite på dem)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ebok
6/16/11, 9:11 PM
#22

Jaha okej då förstår ja :) Får hoppas det blir bra nu! tack så mycket

fayefaye
6/21/11, 9:48 PM
#23

Hur varmt blir det med ylle på sommaren? Tycker ylle är väldigt snyggt och tidsenligt naturligtvis… men finns det något ylle som är så pass tunnt att man orkar ha det på sig en hel sommardag? Har bara sytt en klänning än, den är i linne, vet att det inte är HK men jag är nybörjare och ännu inte jättenoga med att det ska vara HK ;)

Anthka
6/22/11, 6:59 AM
#24

#23 Beror helt och hållet på vad du ska göra, ska du bara vara strosa runt på marknad eller sånt så tycker jag att ylle fungerar alldeles utmärkt. Ska du kroppsarbeta, springa omkring och verkligen jobba är risken stor att du blir varm.

Sedan beror det självfallet på hur lätt du har för att bli varm i vanliga fall.

Det finns många varianter av tunna ylletyger, kolla www.medeltidsmode.se, Kerstin har en hel del fina tunna tyger.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

fayefaye
6/23/11, 12:17 AM
#25

Ok :) Det blir nog mest strosa omkring för min del :) Ska kolla den sidan.

Upp till toppen
Annons: