Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6744 ggr
LinaN
2011-05-31 15:03

WIP 10

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags för en ny WIP tråd då den föregående började bli löjligt lång den med :D

Jag har några WIP's just nu:

  • Hängsleklänning åt lillasyster på 5½ år
  • Sy klart mina sommarpösbyxor
  • Sy knivslida åt blankkniven
  • Sy yxhållare till blankyxan

Sen har jag inga direkta WIP's utöver dessa…. Har det mesta som jag behöver nu faktiskt ^^  kanske ska modifiera min nyaste särk då den ligger litet lustigt över brösten….

Bild på klänningen till min syster. Har bara kvar att sy fast axelbanden och fålla fållen, men vill att hon provar ifall man måste göra en ändring… Så man får se nästa gång man är i skåne helt enkelt…. Men har jag tur ska vi ner en vända nu till helgen :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
RosaGosa
2011-05-31 21:29
#1

Har en hel del WIP just nu och alldeles för lite tid.

*Sy klart renässansklänningen till lajvet Ödesväv i början av Juli (Inte så mkt kvar)

*Sy ett Banér till samma lajv

*Sy en kjol till samma lajv

*Göra klart ett hårnät som en vän beställt av mig (Mängder med pärlor som ska sys)

Skulle dessutom behöva sy underkläder men tiden springer iväg!

Ahnna
2011-05-31 21:46
#2

Jag har länge sagt att jag ALDRIG mer ska sy en paviljong, men… Nu skulle jag behöva sätta mig och göra precis det!
*vill inte, vill inte, vill inte*

Jag behöver en ny pavve, så är det bara, och den billigaste jag har hittat i rätt modell och storlek kostar 12 000:- inklusive allt. Obestämd Så det är väl bara att sy, då… Nån som vet någon som har industrisymaskin i Uppsala/Gävle-trakten som man kan få låna eller hyra några timmar i veckan?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2011-06-01 08:55
#3

WIP är många;

Brickbandsbälte, strutthätta (även kallat idiotprojekt), arbetskjortel x2, småfix till pavven, bältesväska….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

moeler
2011-06-01 11:30
#4

WIP:

En jacka som funkar till en klänning som är gjord efter Aartsens: Cook in front of a stowe

Två smockade skjortor

särk i hampa

Hängselkjol till vikingastassen

Underklänning till hängselkjolen

Div brickband till hängselkjolen men också till sömmarna i jackan

Men jag planerar å andra sidan inte att åka nånstans innan lägret under Medeltidsveckan så jag har tid på mig. Och det innebär ju bara att jag skjuter på det ännu längre:-)

Gudris
2011-06-06 14:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har två WIP. En kort, pälsfodrad cape till min bumla och en smockad skjorta till densamma. Fast skjortan är ännu bara i planeringsstadiet. Har ritat upp ett "mönster" efter min delsbodräktskjorta som är i en damskjorta i kort stil med smock och fina broderier i ärm och halslinning. Jag kommer att sätta en handvävt band istället för broderierna. Först ska jag bara köpa tyg…

Loviz
2011-07-01 17:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Fick hem ett paket från Korps och ett från Medeltidsmode idag :)

Så nu ska jag sy mig en mi-parti klänning i rosa och lila ylle, ett eller två förkläden, en bärsäck, 1 eller 2 slöjor och en coif till sambon :) dock räknar jag inte med att allt ska vara klart under denna sommaren för jag e inte alltid så flitig på att sy :P

Annons:
MagganM
2011-07-01 18:08
#7

WIPs:

En yllepartlet

Fixa som halsringning på en särk

1300-tals överklänning i rutigt ylle

1500-tals skjorta i råsiden

underkjol till 1500-tals stass

Yeeeey :D Älskar att ha mycket att göra! (Inte ironisk.)

Anthka
2011-07-01 19:58
#8

Kan lägga till en bliaut på listan över WIP, och en arbetskjortel samt sagda bliaut ska vara klara i sommar…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2011-07-04 09:52
#9

Jag har nu bara min yxhållare kvar att ordna med nu. Men sen så köptes det tyg till en struthätta åt sambon på Fote nu, och den ska jag sy åt honom hade jag tänkt. :)

Men nu har jag inte någon press att göra något till någon specifik datum eller så. Vi kanske ska åka till en markand till men då enbart som turistande vikingar som tältar modernt. För nu har vi släpat omkring på tältet nog för i år!

Nu är min största WIP är att jag ska städa undan allt från foteviken som står o dräller i hela lägenheten just nu ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2011-07-05 13:38
#10

Jag får hem mitt paviljongtyg idag, det väger bara 22,5 kilo! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2011-07-05 13:39
#11

Jag får hem mitt paviljontyg idag, det väger bara 22,5 kilo! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2011-07-05 14:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 Jag vägde aldrig mitt tälttyg, men mitt krogtält går lös på ca 125 m markisväv, så risken är att det väger nåt i den stilen. Har sytt alla väggsektionerna (varje vägg är separat, för att man ska kunna välja att ha öppet på någon sida - utöver dörrhålet) och har halva taket kvar. Taket är ju största sektionen, med 7 st 7m långa tygstycken (golvytan på tältet är ca 6x9m). Och sjoket blir bara tyngre och tyngre att fösa genom symaskinen ;-). Så värken i nacke och axlar lär väl inte bli lindrigare. Dessutom måste allt göras klart tills i morgon kväll - tur att jag har ledigt och kan ägna all vaken tid åt tältet. Fredag ska jag betsa färdigt alla stolpar och brädor… Så jag behöver inte fundera över vad jag ska göra, när jag vaknar om morgnarna!

Tältet står just nu uppställt på min gårdsplan, dvs själva trästommen, med ett par presenningar över så att jag kan betsa utan att det sköljs bort av eventuella regn.

moondancer
2011-07-06 15:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ett första försök och experimenterande med att bygga en skida till svärdet. Får se hur många prototyper det blir tillslut, men den här får duga än så länge

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Ahnna
2011-07-11 10:28
#14

#12 Usch, påminn mig inte om hur jobbigt det är att sy tält! Jag har inte hunnit börja med mitt nya ännu, och jag ser väl inte precis fram emot det heller… Foten i munnen

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
2011-07-16 17:13
#15

Nu sitter jag och syr på en tunika åt pojkvännen. Han och hans kompis ska med till MTV och jag har lovat att sy skjorta, brokor och coif åt kompisen. Sen behöver ja själv nya lösärmar…

PogoPedagog
2011-07-17 11:45
#16

Har precis påbörjat en surcot med stora ärmhål. Den ska handsys och vara i två fäger och vara klar på fredag, det kommer aldrig att gå:P

MagganM
2011-07-17 17:38
#17

1500-tals pösskjortan i råsiden är snart klar för att bli inlämnad för smockning

1300-tals klänningen är halvfärdig och ska sen fodras..

:D

moeler
2011-07-19 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Inget blev som jag hade tänkt mig:-) Eller nästan inget.

En smockad skjorta är klar! Min första och jag är nästan helt nöjd:-)

Jackan är sydd men inte fållad och fixad. Jag fick lite hjälp att anpassa mönstret som tur är.

Inget vikinga gjort överhuvudtaget - det får helt enkelt vänta.

Men jag har fixat till min sena 1400-talare 0ch den flamländska så de passar.

Jag gick hastigt ner 17 kilo så ingenting satt som det skulle!

Men nu börjar jag bli nöjd faktiskt. Jag klarar mig nog under denna Medeltidsvecka också.

Lite fler huvudbonader skulle behövas dock men det blir nog det hampan används till.

Ahnna
2011-07-19 20:25
#19

#18 Jättefin! Jag har funderat ett tag på att sy en ny linneskjorta med smockad krage, men jag har så många projekt redan. Men såna här bilder inspirerar! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2011-07-20 13:44
#20

Just nu har jag några ordinära yllekjortlar tillklippta, tänkte sätta mig ner och sy dem - helst så att jag har dem färdiga till lördag…!

Och så ska jag gå och inventera mitt förråd av ull, blev så inspirerad på "Råsbo Nybyggarland" att jag ska sätta igång och tova igen!!! Möjligen måste jag beställa hem lite mörk ull, tror att jag bara har vitt och grått…

Annons:
LinaN
2011-07-25 14:17
#21

Just nu håller jag på med ett praktförkläde i ull med ullbroderier i form av en jakthund som blir gäckad av en hare. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2011-07-25 21:56
#22

Jag ska "snickra" ihop ett bord. (Det är förvånansvärt lite snickrande involverat i modellen jag har valt, snarare sågning, pluggning och målning.) Det blir troligen en artikel om projektet när det är färdigt, vilket jag hoppas att det blir lagom till Medeltidsveckan. Då hoppas jag att bordet finns att beskåda i Styringheims tältläger. *håller tumme*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2011-07-26 07:55
#23

Omprioritering, dotterns kläder krävde omsömnad eftersom hon vuxit. Min 1100-tals slöja hoppade upp på prioriteringslistan (jag insåg att jag inte kan åka till gotland två år i rad med samma ofållade slöja). Så inga nya kläder för mig varesig till nu i helgen eller gotland. Däremot påbörjade projekt som jag kan ta med mig och jobba på.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2011-07-28 22:53
#24

Mitt bord är faktiskt nästan färdigt, rent konstruktionsmässigt. Sen ska det förstås betsas, dekorationsmålas och klarlackas för att stå emot lite väta, men själva bordet som sådant är i princip färdigt. *lycklig*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2011-07-29 09:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

så, nu är broderiet klart men nu ska det ordnas knutband osv till praktförkläet! :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MagganM
2011-07-29 11:09
#26

#25 !!!!!!! Jävlar va underbart broderi!

MagganM
2011-07-29 11:22
#27

Nu ska de strax göras en stomme till en bumlehatt som ska va klar till Mtv :) Klippa, limma, pressa idag så får de torka ett par dagar.

Annons:
LinaN
2011-07-29 11:43
#28

#26 tack :) Vart jätteskoj o brodera så kommer bli mer av den varan framöver :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

moeler
2011-07-29 12:13
#29

Sååå vackert! Jag vill också kunna brodera! Men då har jag ju alltså ett projekt:-) Frågan är om jag har tålamod…….. Det få man väl jobba på:-)

LinaN
2011-07-29 12:20
#30

#29 börja med ett mindre motiv o inte ett så stort som jag gjorde nu.

Detta med hunden o haren är ca 15x35 cm stort….. mitt första vart ungefär 5x7cm stort. gör man för stort så tröttnar man om man inte får ett bra resultat från början.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2011-07-29 16:49
#31

#25 Jättefint, gumman! Glad Lova att visa bild på hela när det är klart.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moeler
2011-07-29 16:51
#32

#30 tack för tipset. Jag skall nog få nån att lära mig grunderna först. Sy ihop ett plagg är en sak men att pryda det har jag inte kommit till ännu:-)

fayefaye
2011-07-29 17:29
#33

#25 Tjusigt värre!

moeler
2011-07-29 19:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Nu har jag lyckats få ett 1500-tals förkläde färdigt:-)

Annons:
MagganM
2011-07-29 19:28
#35

Basen till bumlehatten är klar! Nu ska den pressas och torka ett par dagar. Sen ska den pimpas :-)

LinaN
2011-07-29 20:52
#36

Det borde finnas en gillaknapp här också….. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ciona
2011-07-29 21:33
#37

Jag har en miljon knapphål (40) att handsy på min moybogklänning, att hinna fälla sömmarna innan medeltidsveckan är bara att glömma ;)

Ska sy på ärmar på en ny undersärk samt sy klart en linneklänning till de dagar då det är för varmt för ylle. Man borde nästan tagit ut semestern en vecka innan man ska på semester ^^

of topic, jag har hört att man kan lägga undersärken i frysen och ta på under yllekläder för att hålla sig sval och att yllet då isolerar på något sätt?

moeler
2011-07-29 23:34
#38

Heja MagganM! Jag ser fram emot att se dig som bumla på ön:-)

MagganM
2011-07-30 16:22
#39

Ja jag ska stoltsera med de jag har, Mona! :)

MegN
2011-08-02 15:29
#40

#37 Det där med att lägga undersärken i frysen var ju ett intressant tips…! Jo, visst isolerar yllet. Annars skulle ingen kunna gå i ylle om sommaren… Själv spenderade jag rätt många midsommaraftnar i folkdräkt (mestadels ylle) för länge sen, och alla frågade om det inte var varmt? Men jag såg att de som gick i tunna och ärmlösa sommarklänningar svettades mer än vad jag gjorde…! Jag hade visserligen en linneskjorta, men ärmarna var vida och luftiga - till skillnad från andra tjejers åtsittande kläder som inte isolerade alls.

Ahnna
2011-08-26 22:32
#41

*Segerdans* Jag har precis sytt klart min vikingatida hängselklänning, som jag påbörjade för mer än ett år sen genom att växtfärga tyget och klippa ut delarna. Jag brukar inte ta så lång tid på mig, men inspirationen saknades helt enkelt. Men nu är den helt klar att användas, även om jag planerar att smycka den med brickvävt band, broderier och givetvis ett pärlgehäng. (Bucklor i brons är redan inhandlade.) Om en vecka är det vikingamarknad i Upplands Väsby, så det känns skönt att faktiskt ha nåt värdigt att ta på mig! Cool

Och just det, bordet som jag nämnde tidigare är färdigt och följde med till Visby under Medeltidsveckan, men jag har inte hunnit måla färdigt alla mönster på det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
fayefaye
2012-05-01 12:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Började igårkväll med ett nytt broderi på min struthätta. Får se om det blir nåt vidare, det lär ju ta sin tid i alla fall. Bara detta lilla tog mig 4 timmar!

fayefaye
2012-05-01 15:32
#43

Oj, såg ju att det fanns en nyare tråd!

Upp till toppen
Annons: