Jag använde för säkerhets skull en historiebok som referens. (Nyaste upplagan av Alla Tiders Historia A.)
Kungen var högst i samhällspyramiden under medeltiden, Påven är bara högst i den katolska kyrkan. (Och nu var det specifikt den klassiska samhällspyramiden med bönderna i botten och kungen överst som jag efterfrågade.
)
Svartråttan anses vara den råtta som spred pestloppor under det sena 1300-talet när Digerdöden drabbade Europa. Den var mycket utbredd (råttan alltså) över hela Europa och trivdes framförallt i städerna, där också pesten slog till hårdast.
Jag tog ingen fråga om folkvandringstiden den här gången, för jag kom inte på något vettigt att fråga om som knyter an till den här sajten på ett bra sätt.
Under renässansen ansåg man att antiken var den senaste perioden av upplysthet och därför använde man ordet "medeltid" för att beskriva 1100 år av mörker och okunnighet innan renässansens början. (Då allt, enligt de själva, blev så mycket bättre.)
Nordens medeltid anses ta sin början efter att vikingarnas plundringståg hade avtagit och kristnandet hade kommit en bit här uppe. Ett exakt årtal är förstås svårt att ange, men enligt flera källor som jag har, inklusive ovan nämnd bok, så börjar man räkna Nordisk medeltid omkring år 1050.