Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 3258 ggr
elinhoglund
5/15/11, 5:21 PM

Ridhjälm riddare?

Vi ska göra ett "riddarspel" i sommar och jag har nu sytt min ytstyrsel.
Jag vill väldigt gärna ha en hjälm på huvudet men de som håller i riddarspelet vill helst att vi ska göra någonting åt det, så det inte ser ut som om man har hjälm.
Min fråga är då: Vad ska jag göra med hjälmen så att den inte syns?

Annons:
Ahnna
5/15/11, 11:05 PM
#1

Det där är svårt… Även om man täcker hjälmen med tyg, skinn eller päls så kommer det ändå att se ut som en ridhjälm. Det är bättre än inget, förvisso, men det kommer inte att se ut som en hatt. Jag har sett varianter där man har försökt dölja hjälmen under en huva, men den syns ju ändå.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tonye
5/17/11, 5:35 PM
#2

Hejsan! =)

Jag har en liten idè om en simpel lätt hjälm som jag har provat för många många år sedan =).

du kan göra det enkelt. ta en kammal spann ( PLåthink) vänd båtten upp så blir den konisk som en tunnhjälm då har du en grund till en hjälm sedan kan du ta en rondel och slipa upp ett rakt snitt nere från upp till hälften .. sedan drar du ihop hinken till lämplig storlek. när det sedan är gort så borra hol vid snittet . där äffter poppnitar du eller svettsar du fast snittet.

sedan markerar du öppningarna för ögonen .

slipa upp öppningen för ögonen med rondell. fixa till den som du skällv vill ha den med målning , krans eller dyrligt =D.

där efter trä på den på ridhjälmen.

jag hoppas du förstår lite av det jag skrivigt he he he =D det är så svårt att förklara =) .

är det något så fråga på .  ha det gött!!!

Miliimli
5/17/11, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Under påsken var jag med vikingagruppen jag bröjat strida med och hälsade på Rohan-riddarna. De hade målat (? tror jag!) de ridhjälmar vi lånade med silver och sedan använda typ svart hockytejp (sånt man tejpar hockyklubbor med) för att få den att se mer ut som metall. (Bilden är på en polare, editerar den ifall hon inte vill bli uppvisad sådär bara ;) )

Hammarskogen
5/20/11, 9:58 AM
#4

Att måla eller tejpa/limma direkt på hjälmen gör att materialet i hjälmen kan försvagas.
Att byggapå hjälmen med styva saker som plåt gör att hjälmen inte tar upp energin på rätt sätt eftersom den inte går sönder så som den ska. Dessutom ska man vara försiktig med kanter som sticker ned nedanför hjälmen eftersom de kan skada halsen mm om huvudet tippas vid kollisionen.
Det enda modifikation som kan betraktas som säker är mjuka saker på hjälmen så som tyg eller ringbrynja.

MegN
5/22/11, 8:05 AM
#5

Jag såg en tjej som red på ett vikingaevenemang, hon hade klätt hjälmen med skinn och päls (som dessutom hängde ner över nacken) så att det faktiskt mer såg ut som en vikingamössa/läderhjälm. Men det kanske inte duger om du kör medeltida tornering…

Tomteslakt
5/25/11, 6:13 AM
#6

För det första…vad ska ni köra för grenar under tornerspelet? Ska ni använda quintan eller rida mot varandra så ni möts på något vis?

Annons:
Lillyblossom
5/25/11, 4:42 PM
#7

Det finns metallskimrande tyger….

Upp till toppen
Annons: