Annons:
Etiketthantverk
Läst 5350 ggr
netza
2011-05-11 10:04

bleka linne i solen?

Har en naturfärgad klänning som jag vill bleka vit och detta ska gå genom att låta den ligga i solen. Men hur länge ska den ligga och i hur många omgångar? Någon som har kunskap i dylika gamla tekniker? :)

Annons:
Ahnna
2011-05-11 18:42
#1

Jag har inte testat själv, men jag har läst (och hört) att man får bäst effekt genom att bleka tyget när det är snö på marken och molnfritt med sol. Men jag har också sett flera målningar där man bleker tyg genom att lägga ut dem på gräs under solen sommartid. Så visst går det, frågan är bara hur mycket det bleks - testa! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

skapa
2011-05-13 20:06
#2

Tvätta i 90 grader med tvättmedel för vitttvätt. (centrifugera inte)

Lägg / häng ut blött i solen.

Förr kokade man med lut före blekning men jag vet inte proportionerna. Tar man för mycket fräter det sönder tyget.

Man skall inte hänga linne på blekning under björkar på våren. - Det blir fullt med gula fläckar som är svåra att få bort. Antar att lägga ut på gräset kan ha liknande effekt.

Anthka
2011-05-14 08:53
#3

Hellst ska man lägga ut det på vårvintern, ovanpå snön. Vårsolen är extra stark och snön har en reflekterande effekt.

Dessutom blir det inga fläckar av snön Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

netza
2011-05-16 09:33
#4

Jag är sent ute alltså? Attans. :P Men att bara tvätta med vanligt tvättmedel går alltså? Vill helst undvika blekmedel och dylika produkter…

Bjornen
2011-05-16 13:10
#5

Blekning gjordes alltid på vårvintern och de hänges på klädstreck i öppna lägen som gjorde att det reflekterade bra av snön. Däremot la man aldrig det i snön. Snön väter och kyler som minskar blekningseffekten och möjligen gör blekningen ojämn.

Får inte ske i närheten av bikupor eftersom det kan ge svåra fläckar.

skapa
2011-05-16 13:41
#6

Tvätta och häng i solen, den bleker ordentligt nu. Tvätten gör en stor del av blekningen. Lin tål höga temperaturer, men ju högre temperatur desto mer bleks det. Tyget bleks snabbare om det är blött när det hänger i solen.

Annons:
netza
2011-05-23 12:43
#7

Tack, ska testa det tipset. :)

Upp till toppen
Annons: