Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3667 ggr
Jinaum
2011-05-09 17:25

Hur kantar jag?

Eller bandkanta har jag även funnit att det heter. Att kanta ärmar och kolt slut är väl inge problem. Men jag funderade över hur jag gör med halsöppningen? Den är ju rundad så jag kan ju inte använda raka tygstycken precis?

Någon som kan förklara hur jag skall göra? Sy dit det är nog inga problem bara jag får klart för mig hur jag bör klippa tyget så det ligger rätt.

Materiallen är i ylle. Så det är ju rätt stumt.

Men jag vill vara säker innan jag börjar klippa i tyget å ha mig.

Annons:
Ahnna
2011-05-09 17:28
#1

Det är enkelt - du klipper ut en remsa på skrå. Alltså precis snett över tyget (45 graders vinkel blir det väl?) så bred som du vill ha den. Då får du en stretchig remsa som du kan forma runt halsen. Det funkar på i princip alla vävda tyger, men inte på stampade eller valkade tyger som vadmal m.m.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jinaum
2011-05-09 17:31
#2

Då dunkar de kanske inte på detta då. De ena tyget är redigt ylle. Dock är det kolten i sig. Det andra är krops tunna vadmal.

skapa
2011-05-09 17:43
#3

Det går utmärkt att bandkanta även rundade ställen med t.ex. brickvävda band, framförallt om de är i yle och inte för hårt ihopslagna. Ångpressa och du kan forma bandet som du vill. Sömnsmånen döljer du med bandet.

Jinaum
2011-05-09 17:50
#4

Det är det tunna vadmalet från korps jag skall använda till att kanta med på ylle.

Men ångpressa.. Alltså med strykjärnet eller? :S

Jinaum
2011-05-13 17:11
#5

ingen?

skapa
2011-05-13 20:01
#6

Är vadmalen i 100% ylle kan du forma det med ånpressning - väldigt mycket. Du tar en bommullstrasa och blöter ordentligt, formar ylletyget, lägger trasen ovanpå, trycker en stund med strykjärnet satt på bomull/linne, ta bort innan det är tort. Kolla resultatet, rätta till och pressa mer, när du är nöjd pressar du till bomullstyget är tort.

Annons:
Jinaum
2011-05-13 22:16
#7

ok. Det är ju inte 100% utan det är polyester i med. Men de kanske fungerar ändå. Får försöka. Har inte mycket å förlora precis.

Jinaum
2011-05-13 23:01
#8

De verkar inte fungera… Tyget rätar ut sig hur mycket jag försöker forma det.

Jinaum
2011-05-13 23:36
#9

Så här blire när jag försöker kanta:

MegN
2011-05-17 14:53
#10

Jag har aldrig försökt bandkanta med så där brett tyg, snedslåband (färdiga band klippta på skrå) brukar ju bara vara några cm breda. I ditt fall skulle jag ha gjort en formad infordring, dvs klippt till "kanttyget" som om det var en fortsättning på plagget, in mot halshålet.

Själv gillar jag infodringar i halshål, även om vissa säger att det inte är så HK, jag tycker det blir snyggt (i "min bok" ser det välsytt ut). Men då är det andra tyget alltså bara som ett foder på insidan av halshålet, syns just inte. Alternativt har jag sett "utfodringar", dvs man syr på en infodring fast på avigan, dvs istället för att fodret hamnar på insidan blir det på utsidan som en dekoration. Även här måste det vara format på samma sätt som plagget runt halshålet, dvs inte en rak remsa utan ett stycke tyg med ett likadant halshål som plagget - som når en viss bit utanför halshålet.

Vet inte om jag uttrycker mig obegripligt, eller…?

De flesta av mina medeltidskläder har jag dock handfållade kring halshålet, även om det är runt (eller sprund) är det inget problem att vika in några mm och handsy en fåll…

Ahnna
2011-05-17 16:01
#11

#10 Jag håller med du!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jinaum
2011-05-17 23:58
#12

Alla de där sytermerna är lite främmande för mig faktiskt och förstår faktiskt inte riktigt hur du menar ^^'

Men jag skall försöka se om jag kan tolka det rätt. Du mennar att klippa ut en bit en hel bit, osså låta bli att vika tyget dubbelt för att sedan sy fast den i plagget och sedan kanta överkanten för hand?

Ahnna
2011-05-18 00:05
#13

Googla på hur man gör en infodring så får du nog klarhet i hur du ska göra. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Jinaum
2011-05-18 01:01
#14

Nu hittade jag när jag sökte om. Gud vad mitt huvud e snurrigt! Kan inte ens söka på google ordentligt. Tack för du rättade mig Ahnna.

Men det tror jag att jag fattar. Efter den förklarings sida jag hittade fattar jag nog lite hur jag kan göra. Det underlättar :)

Jinaum
2011-05-18 10:41
#15

AHA! FINALLY! Jag vinner över dne förbannade kolten.

Klippte ut en bit som passade perfekt efter mycket om och men. Fållar ned den för hand osså follar jag nederkanten sedan. Det är väl inte riktigt så som det var tänkt. Redig infodring med tvärtom blev det ju inte. Men what ever works right?

Jinaum
2011-05-18 10:41
#16

AHA! FINALLY! Jag vinner över dne förbannade kolten.

Klippte ut en bit som passade perfekt efter mycket om och men. Fållar ned den för hand osså follar jag nederkanten sedan. Det är väl inte riktigt så som det var tänkt. Redig infodring med tvärtom blev det ju inte. Men what ever works right?

Upp till toppen
Annons: