Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1669 ggr
Anthka
5/2/11, 2:07 PM

broderigarner hilfe!

Jag fick en fråga av en tjej i tempelriddargruppen om var man köper broderigarner i ull. Jag har kliat mit huvud och börjat fundera och kommer fram till att jag inte vet. Jag har haft turen att få en massa tvåtrådiga ullgarner (både för broderi och stickning) av min mor och efter min mormor så jag lider inte brist på dem och har därför inte behövt köpa sånna saker.

Alltså, var köper ni ullgarner till broderi?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Loviz
5/2/11, 2:52 PM
#1

Korps har garner, vet ej hur de är i kvallité å så. Å jag tror att Handelsgillet har med.

Jag har även köpt ett nystan tvåtrådigt ullgarn på Allmogemarknaden i Jönköping(brukar vara en söndag i början/mitten av spetember). Kan inte svära på att det var växtfärgat men de är senapsgult så det ser i alla fall växtfärgat ut.

Sen vill jag minnas att någon här på forumet sålde växtfärgade ullgarner.

Här i stan har vi 2 (vad jag vet) garn/handarbetes affärer. Bägge säljer ullgarner. om man hitta färger som är växtfärgningstoner skulle man kunna använde det då??? Eller hur stor skillnad är det på dåtida garn och nutida garn??? Jag har aldrig broderat eller stickat så jag vet inte alls…

Anthka
5/2/11, 4:01 PM
#2

#1 Spinntekniken är efter vad jag förstått olika från då till nu, huruvida det är s-tvinnat eller z-tvinnat. Och tjockleken, tydligen fanns det mycket tunnare garner då än vad det gör nu (läste om en kvinna som ville återskapa en väv och konstaterade att den trådtätheten som orginalet hade inte går att få med dagens tjockare garner).

Jag tycker det går alldeles utmärkt att använda garn som inte är växtfärgat men som ser ut att vara det, kan man använda tyg att sy av som inte är växtfärgat (men ser ut att vara det) varför skulle man inte kunna göra detsamma med broderigarner.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
5/5/11, 8:58 PM
#3

Jag köper mina garner från grossister och växtfärgar själv. Jag kan få tag på allt från 1-trådigt till 4-trådigt, samt har ett visst lager med isländska ullgarner i olika tjocklekar just nu. (Ser ut som lovikkagarn, men jag har 3 olika tjocklekar varav 1 är identisk med svensk lovikka, de andra är tunnare.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Finnvid
6/7/11, 11:08 AM
#4

Broderigarn.se säljer ullgarner för broderi på nätet. Både en- och tvåtrådigt i massor av färger.

moeler
6/8/11, 12:22 AM
#5

Jag hittade en hel såck med olika färger en- och tvåtrådigt på Tradera till mycket bra pris!

Upp till toppen
Annons: