Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2962 ggr
LinaN
4/13/11, 9:33 AM

Sy på brickband snyggt?

Att sy på brickband på plagg är ju inte världens svåraste MEN att få de avklippta ändarna snygga är skitsvårt! Hur gör ni?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Schannalle
4/13/11, 5:10 PM
#1

Jag brukar (eller de få gånger jag använt den tekniken) klippa av varptrådarna ca 15-20 cm från där bandet börjar/slutar på plagget och helt enkelt fästa tråd för tråd genom att sy "tillbaka" dem i den brickvävda kanten.

Den tekniken funkar bra så länge man inte har många varptrådar/eller väldigt tjocka trådar. Jag har gjort så när jag haft 8 varptrådar i 2-trådigt ylle och 8 varptrådar i entrådigt ylle.

På min blogg finns det bilder på hur den här typen av fästning ser ut, syns bäst på de två sista bilderna i inlägget.

http://frokenstrom.se/2011/03/snygg-kant/

skapa
4/14/11, 6:08 PM
#2

Jag kastar kanten och viker in en rätt lång bit.

När jag syr fast bandet syr jag det med efterstygn en bricka in, jag kastar alltså inte runt stadkanten. Det blir jämnare med efterstygnen och tråden syns inte heller då den sjunker ned.

Tänk på att krympa bandet innan du syr på det. Man kan lägga det i hett vatten en stund eller tvätta det.

LinaN
4/14/11, 6:13 PM
#3

#2 tack! Bandet badade i hett vatten och med litet såpa innan det fick torkas och sys på.

jag syr också i spåret en bricka in, så slipper man se stygnen :)

Men jag gjorde så nu att jag tog och sydde fast bandet utan att klippa av det innan det vart helt fast i över och nederkant. Sen så klippte jag av bandet ca 7cm ifrån där det vart fastsytt. Sen så tog jag en stoppnål och stack in en brickas 4 trådar mellan band och tyg, sedan upp genom bandet ca 5 cm bort. Gjorde så med alla brickors 4 trådar och sen drog jag åt så att bandet rynkade sig litet genom att då dra i toffssarna som stack ut genom bandet. Klippte av tofsarna, drog i plagget så tyget rätade ut sig och tjoff så försvann ändarna in under bandet och ligger nu säkert där och bara är. :)

sen upprepade jag samma procedur med andra änden.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

skapa
4/15/11, 8:41 PM
#4

#3 Det låter som en mycket snygg lösning. Har du bild?

LinaN
4/15/11, 10:42 PM
#5

#4 hade tänkt ordna med det :) både på hur man gör och hur det ser ut :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: