Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1698 ggr
Ahnna
2007-01-23 20:40

Vad sitter på din provdocka?

Ja, vad har du på provdockan precis nu?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2007-01-23 20:42
#1

På min sitter en sammetsklänning just nu, men en nicolette i ull med foder av bomull och pälskanter ligger bredvid, samt en gambeson, en linskjorta, bla-bla-bla och bla-bla-bla! Jag har hur många projekt som helst, känns det som, och inte blir de klara när de ska heller…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

StefanW
2007-01-23 23:26
#2

Har ingen….Flört

Stefan - Modellbyggare

LinaN
2007-02-02 18:49
#3

En linneklöänning, en hängsleklänning, undertunika och en mantel +vinterhatt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2007-02-02 19:01
#4

#3 Vad skönt att det inte bara är jag som har massor med grejer på gång… Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2007-02-02 21:15
#5

Det är mest småsaker so mska göras….. typ, brodera på linneklännignen, fålla den. Hängsleklännignen ska broderas och allt möjligt ska broderas :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2007-02-03 21:51
#6

#5 Konstigt, det där. Det är alltid när det är en massa "smågrejer" kvar som kläderna blir hängandes… Fundersam I alla fall för mig!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2007-02-04 12:12
#7

#6 samma här, alla smådetaljer….. dessa förbaskade smådetaljer :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2007-02-04 21:57
#8

Vad många det är som inte har någon provdocka… Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2007-02-04 22:09
#9

Provdockor är dyra…….

Jag hade tur som fick min i födelsedagspresent :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Vattnadal
2007-02-04 22:37
#10

Jag har ingen provdocka och jag kan inte sy och gillar inte att försöka. Brukar istället övertala vänner att sy åt mig, utbyte av tjänster eller så betalar jag någon att sy åt mig…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

abbis
2007-02-05 00:12
#11

En häxkappa med lång luva i naturlinne….

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ahnna
2007-02-05 11:26
#12

#11 Har du någon bild på den? Låter intressant med "häxkappa"… Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Leonis
2007-02-07 17:25
#13

Äkta bastkjol och en BH samt basthatt med blomma i :)

Annons:
Ahnna
2007-02-09 12:15
#14

#13 Klockrent! Men… varför? Förvånad

#10 Be…talning? Nu pratar du väldigt otydligt, vad menar du? Jag har hört talas om dessa betalande kunder, men aldrig mött någon öga mot öga…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

anmaba
2007-02-09 13:16
#15

Jag behöver sy en ny klänning innan sommaren och eventuellt en ny mantel (om jag får tid och råd)

MegN
2007-02-09 18:34
#16

Har inga halvfärdiga projekt på gång just nu, åtminstone inga som går att hänga på en provdocka om jag hade en. Däremot har jag ett par särkar som är tillklippta men inte hopsydda. Och högvis med tyg som jag har tänkt göra diverse saker av…

Eftersom jag måste förse min 10- och 15-åring med kläder, både viking- och medeltid blir det en hel del sy för varje år. Minst en "garderob" per år åt vardera ungen. De behöver ju ha några ombyten hela tiden, och för varje år är det några plagg som de inte ryms i längre. Tyvärr kan inte minstingen ärva den storas eftersom lillan är lika kraftig runt kroppen som 15-åringen men bara 2/3 så lång… Och det som hon har växt ur är ofta inte användbart längre (trasigt/permanent nedskitat). Däremot det som "storan" har växt ut kan jag lämna vidare till andra små späda flickor…

Vi blev så sugna på det där lajvet "Objudna gäster", så nu får jag väl se till så att vi alla tre har full utrustning (och lite till) som fungerar i allehanda septemberväder…

Vattnadal
2007-02-10 00:19
#17

#14 Jag betalar, fast inte såna där hutlösa priser som typ Korp och Svarta Katten tar, utan med symbolik (dvs 1-400, beroende av mängden och inveckligheten som sys). Fast ofta blir det utbyte av tjänster, eller saker, eller att jag helt enkelt säger att jag vill ha sömnad i födelsedagspresent. Alltid uppskattat av fattiga!

Jag köpte tyg till 2 underklänningar och 2 överklänningar i våras (fick dessutom 2 särkar i födelsedagspresent) och började sy lite taffligt, med hjälp, på en undris. Sedan ställdes lajvet jag skulle åka på in, så jag blev arg, kastade allt i en sopsäck och ställde det i kallskrubben, och där står det än. Hoppas att någon syster eller kompis ska förbarma sig över mig och hjälpa till. Måste ju ha lite nytt till "Objudna gäster" och storasyster som håller i modevisningarna i Leksand hotar med att jag måste ha en av klänningarna klar till dess oxå…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2007-02-10 11:09
#18

#17 Jag förstår. Jag brukar inte ta betalt när jag syr till folk, om de inte verkligen vill ha MASSVIS med hjälp och viftar med pengar… Men jag tror att folk börjar ta mig lite för givet, för på sistone har jag fått en del "skulle du kunna sy"-beställningar och när jag har talat om vad tyget kostar så har de inte sagt något mer. Så det verkar som att folk förväntar sig att jag både ska sy och betala materialet åt dem… *sucka*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2007-02-10 14:59
#19

#18 det där är tyvärr en vanlig vanföreställning…. att dom tror at tman ska stå för både arbete och material….. :S

Däremot så när jag gör beställingsjobb så brukar hjag ha förhållandet materialet + samma kostnad igen. dvs mantalr tar jag 800kr för emd elelr utan huva. materialet brukar gå på 400kr plus minus 50 kr…. och jag har fått sålt alla beställnignar jag fått.

Däremot tar jag ALLTID materialkostnaden i förskott! resten vid leverans. OCh ångrar sig folk halvvägs så behåller jag materialet och kan sälja det fä'rdiga plagget till någon annan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2007-02-10 23:12
#20

Detta är mitt pågående projekt en vikignaklänning som itne vil lso mjag vill:

Bilden “http://<a href=www.lajv.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=7d350ac3-5e9f-49c8-8c7c-b5da063df6f3&Filename=kl%C3%A4nningframanonym.JPG” kan inte visas, då den innehåller fel." />

 Bilden “http://<a href=www.lajv.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=00689daa-6757-400f-ac6b-ce8cd653b90d&Filename=kl%C3%A4nningbak.JPG” kan inte visas, då den innehåller fel." />

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Leonis
2007-02-11 12:30
#21

#14 Den har stått i min Diverse butik jag hade och Kjol o tillbehör är Äkta vara som min moster köpte då hon var utomlands Skrattande

abbis
2007-02-11 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

min häxkappa…tagit tid att sy då alla sömmar är vändsydda ..fick tag i spänne i prag i en medeltida butik i borgen…och riktiga snabelskor i skinn i tallinn…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LinaN
2007-02-11 22:56
#23

abbi.s

Tjusig robe/mantel :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

abbis
2007-02-12 00:32
#24

tack tack*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ahnna
2007-02-12 19:40
#25

#20 & 22 Snygga! Glad

#21 Ah, okej! Kul!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

lillalollo
2007-03-03 15:16
#26

Nu blev jag lite förvirrad här vad ska jag svara? Har lyxigt nog 2 provdockor av olika modeshang. Den ena fungera som ett ställ att hänga allt möjlkigt på och den andra är för tillfället naken

LinaN
2007-03-03 15:25
#27

Se nu till att provdockan itne förkyler sig :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2007-03-03 16:54
#28

#26 Åh… tvåååå!!! Avis jag blev nu… Skulle behöva typ 10! Men då skulle jag bli livrädd för att gå in i rummet där det står, för jag tycker dockor är lite läskiga… Generad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2007-03-03 17:22
#29

dockor utan huvuden är nästan läskigare……. :P

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2007-03-03 17:47
#30

#29 Ja, exakt…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ameli
2007-03-10 13:50
#31

än… men ska göra en när jag orkar. För övrigt syr jag på en skogsgrön klänning som är ganska neutral och funkar under större delen av "Tidig medeltid" (inkl. vikingatid)

Min grund är: http://www.strangelove.net/~kieser/Russia/Garb/StamerovNavershnik.jpg

från http://www.strangelove.net/~kieser/Russia/KWC.html

Ahnna
2007-03-10 16:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#31 Låter intressant, ser ut ungefär som en nicolette från 1100-talet. (Nicolette = engelsk variant av kortärmad pelicon, dock utan pälsfoder.) Se min (för närvarande ofodrade) variant till höger.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ameli
2007-03-10 22:51
#33

#32 Snyggt! Jag har inte kommit längre än att mellanklänningen (längre med lång ärm) är näääästan klar. Den kortare överklänningen med kort ärm är (typ) senapsgul. (Båda i ull…) Vet inte riktigt om jag ska dekorera båda, eller bara den gula. Beror på vad jag ska ha den gröna till utöver denna viking-outfit… *funderar*

Ahnna
2007-03-11 10:37
#34

#33 Låter jättesnyggt! Bilder! Bilder! Bilder! Skrattande

Själv ska jag ta tag i de 10 metrarna tyg jag köpte förra veckan och sy en ny klänning, med knappar från handleden till armbågen, tänkte jag. Men jag har inget mönster på såna ärmar och jag vill att de ska bli bra = tillräckligt tighta runt hela armen och snygga kantavslut runt delen där knapparna sitter. (Kan inte förklara, mitt ordförråd har rymt!) Det är ju inte omöjligt att göra utan mönster, men jag har inte orken att mäta och tänka intelligent just nu… Såg en bild på en hemsida på en ärm med knappar, från 1200-talet, men den verkade ha knappar hela vägen till armhålan…? Har jag aldrig sett dokumenterat förut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ameli
2007-03-11 11:10
#35

# Åhhh de klänningarna är ju sååå snygga. Försökte mig på såna ärmar för ett tag sen, som tur var på billigt ikke-medletida tyg. Det blev inget bra.

Ta en titt på den här klänningen. Och låna (eller köp) Sarah Thursfield´s Medieval Tailors Assistant. (Om du inte redan har den…) Där finns beskrivningar. Även den här länken kan vara användbar… (Leta lite på min förenings länksida så hittar du nog fler användbara sidor [länkar/utrustning/dräkt])

Ahnna
2007-03-11 11:34
#36

#35 Tack, där fanns lite godbitar, minst sagt… Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Varghund
2007-05-12 01:18
#37

som utbildad sömmerska Flört kan jag bara säga att dom provdockorna man köper ute i handel är värdelösa iaf dom jag stött på. Jag provar plaget på människan som ska ha det istället och med åren har jag lärt mig prova på mig själv också.

Ahnna
2007-05-12 10:47
#38

#37 Jag tror att det beror på hur människan som ska ha plagget ser ut i förhållande till provdockan. I mina "smala dagar" såg jag ut ungefär som min provdocka i figuren, så jag kunde enkelt anpassa plagget efter dockan och bara prova på mig själv nån gång ibland. Men nu är det värre, när dockan fortfarande ser ut som om åren inte har gått, medan jag har svällt ut både här och där…

Men jag tycker ändå att dockor är fördelaktiga när man ska drapera någonting eller prova ett visst fall, eftersom det kan vara svårt att få det rätt på sig själv. Och ska man prova på personen som ska ha plagget tycker jag att man blir så avbruten hela tiden (min åsikt) eftersom personen i fråga sällan vill sitta en hel eftermiddag i total koncentrerad tysthet, medan jag jobbar… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ingasdotter
2007-05-12 18:40
#39

Jag får vara min egen provdocka och det är inte alltid så lätt när det är långt ner till fållen… Min nya klänning är gul. Tyget har invävt mönster och låg nog i ett par år innan jag vågade sätta saxen i det. Vita klockärmar, längre bak än framtill. Vita kilar och kreneleringar i klänningen. Eftersom jag inte hade något mönster så blev det en del fel under arbetets gång men nu är den äntligen klar! Glad

Ameli
2007-05-15 10:23
#40

#37 och #38, man kan ju göra en egen provdocka också. man tar på sig en t-shirt och virar silvertejp runt (en medhjälpare behövs.)

Läs mer här 

isnornin
2007-05-15 12:18
#41

Jag har ingen provdocka, men jag skulle vilja ha en.

MVH Isnornin

Annons:
Ahnna
2007-05-15 12:53
#42

#39 Bilder! Bilder!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

whisper
2007-05-25 21:31
#43

Har ingen provdocka.. ännu, vet ärligt inte var man ska få tag på en. Å andra sidan så är symaskinen på service…. så en provdocka hade nog fått agera klädställ här hemma :)

Upp till toppen
Annons: