Annons:
Etikettallmänt
Läst 1185 ggr
StefanW
2/4/07, 2:37 PM

Vilka färger är rätt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller på att kika på en del figurer som kommit från MiniArt, dock är man lite fundersam på vilka färger de skall vara. Finns det någon sida där man kan titta och försöka få fram rätt kulör? Antingen i de större färgfabrikaternas nummer eller FS eller dyligt!

Stefan - Modellbyggare

Annons:
StefanW
2/4/07, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här kommer en bild till.

Stefan - Modellbyggare

StefanW
2/4/07, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En Engelsk riddare..

Stefan - Modellbyggare

Ahnna
2/4/07, 9:44 PM
#3

Menar du vilka färger (kulörer) som är rätt rent tidsenligt? Alltså vilka färger som man använde och i vilken nyans? Enligt heraldikens regler (det finns skilda meningar om detta, men i alla fall) så använde man svart, lila, grön, blå och röd, samt metallerna silver och guld, vilket i kulör blir vitt och gult. Man försökte alltid få fram så klara nyanser som möjligt, för att färgerna skulle vara enkla att urskilja.

Kort sagt så skulle jag säga att alla nyanser av de nämnda färgerna fungerar, så länge det inte blir alltför skrikigt eller för mörkt för att se ordentligt. Om du sedan har tomatröd eller hallonröd spelar mindre roll, om du förstår vart jag vill komma. Huvudsaken är att det syns att det är rött och inte rosa, cerise eller lila.

Om du frågar efter heraldiska regler så finns det hur mycket som helst att hålla i minnet. I artikeln "Tornerspel", som just nu ligger bland de senaste inläggen,  så har jag skrivit ner litegrann om regler och vilka färger som får interagera med varandra, och framförallt när man gör undantag.

Blev du klokare alls? Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

StefanW
2/4/07, 11:00 PM
#4

Ja, det blev jag! Jag tror att jag gör en och sedan visar upp den här, så kan du lättare kanske se och kommentera om det blev "rätt"! Skrattande

Stefan - Modellbyggare

Ahnna
2/5/07, 11:24 AM
#5

Gör så! Det låter kul det där! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/5/07, 1:27 PM
#6

Att göra sina egna sköldar är roligt o fantasieggande men ack så krångligt.

Jag ahde tagit fram en sköld jag var nöjd med tidigare men när jag fick flytta så stämemr den inte längre emd socken och färger coh annat…..

Så nästa sköld ska bli fristående utan någon annan anknytning än till mig själv :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2/5/07, 3:09 PM
#7

#6 Det är ju så mycket roligare att ha en alldeles egen sköld! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: