Annons:
Etikettevenemang
Läst 1447 ggr
Vattnadal
2/5/07, 4:07 PM

Årets lajv! -enligt mig i alla fall...

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Vattnadal
2/5/07, 7:30 PM
#1

Fast det är ett rollspel, enligt arrangörerna, som vill att alla ska rollspela och leka tidig medeltid, på en vikingagård.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2/6/07, 10:35 AM
#2

Lajv är ju rollspel, så vad menar de…? Är det ett lajv eller inte?

Har du förresten tipsat medlemmarna på Lajv.iFokus om detta?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2/6/07, 1:58 PM
#3

Lajv är rollspel, men här vill de poängtera att det ska rollspelas, så mycket det bara går. För att vara lite lat, klipper jag ur en text från hemsidan, arrangörernas vision:

Arrangörernas vision

_Vi har själva lajvat i många år och deltar i den ständiga jakten på bra och roliga lajv att åka på till varje sommar. Mycket roligt har vi haft under åren! Men vi har också svårt att hitta det just vi saknar på lajvmarknaden. Det känns ofta som om lajven utspelar sig i landet ”Lajvien”, där sagan under några dagars lajv är allt och verkligheten i sagans värld inte behöver gå ihop utanför dessa lajvdagar. Måste en realistisk värld verkligen vara tråkig? Med realistisk menar vi då en värld som faktiskt kan försörja sina trupper, där adeln har en realistisk funktion osv. Vi anser att det går att göra det både trovärdigt och roligt. Och vi tänker genomföra det!

Vi har tidigare erfarenhet av att arrangera en kampanj som pågick 1995-2002, Karils rike. Av detta har vi lärt oss massor, både vad som fungerade bra och vad som fungerade mindre bra. Erfarenheterna från Karils rike tar vi nu med oss till Värnland.

Vi har kallat ”Objudna gäster” för ett rollspel istället för ett lajv för att visa lite på vår vision. Det handlar nämligen om rollspel och interaktion mer än om äventyr. Däremot hoppas vi på stor spänning, även om spänningen ska ligga i relationerna mellan människor och inte i rädslan när man smyger i skogen. Miljön är en levande storgård med järnframställning som huvudsyssla, men där man även har djur och bedriver jordbruk. På gården bor ungefär 20 personer med olika uppgifter i gårdens skötsel. Spänningar skapas genom att gården gästas av ett stormannafölje med viktigt ärende till gården._

 Självklart tipsade jag även inne på lajv-ifokus, men tänkte att detta kanske kan vara av intresse för medeltidsintresserade som kanske inte lajvar oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Therran
2/6/07, 11:21 PM
#4

Klart att man ska vara med på det där lajvet!! Det kommer ju att bli årets bästa ju!

Ahnna
2/7/07, 10:58 AM
#5

Det är nästan så att jag blir lite sugen…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2/7/07, 9:33 PM
#6

Du har ju rätt nära oxå!

Kika på sidan, läs en del, och sedan kan du intresseanmäla dig och få inlogg på sidan. Då har du en månad på dig att betala innan du blir av med inlogget.

Det finns ju möjligheten att förlajva med oss, om du vill. Träffa stora delar av gänget kan man som jag nämnt tidigare göra i Leksand sista helgen i maj. Alla arrangörerna brukar vara där, och så arramngörernas systrar med familjer och större delaen av föreningen Draco Argenteus!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Ahnna
2/9/07, 12:10 PM
#7

#6 Inled mig inte i frestelse, onda kvinna! Jag kan gå själv… Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2/10/07, 12:00 AM
#8

Men då är det väl bara att gå!

Nu smiter jag till Remmet, pytteby en bit förbi Sveg, där min lilla stuga bor. Ska tillbringa en vecka med bra böcker, gott vin, långa promenader och härlig vila. Maken ska ut och köra med hundarna, jag har mer vett, och tar det lugnt!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2/10/07, 11:11 AM
#9

#8 Ha det gott då, i snöyran! Köra hundar är kul ju…

(Jag behöver inte gå in i frestelse nu, jag kan sluta när jag vill…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

myriis
2/13/07, 12:29 PM
#10

Skulle vara kul :P Men jag antar att man äter kött från djur på gården, inget jag skulle klara.

Vattnadal
2/17/07, 8:33 PM
#11

Vi kommer inte att slakta inlajv, det kan jag garantera till nästan 200%. Det kommer däremot att severas kött på gården, och fisk, och veganmat. Vi är en del som inte äter kött, och en anmäld vegan redan.

Vidare funderas det på alklvar att köra kravmärkt, på allt!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MegN
2/19/07, 12:31 PM
#12

Jag kommer också på lajvet, men jag äter lågkolhydratkost (LCHF=LowCarbHightFat) vilket i det närmaste kan beskrivas som motsatsen till vegan…? Eller åtminstone motsatsen till Viktväktare. Det måste vara lite pyssligt att få ihop matsedeln med alla dessa extremer?

Vattnadal
2/19/07, 1:10 PM
#13

Gissar att middagen blir ett bord fullt av det mesta, så äter alla av det de vill ha. Så brukar det vara.

Vidare brukar det alltid finnas lite plock framme, bröd, smör, ägg, frukt, ev lite kallskuret, korv od, allt beroende på budgeten.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Upp till toppen
Annons: