Annons:
Etikettallmänt
Läst 114218 ggr
Gasoline
3/4/07, 8:03 PM

Medeltida namn/Asa namn

Jag har en kompis som vill att hennes unge ska ha ett medeltida/asa namn. Hon vet inte ritkigt vad det blir för kön.

Någon som har bra förslag? Både kill och tjej namn och dom ska ha funnits, med det menar jag att dom ska ha andvänds på medeltiden, inga påhittade lajvnamn.

Annons:
MegN
3/5/07, 7:02 PM
#1

Kolla gärna på historiska museets namnfunktion - där kan man åtminstone skriva in ett namn och kolla dess ursprung! Själv kan jag ju skryta med att Margareta är ett Persiskt namn som kommer av ordet "pärla"…! Det sista visste jag, men inte att det hade persiskt ursprung…! Har använts i Sverige sen 1100-talet. Jag heter även Anna, det är hebreiskt, fast det visste jag (jungfru Marias mamma hette ju så).

Mina egna barn heter Torun och Saga, valda just för att det är fornnordiska namn. Har velat byta förnamn själv men är en sån velpotta att jag inte kan bestämma mig för vad jag i så fall skulle heta…

Vad gäller vikinganamn är mansnamn enklare tycker jag. Om jag hade fått en son skulle #1 ha hetat Tor, och #2 Gunnar. Men det finns ju Åsa och Sigrid bland annat. Ingrid är också fornnordiskt. Mina bröder heter Erik och Anders. Erik är fornnordiskt men Anders är grekiskt (Andreas) fast finns dokumenterat 1369 i Sverige.
Enligt historiska museets namnfunktion som sagt…!

Synd att inte funktionen går åt andra hållet - så man kan få en lista över alla fornnordiska namn i Sverige…!?

Gasoline
3/5/07, 9:11 PM
#2

Ok, tack för den hjälpen och informationen jag kunde få =)

Ja, det var ju lite synd att det inte fanns ett register över svenska fornnodiska namn, som du kände till iaf.

Ahnna
3/6/07, 10:34 AM
#3

Sen har vi ju Asagudarnas namn, samt andra gudar från samma tidperiod:

Balder
Brage (minns inte om han var en gud…?)
Frej
Freja
Frigg
Frö (Annat namn för Frej)
Härn (Annat namn för Freja)
Höder
Lodur
Loke
Mimer
Nertus (kan vara ett annat namn för Njord)
Njord
Oden
Skade
Sunna (annat namn för Solen)
Sinhtgunt (anses vara ett namn för Månen)
Tor
Tyr
Ull
Vidar
Vrind
Ymer

Fler namn med anknytning till Asatron:

Audhumbla (Kon som slickade fram Bure ur isen.)
Bure
Fenrisulven
Fricco
Frind
Garm (Hund)
Härn
Irpa
Torgerd
Wodan (Annat namn för Oden)
Yggdrasil

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Sandra76
3/9/07, 2:05 PM
#4

Mina söner heter Grim och Viggo. Viggo är nyare variant av Vigor. Vet inte när namnen fanns har inte funderat, tyckte bara om namnen så det är inte nån anknytning just för att det är "gamla" namn.

Gasoline
3/9/07, 5:53 PM
#5

Ja, det var fina och annorlunda namn även fast det kanske inte kommer ifrån medeltiden

Sandra76
3/9/07, 9:45 PM
#6

Nu har jag läst på från första länken uppe.

Grim är fornnordiskt. Betyder ansiktsmask.

Guden Oden kallades oxå för Grimnir, den maskerade.

Viggo är latiniserat från namnet Vig som betyder strid, också fornnordiskt.

Kul att söka och läsa om olika namn!!

Annons:
Ahnna
3/10/07, 10:17 AM
#7

#6 Grim kan också betyda "ful". (Ansiktsmask, skyla ansiktet, fult ansikte.) Jag hade en häst för några år sedan som hette Grimar, vilket enligt gammalnorsk betyder "ful" eller "fuling" som i osnygg. (Ja, jag tycker att det var ett elakt namn!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Sandra76
3/10/07, 10:53 AM
#8

Ja, och grym betyder det oxå…men jag tycker att det är sött och tufft.

Andra namn som figurerat på vårat dagis är oxå gamla,…Torik, Toste….de fick sedan tvillingarna Truls och Bols…nuvarande dagis…Emrik,Irmelie,Tiili…

Det var några till…

Ameli
3/10/07, 1:15 PM
#9

En kompis barn heter Ylva (tjej såklart) och Vide (pokje, Viking i andranamn)

Ahnna
3/10/07, 3:09 PM
#10

#9 Vänta nu, heter han Vide Viking? Sött!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ameli
3/10/07, 10:40 PM
#11

Japp! jätte gulligt =)

Ahnna
3/11/07, 10:18 AM
#12

#11 Särskilt när han ska fylla i blanketter när han blir vuxen och ska skriva "samtliga förnamn"… Undrar hur många telefonsamtal han kommer få ifrån olika myndigheter, som undrar om han behagar skämta med dem! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Elden
3/14/07, 6:27 PM
#13

Som aktiv asatroende då så vill jag bara lägga in en liten brasklapp. Att t ex döpa sitt barn till Loke betyder för mig att jag liksom ger med mig av Lokes egenskaper till barnet. Jag känner två killar som går under det namnet och nog har dom både likheter med Loke ur asasagan.

 Själv har vi två namn för vår illbating som är på väg. Båda är runor och dess betydelse är av vikt: Reid för pojke och Wynja för flicka.

Då min sambo också är aktiv asatroende har vi våndats många kvällar i jakten på namn och äntligen hittat de som vi känner passar. Eftersom det med största sannorlikhet blir en liten viking kommer han också bära två släktnamn som är gamla nordiska namn ironiskt nog: Ingvar från svärfar och Erik från min sida av släkten. Erik betyder "ensamn härskare" (hehe) och Ingvar är sammansatt av Ing (även det en runa) som betyder kämpe och Var som betyder krigare.

Kortfattat om Reid: Vagnrunan är Tors runa. Den är symbol för de fyra elementen - eld, vatten, jord och luft. Reid är en kraftfull skyddsruna, som visar en rätt väg genom livet.

Inte så tokiga namn att bära med sig i livet…

Annons:
LinaN
3/16/07, 8:21 PM
#14

Ing är ju en fruktbarhetsruna :D

Jag har huvudbry just nu med min undersärk i linne, måste stärka sömmarna med broderier för linet är så tunnt o fint att det går sönder ananrs, hitintills är det bara fruktbarhetsrunor som blivit broderade på den o.Ó kan bli spännande :D

Mitt vikinganamn är Kaja (uttalas Ka-i-ja ungefär iaf :D) men har ignet vikinga efternamn ännu…..

ngn som vet varifrån det finska namnet Sari kommer ifrån? Eller ursprunglig betydlese?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/17/07, 10:55 AM
#15

#14 En sari är väl ett 6 meter långt silkestygsplagg från Indien? Cool

Om tyget är så tunt att det går sönder vid sömmarna så kommer det inte att bli starkare av broderier, tvärt om. Ju fler "hål" du gör i tyget, desto svagare blir det. (Antagligen därför det är känsligt runt römmarna?) Du kan istället lägga en tygremsa, typ 2-3 cm bred, bakom varje söm och sy fast vid sidan om sömmen, så blir det i alla fall lite stabilitet. Men en fråga, bara, du har väl tvättat tyget? Tunna tyger drar oftast ihop sig lite vid tvätt och blir på så sätt starkare/tätare. (Och så har vi ju den uppenbara anledningen till varför man tvättar tyger innan man syr, men det känner du väl till antar jag? Flört)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Oluf-56a
3/23/07, 10:28 AM
#16

Jag har en kompis vars grabb heter Balder.

LinaN
3/23/07, 3:56 PM
#17

#15

Linnet är tvättat en 10-15 gånger o inte f*n har det krympt ngt mer. Det är itne skört tyget utan bara det att det glipar ngt förfärligt över de vanliga maskinsömmarna. Detta tyget skulle man ha sytt helt för hand eftersom de handsydda sömmarna blir mycket bättre. och tyvärr har jag inte tillräckligt emd smala brickband som kan täcka dessa många metrarna sömmar som måste stärkas. 

Ska ta bild på det öfr att visa vad jag menar, den söm som jag redan broderat över är ok nu, men drar ma ni den så glipar den, men itne ananrs, som tyget gjorde innan jag broderade alls.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: