Annons:
Etiketttv-film
Läst 2715 ggr
Ahnna
2007-01-24 12:02

Robin of Sherwood

Brittisk TV-serie från 1983-1986. Svensk titel: "Robin av Sherwood". Amerikansk titel: "Robin Hood".

I början av 80-talet tyckte producenten Paul Knight att det var alldeles för länge sedan legenden om Robin Hood filmatiserades. Han tyckte också att de senaste filmerna hade varit för teatraliska och romantiserade, så han tog kontakt med Richard Carpenter (manusförfattare) och Ian Sharp (regissör) och tillsammans utformade de en TV-serie - "Robin of Sherwood". Den innehåller minimalt med romantik, men är ändå romantisk eftersom Robins kärlek till Marion of Leaford fortfarande finns med i handlingen. Fokuset är lagt på brödraskapets sammanhållning, deras empati för de fattiga och deras hat mot de rika.

I första och andra avsnittet sker alla de "klassiska" Robin Hood-detaljerna; Robin blir laglös, han förargar Sheriffen av Nottingham, han bosätter sig i Sherwood med några allierade och han stöter på Marion och Tuck, som senare också blir laglösa när Robin och Marion gifter sig.
Men serien tar en alldeles egen vändning när Robin Hood blir vald till Hernes son och får i uppdrag att vara de fattigas svärd, deras beskyddare. Något sådant har inte existerat i en sådan omfattning i en Robin Hood-film eller serie förut, även om det finns omnämnt i historien att det medeltida folket trodde att stråtrövaren Robin Hood var utvald av Herne. (För att förstå exakt vad det innebär krävs att man är lite insatt i tron på Guden och Gudinnan, där Herne är en nyckelfigur. Kort sagt är Herne en gud, även om han tar mänskliga former i TV-serien.)

Serien kantas av mysticism, men på det stora hela är det en väldigt verklighetstrogen filmatisering, med utmärkt skådespel från flera håll. De 2 första säsongerna spelades Robin Hood av Michael Praed (tidigare Michael Prince) men när han erbjöds en roll i en Broadwayproduktion så övergav han RoS och manusförfattaren valde att ta livet av Robin Hood. Istället kom en ny Robin in, som egentligen hette Robert of Huntingdon, spelad av Sean Connerys son, Jason Connery. (Också sedd i "Urban Ghost Story".) Tyvärtr tappade många fans intresset för serien efter det, och det gjordes därför bara ytterligare en säsong.

I rollen som Will Scarlet (innan laglösheten kallad Will Scatlock) sågs en före detta boxare, Ray Winstone, som på senare år har figurerat i flera filmer och TV-serier, bland annat "When Darkness Falls" och "Love, Honour & Obey".
Little John/John Little spelades av Clive Mantle, som också han har setts till en del, dock inte så mycket i filmer och serier som nått Sverige.
Tuck spelades av Phil Rose.
Robins styvbror Much Mjölnaren spelades av Peter Llewellyn Williams.
Marion spelades av Judi Trott.
Nasir spelades av Mark Ryan.
Sheriffen av Nottingham spelades av Nicholas Grace.
Sheriffens bror Hugo spelades av Philip Jackson, som i Sverige bland annat gjort sig känd som Japp i "Agatha Christie's Poirot".
Sheriffens högra hand, Sir Guy of Gisburne spelades av Robert Addie.

Många mer eller mindre kända ansikten syntes under seriens gång, till exempel John Rhys Davies ("Sagan om Ringen", "Ivanhoe" mfl.) I flera avsnitt dök också Anthony Valentine upp (spelade den djävulsdyrkande Baronen Simon de Belleme) och han syntes tillsammans med Michael Praed i "Jilly Cooper's Ryttare" några år senare.

Tidsenligheten är kanske inte på topp i den här serien, eftersom produktionen använde mycket av den kvarlämnade utrustningen från filmatiseringen av "Ivanhoe". Det vill säga, de använde stickade ringbrynjor, felaktiga sköldar m.m. och mer än en gång stupade folk i serien för att deras brynjor penetrerats av svärd - något som på den tiden (år 1195) vore omöjligt, eftersom brynjor då tillverkades av fjäderstål och andra metaller. Däremot kan jag förstå att pilar penetrerade rustningarna i serien, eftersom man på medeltiden utvecklade pilspetsar som hade till uppgift att gå igenom ringbrynjor. Men det hela ser lite hafsigt ut ibland, på grund av de stickade brynjorna. Det finns en hel del att klaga på vad gäller korrekthet och sånt, men på det stora hela tycker jag att det är en serie som ger en rättvis bild av medeltiden.

Jag växte upp med den här serien, jag har sett de flesta repriserna och nu har jag hittat den på DVD! Det var ett sagolikt ögonblick, när jag snubblade över den på en brittisk "hemvideo-sida", liknande CDON. Det var faktiskt på grund av den här serien som jag skaffade en DVD-spelare!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Rita-S
2007-01-24 12:48
#1

Jag mindes jag såg den mycket när jag va liten :D Den gick på svenska kanaler mycket vet jag, och vi i Norge hadde ju denna ena svenska kanalen där serien gick! Jag va sönderkrossat när den mörkhåriga Robin Hood blev ersätt av en ljushårig som inte ens va lika snygg! ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

StefanW
2007-01-24 18:34
#2

Gumman kan titta hur många gånger som helst på Kevin Costner när han spelar Robin Hood….Skrattande, Och vilken grabb skulle inte vara Robin Hood när man lekte som barn…

Stefan - Modellbyggare

Ahnna
2007-01-24 21:10
#3

#1 Jag har hittills inte sett en enda scen, varken på TV eller på film, som är lika sorglig som den då Robin dör i säsong 2! Och jag håller med fullständigt, Jason Connery var varken lika snygg eller lika bra som Robin Hood. Det blev rent av fånigt. (Behöver jag säga att säsong 3 inte har etsat sig fast i mitt minne för en enda sekund? Usch, vad tråkig den blev…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2007-01-24 21:12
#4

#2 Gumman din har bra smak, helt enkelt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rita-S
2007-01-24 21:28
#5

Jag va alltid lite småkär i Michael Prince (aka Praed), sedan jag såg honom som Prins i Dynastiet… ;) Och som Robin blev han ju hottare enn någon mesig prins! MUMMA! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ahnna
2007-01-25 10:16
#6

#5 Jag tittade inte på Dynastin, men jag lyckades få några glimtar av honom där - jag tycker inte att det var en roll som verkade passa honom direkt, då var rollen som Robin Hood MYCKET bättre! Glad

Visste du förresten att det finns (eller fanns?) en hemsida som heter nåt i stil med "Michael Praed's chest hair moments", och som bara handlar om bilder och scener där han är topless? (Och de 100-tals scenerna ur RoS där hans skjorta var halvöppen, vilket den var mest hela tiden…)

Robin of Sherwood har också en egen fanclub, med ett 20-tal hemsidor skapade av fansen, och varje år samlas de på någon plats i England (Bristol?) och har en "convention" som de kallar "Weekend in Sherwood" med flera av skådespelarna från serien. Clive Mantle, Mark Ryan och Phil Rose tror jag brukar vara med ofta, men även Michael Praed, Ray Winstone, Judi Trott, Nicholas Grace mfl. Robert Addie var med någon eller några gånger, men hösten 2004 (tror jag det var) fick han reda på att han hade bröstcancer och en månad senare vandrade han vidare till andra sidan. Som de säger i serien, "Blessed be, nothing is ever forgotten!" (Det var MYCKET sorgearbete bland fansen efter det, särskilt eftersom flera hade träffat Robert och någon var till och med en närmare vän.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Rita-S
2007-01-25 11:13
#7

Förrästen jag kom att tänka på en sak. Dessa film/serie-resensioner kan du ju kanske gjöra som artiklar? :D jag menar, det är ju inte fel med sådana heller :)

En hemsida till hans Hår?!? brösthår?!?

*garvar så hon nästan pinkar på sig* Det va ju även nåt :D jag älskade hans Hår i Robin Hood, men kan inte säga brösthår är min stora lidenskap ;)

Michael Praed spelar förrästen i en vampyrfilm med! *dreglar* jag som är vampyrfanatiker fick ju nästan SPEL!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ahnna
2007-01-25 11:23
#8

#7 Vilken vampyrfilm syftar du på?

Och jag vet, en hel hemsida med bara en massa brösthår, det är liksom bara knäppt! Men lite komiskt också…Oskyldig

Artikel, mja, jo… Hade en funderare kring det, men det fick bli vanliga inlägg istället. Jag har så många artikelämnen som ligger och väntar, så jag måste ta dem först.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rita-S
2007-01-25 13:03
#9

:D Annars är det ju så attans många filmar innom medeltiden att det borde inte va nåt stort problem att fylla en artikkelgrupp som heter "resencioner" antigen det är film eller kanske även resencioner av böcker, historiska romaner osv osv :D

Filmen heter Son of Darkness

Han spelar ingen mindre enn Vlad Tepish aka Dracula själv! Och vilken sexy vampyr han utgjör! :D
Har filmen på DVD hemma, det är en av favoriterna och det är inte pga filmens djupa innehåll eller fantastisk goda historia ;)

Son of Darkness är då en uppfölgare, en 2a till To Die for 

Den har jag dock varken sett eller hört nåt om, och Michael Praed spelar inte i den ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ahnna
2007-01-25 20:46
#10

#9 Aha! "To Die For" är en film med Nicole Kidman och Joaquin Phoenix, där Kidman spelar en väderflicka vars störta dröm är att bli framgångsrik reporter. (Hon vill synas och höras mest av alla, kort sagt.) Hon är en psykopat, men det framgår inte riktigt förrän hon ber Phoenix mörda åt henne, och han gör det för att han är kär i henne. Det är en psykologisk thriller, ganska bra är den också! Men det är ingen vampyrfilm, så jag vet inte om det finns ytterligare en film som heter "To Die For"?

Jag har hört talas om "Son of Darkness", men inte hittat den på DVD eller VHS här i Sverige. Vore skoj att se den, jag gillar också vampyrfilmer/serier OM de är bra och inte innehåller en massa tjafs som inte hör vampyrlegenden till. "Kindred: The Embraced" är en av mina favoritserier, appropå vampyrer. (Hette i Sverige "Vampyrernas Hemlighet".)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2007-01-25 21:08
#11

Rita, kolla in "9 Dead Gay Guys" på IMDb! Michael Praed som "the Queen" - en drama-komedi om London's undre gayvärld. www.sendit.com har den för 9.99 pund. (Brittisk hemvideosida, har även RoS.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rita-S
2007-01-26 08:24
#12

Ahnna, jag länkade till den korrekta "to die for" i mitt svar :) Hos IMDB altså. Där finns MINST 3 "To Die for 1" filmer och gudarna vet hur många småserier och andra.

Den ser ut att va svår att få tag på nu, chansen lär nog va störst om man uppsöker affärer som byter gamla filmer och sälger gammalt och begagnat tilsammans med nytt :) Själv minns jag inte längre vart jag hitta den, jag tror det va på Prix här nede "2 för 99" eller nånting ;)

Själv beställer jag mycket film från dvd.se, play.com och amazon.co.uk :) såg nyligen Marie Antoinette filmen, och har även Elizabeth hemma på vhs! tycker mycket om historiska filmer :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ahnna
2007-01-26 10:30
#13

#12 Jag såg det sen, efter att jag hade skrivit mitt inlägg. (Jag är född för sent, jag skyller på det!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Rita-S
2007-01-26 10:40
#14

*garvar* Då är vi två om det! ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annette
2007-01-28 19:28
#15

#4. Jajamen, det har hon Flört

StefanW
2007-01-28 22:50
#16

Robin Hood som stilikon? den nya mode trenden för män kanske kommer att uppskattas bland kvinnorna!

Skrattande

Stefan - Modellbyggare

Rita-S
2007-01-28 23:12
#17

*ser för sig mycket strumpor i kalsongerna framöver*

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ahnna
2007-01-29 10:26
#18

#15 Yeah, baby, yeah! En mycket bra serie är det, med en mycket snygg Robin Hood! (I alla fall i säsong 1 & 2!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2007-02-08 19:20
#19

Var hittade du DVD-n? Nyfiken!

Ahnna
2007-02-09 11:51
#20

#19 www.sendit.com har Robin of Sherwood på DVD, men då får man ingen svensk text. DVD:erna finns ännu inte i något nordiskt land vad jag vet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AmeliaWatson
2007-03-26 22:36
Ahnna
2007-03-27 11:38
#22

#21 Den var ju billig och bra… *fniss* Förvisso får man den antagligen med svensk text då, men jag köpte den från det som nu heter Sendit, i England, för en bra bit under 500:-.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AmeliaWatson
2007-03-27 22:22
#23

#22
Tyckte du sa i inlägget innan att du hade för dej att den inte fanns i något nordiskt land.
Det var det jag ville visa… Att den finns i Sverige. Glad
Sen, kan man ju självklart själv avgöra var, om och hur man köper det man vill ha.

Ahnna
2007-03-28 11:57
#24

#22 Ja, det är ju jättebra att den finns i Sverige nu! För ett par år sen gjorde den inte det. Men det är så synd att alla omporterade DVD:er ska vara så dyra här. Titta bara på Simpson-boxarna. I USA kan du köpa hela serien från år 1 till nu för runt en 1000-lapp. I Sverige kostar varje säsong runt 500:- och det är ju typ 10 säsonger snart… Jag skulle gärna vilja ha hela serien, men inte till det priset. Då beställer jag hellre ifrån USA, eftersom det blir billigare trots frakten.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AmeliaWatson
2007-03-30 00:31
#25

Jag instämmer med det du säger, Ahnna!
Och, jag har ett annat exempel på dyra boxar: Kvinnofängelset.
Det har tydligen beslutats om att dom ska sälja hela serien på DVD… Men, det blir så dyrt att inte många vanliga människor kommer att ha råd att köpa den. Ledsen

 Jad köpte Robin of Sherwood-boxen från Discshop. Och, det jag tyckte extra bra om var möjligheten att se vissa avsnitt "ihop med" några av skådespelarna… som pratade sej igenom avsnitten, och babblade om minnen från inspelningen osv.
Det var kul. Skrattande

Ahnna
2007-03-30 11:16
#26

#25 Det jag formligen älskar är alla bloopers/out-takes! Jag kan se dem hundra gånger på raken, seriöst! Tydligen så fanns det ett videoband när serien spelades in, med alla out-takes och några till som inte finns på DVD:erna, som till en början tillhörde skådespelarna och var deras "privata". Men så stals det och kopierades upp i otaliga exemplar, som blev så populära att alla ville ha dem. På nåt sätt lyckades skådespelarna och teamet bakom serien stoppa banden från att spridas vidare och idag finns bara ett fåtal kvar. Och naturligtvis är det ingen som erkänner om de har ett band, eftersom de har blivit hårdvaluta. Alla out-takes på det bandet finns beskrivna i ord på internet, men det är inte hälften så kul som att se dem…

En personlig favorit är när Robert Addie, som Gisburne, får fatt i juvelerna som Ralph hittat i de Bellemes slott (i "The Enchantment"-avsnittet) och säger med eftertryck: "That settles it. I will do the third series!"

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-01-25 23:47
#27

Visserligen länge sen den här tråden var uppe men jag måste delge att den brittiska serien med Robin Hood och Michael Praed var en av mina absoluta favoriter!!! Han hade ju en speciell karisma o visst…snygg! Sen blev jag förvånad i andra säsongen att det dök upp en annan Robin..Jason Connery…iofs gillar jag den här grabben också eftersom jag sett han i serien "På andra sidan paradiset" (Kooralona). Nåja… kände då att serien då tappade sin gnista där. Trist!!!  Har spelat in på band men nu när vi är i DVD-världen får jag nog skaffa mig en sådan hög!

Men den nyare versionen av Robin Hood som visas på tv.. eh.. har inte koll på vilka skådisar eller exakt… så tycker jag den är en dålig kopia av den ovanstående RH. Suck!

Kevin Costner var ju görbra i sin film Robin Hood…har sett mig sönder på den filmen! Tungan ute

Annons:
Ahnna
2009-01-25 23:58
#28

#27 Håller med, Michael Praed är både snygg och "rätt" som Robin Hood! Glad *nickar instämmande* Jason Connery (som dök upp i 3:e säsongen, inte 2:a) hade inte alls samma wow-faktor, tycker jag.

Jag har sett ungefär 5 sammanhängande minuter av "Robin Hood" som gått på TV den senaste tiden och jag gillade den inte alls! Tyst Jag har svårt att förstå varför man vill filmatisera nåt som redan har gjorts 700 gånger om man inte har något nytt att tillföra… Det kändes som en ny version av "Xena" eller "Heman", bara att huvudpersonen hette Robin Hood… Nej, inte bra!

Kevin Costner är jag inte särskilt förtjust i heller, men det är jag det. Däremot Cary Elwes som Robin Hood i "Men In Tights", det är grejer det! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-01-26 00:13
#29

#28

Ooops… trean då! Det var ju sååå länge sen jag såg detta! Skäms

Aha…den filmen (kollade) Hmm..har inte sett den o vet inte om jag ska se den. Vill hemskt gärna behålla den romantiska delen…hehe!

Kom på att jag iaf sett dendär klassiska Robin Hoodfilmen med Leslie Howard som barn men minns inga detaljer, bara att jag tyckte den var bra tills Praed o Costner kom. Hehe…

Ahnna
2009-01-26 00:24
#30

#29 Äh, man glömmer så lätt! Jag kom inte ihåg hälften av serien förrän jag köpte DVD:erna och såg dem 100 gånger… *tihi!*

"Men In Tights" måste du ju se! Den är skitrolig, humor rakt igenom!

Ja, Michael Praed överglänser alla andra fusk-Robin-Hood:are! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: