Annons:
Etiketttv-film
Läst 1956 ggr
Ahnna
2007-03-03 18:58

Monty Python and the Holy Grail

Brittisk komedi från 1974.
Svensk titel: Monty Python's Galna Värld.

Kung Arthur söker efter nya riddare till sitt runda bord på slottet Camelot. Dock minns kungen att det inte är så roligt där, så de fortsätter på måfå. Gud uppenbarar sig och riddarna får i uppdrag att finna den Heliga Graal, varpå de sprider ut sig för att söka på olika platser. Efter en rad misslyckanden samlas de åter och ger sig av mot slottet Aaaagh, där graalen visar sig finnas. Dessvärre har fransmännen redan intagit slottet…

**Scener att minnas:
**Den svarta riddaren, som anser att amputerade armar är "köttsår".
Häxrättegången, där vi får reda på att trä flyter lika bra som mycket små stenar och bröd.
Riddarna som säger Ni!
Riddarna som förut sa Ni! och som nu säger Ecky-ecky-ecky-ecky-pikang-zoop-boing-goodem-zoo-owli-zhiv…
Sval-diskussionen; Europeiska och Afrikanska svalors för- och nackdelar.
Slottet Mjältbrand.
Prince Herberts bröllop.
Mördarkaninen från Caerbannog.
Pie Iesu domine, dona eis requiem-munkarna.
De tre avgörande frågorna; Vad är ditt namn? Vilket är ditt uppdrag? Vilken är din favoritfärg?

I rollerna:
Graham Chapman John Cleese - Sir Lancelot - the brave.
Terry Gilliam
Eric Idle - Sir Robin - The-Not-Quite-So-Brave-As-Sir-Lancelot.
Terry Jones Michael Palin - Sir Galahad - the pure.
Connie Booth
Carol Cleveland
William Palin - Sir Not-Appearing-In-This-Film.
(m.fl.)

Det här är höjden av skruvad film! För mer detaljerad info och ett återberättat manus, se den här biten av The Unofficial Monty Python Homepage.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2007-03-03 19:36
#1

*snickers*

jag vill ha denna filmen :P

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2007-03-04 10:19
#2

#1 Den finns på DVD, ska se om jag kan hitta den någonstans…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2007-03-04 12:49
#3

^^

fråga sambon precis, vi har itne den  ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2007-03-04 12:54
#4

Den finns som Extended Edition för 199:- hos CDON.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
2007-03-04 17:15
#5

Den är mycket rolig på DVD med tanke på alla extrasaker som finns där.. Bland annat sing-a-long till munkarnas sång ;)

LinaN
2007-03-04 19:36
#6

*ASG* sing a long?

jani, det blir bara värre  o värre :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2007-03-06 10:18
#7

I'll have you know att jag beställde DVD:n igår, från min filmklubb där jag skrapat ihop till en gratisfilm. Skrattande Passade på att beställa hela serien med Svarte Orm också… *myser*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2007-03-06 10:48
#8

Sen finns det ju en annan film av Monty Python på medeltidstema, nämligen den som när den kom på bio i slutet av 70-talet hette "Stackars Dennis". När jag beskrev den för mina studentpolare senare hävdade de att jag yrade och att det absolut inte fanns någon Monty Python-film med det namnet och ännu mindre med den handling jag beskrev. Kände mig ganska så triumferande (fast 20 år för sent) när jag hittade filmen i en sån där fyndlåda på en videoaffär, fast titeln var "Jabberwocky".

En av höjdpunkterna i den filmen tyckte jag var när huvudrollens (Michael Palin) riddare hade ihop det med slaktarhustrun. Slaktaren kom plötsligt hem och riddaren gömde sig under sängen. Varvid slaktaren och hans hustru, som båda var rejält stora och feta, kastade sig på sängen. Sängbenen gick av och man hörde ett stön därunder, varefter en rännil av blod sökte sig fram längs golvet…! (Väpnaren Dennis fick då bli riddare i hans ställe, och slåss mot draken som hotade staden. Vill minnas att mördarkaninen också förekom här…)

Eller när Dennis (Palin) först anländer till staden, och betalar sitt inträde med en rutten potatis (som han spart som minne av sin "flickvän" Griselda). Gatorna är helt tomma och öde. En väktare med timglas lyfter plötsligt sin klocka och slår med den samtidigt som han skriker "Rush Hour!". På en sekund är gatan helt full av trängandes människor som knuffar Dennis åt alla håll.

Ahnna
2007-03-06 10:58
#9

#8 Jag vill minnas att jag har sett "Stackars Dennis", men det är läääääänge sen! Skulle gärna vilja ha den på DVD… Du kan inte bränna en kopia?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2007-03-07 14:00
#10

Mais oui…! Måste bara hitta den i mitt filmbibliotek (filmotek)

Ahnna
2007-03-08 10:42
#11

#10 JAAAA!!!! Hitta! Hitta! Hitta! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: