Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 5429 ggr
Ahnna
2007-01-23 19:57

Recept: Köttgryta

En av mina favoriter, faktiskt! "Gott som lagar sig själv" ungefär.

KÖTTGRYTA MED POTATIS OCH SVAMP
Till 4 portioner:

500 g högrev, tärnad
1 morot, i bitar
1 gul lök, i bitar
2 msk tomatpuré
2 dl rödvin
4 dl köttbuljong
2 vitlöksklyftor, hackade
1 tsk timjan
2 lagerblad
10 svartpepparkorn, krossade
salt

150 g champinjoner eller kantareller, i bitar
700 g potatis eller ris

Koka upp köttbuljongen. Bryn köttet i en stekpanna, lägg sedan över det i en gryta. Fräs lök och morot i stekpannan, lägg sedan över det i grytan. Tillsätt tomatpuré, rödvin, buljong, vitlök och kryddor. Smaksätt med salt. Koka upp och sjud under lock i cirka 45 minuter. (Svag värme!)

Bryn svampen i stekpannan och lägg det sedan i grytan och sjud i ytterligare 10-15 minuter. Servera med kokt potatis eller ris.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
StefanW
2007-01-23 23:37
#1

Smakar bra! Fast jag använder hellre fond än buljongtärning då det fettet är nyttigare!

Stefan - Modellbyggare

Ahnna
2007-01-23 23:51
#2

#1 Jag brukar faktiskt ha både och! Buljongen är livsviktig i den här grytan, det är ju trots allt de 4 deciliterna som utgör själva "grytan", men jag brukar lägga till 2 msk oxfond. (Direkt ur flaskan, alltså inte spädd och uppkokad i vatten.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2007-02-10 17:51
#3

Ahnna, kan du posta denna på lajv.ifokus också? :D

Jag vill itne bli beskylld för att stjäla recept :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Bjornen
2007-04-11 10:36
#4

Vad har detta recept att göra med medeltiden. Tomat, gul lök och potatis på medeltiden glöm det. Buljong användes sällan förr utan man använde benen och fick naturligt "spa" (=dialektalt). Vitlök i maten är tveksamt liksom svampen. Vanliga morötter fanns inte heller utan bara moro rot med vita eller lila rötter.

Ahnna
2007-04-11 10:52
#5

#4 Det är inte många recept som skulle ha fungerat på medeltiden. Men eftersom vi har turen att leva i modern tid så kan vi fuska lite. Jag ser personligen hellre att folk äter köttgryta med tomat, morot och vitlök, än pizza och McDonald's hamburgare.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2007-04-11 11:22
#6

Det finns många recept som mycket väl kan ha använts under medeltiden. Ta nästan vilken receptbok från förra sekelskiftet. Jag tog fram Iduns kokbok från 1918 och av dessa drygt 1000 recept skulle nog 700 kunnat fungera även på medeltiden.

Annons:
Ahnna
2007-04-11 12:34
#7

#6 Nog får du väl ändå hålla med om att om vi ska vara helt korrekta så skulle vi inte tillaga särskilt mycket maträtter, utan äta bär, ost, kött etc. som det är. I det mesta jag läst om medeltida mat så står det att gemene man inte lagade maten så som vi gör idag, utan man tillagade köttet för sig, grönsaker för sig, bär och frukt för sig och så vidare.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2007-04-11 13:04
#8

Vi vet väldigt lite om äldre tiders matlagningskonst. Det finns dock en del recept från Vasatiden och från tidiga 1600-talet av både allmogekost och högborgerlig kost. En hel del arkeologiska fynd tyder på att matlagningen var väl utvecklad redan under stenåldern. Den största skillnaden på äldre mathållning var att åtminstone allmogematen gjordes sällan av färskt kött eller färsk sötmjölk. Fläsket var härsket, kött och fisk surat eller rökt och mjölkmaten var sur, vilket innebar att kryddorna blev så viktiga för att få maten att bli lite smakligare. Skillnaden mellan dagens matlagning och medeltidens matlagning var nog inte så stor men man använde andra råvaror än som finns tillgängliga. Vitlök är nog osäkert om man använde i maten, men man använde naturligtvis rödlök. Det var dock stor skillnad mellan matlagningen under sommar och vinter. Vintertid gjordes gärna långkok eftersom man hade mera tid och eld var det i allafall i spisen. Under sommaren skedde mera "snabbmat" som tillagades på många gånger tillfälliga eldstäder. Visserligen fanns det stes oftast på gården eller fäboden där missmörskok och matlagning skedde. Men många arbeten skedde på tilfälliga slogplatser som kanske saknade byggnader. Grönsaker var inte så vanliga förr men man åt mycket kålväxter, vissa rotsaker, en del bladväxter som vi knappt använder idag, ärter och bondbönor. Mycket lagades som soppa, grytor eller gratänger och var ofta mycket salt genom att man använde väl saltade råvaror. Detta gjorde att det behövdes mycket öl eller mjöd för att skölja ner maten och till en del också för att döva smaken.

MegN
2007-04-16 14:11
#9

Vissa maträtter som levt kvar "ute på landet" har nog urgamla anor. Min mormor gjorde "ärtvälling" på färska ärtor, dvs en vit redd soppa. Det har man säkert gjort sen urminnes tider. Jättegott är det också. Olika typer av kål brukar ju också stuvas på liknande sätt (fast kanske redd till lite fastare konsistens).

En annan märklig maträtt som för oss moderna människor smakar som ett mellanting mellan varmrätt och efterrätt är korngrynskaka. Man kokar alltså korngryn till gröt, blandar med sviskon (katrinplommon) och lägger stekt fläsk ovanpå. Betraktas av vissa "gammfolk" som ett måste under julen. Ganska gott, fast smakblandningen av sött och salt känns lite ovan. (Säger jag som aldrig har gillat lingonsylt till köttbullar…)

I övrigt tror jag att det mesta som liknar gröt och välling kan betraktas som "tidsenligt". Och så tror jag att man oftare kokade kött m.m. än grillade…

Ahnna
2007-04-17 11:35
#10

#9 Kan du inte göra ett par trådar med recept på såna rätter?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: