Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4980 ggr
lillalollo
3/16/07, 7:39 PM

Lucet!

När man åker på event eller liknande så är det en hel del tid när man "bara är" då tänkte jag att något måste man ju göra. En "lucet" är ju en perfekt sak attt ha med sig så kan man göra sig ett litet band eller så. Men vad översätter man"lucet" till på svenska???

Det är ju en ganska simpel trähållare förhållandevis liten som man kan göra själv och ta med sig. Har kollat på nätet men hittar bara "lucet:s" på utländska sidor och då är det en dyr historia att köpa.
Så om någon vet vad det kan tänkas heta på svenska är jag tacksam för då skall jag ev köpa en svensktillverkad sådan, om jag inte tar mig i kragen och gör en.

Annons:
LinaN
3/16/07, 8:23 PM
#1

what a heck is a lucet?

*googlar*

Bilden “http://<a href=www.dropspindle.info/images/lucet-trio.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel." />  från denna adressen:

www.dropspindle.info/accessories.html

Tror den heter gaffelpåt här i sverige.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

lillalollo
3/16/07, 11:39 PM
#2

Kanonbra  tack tack

lillalollo
3/16/07, 11:52 PM
#3

Nu har jag kollat på länken. De är bara såååå snygga, men ack så dyra. Ca 500:-+ frakt….. I don´t think so. Fot i munnnen

Det lutar åt att jag får försöka snida en lucet, är helt enkelt för snål eller snarare ekonomisk för att köpa en liten bit trä för de pengarna. Men snygga är de Kyss

Ahnna
3/17/07, 11:00 AM
#4

Ja visst, snygga, och troligen inte så svåra att snida till, men vad gör man med dem?! Räcka ut tungan

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/17/07, 11:53 AM
#5

Ahnna, ma npåtar snören. blir typ anoraksnören av dem… man använder en virknålliknande sak som man virkar över hornen och sedan växer det fram en snodd. jag har ignen aning om hur man gör :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/17/07, 12:05 PM
#6

#5 Nej, jag ser det… Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
lillalollo
3/17/07, 9:00 PM
#7

 Det finns vanlig påta då använder man en liten trädocka med 4 metatall öglor eller pinnar eller en gammeldags trådrulle med 4 spikar, fungerar lika bra, samt en virknål eller liknande. Det man gör är et snöre som ser ut som ett anorakssnöre eller ett stickat/virkat snöre.

På engelska heter det spolknitting men på svenska påta. Kika på denna sidan så hittar du/ni samma sak på både svenska och engelska.

Efter vad jag förstår ska man kunna använda den här formen gaffelpåtning utan ex en virknål utan liksom fixa det här med påtningen med hjälp utav att vända på "gaffeln" samtidigt som man lägger över öglor, med bara fingrarna som sedan då skall bilda ett snöre. Men jag vet inte riktigt. Så jag får väl snida mig en lucet. Om ni sedan ser en dam på någon tillställning i sommar som lucettar sig så är det jag. Ganska bra igenkänningstecken i stället för en nejlika i knapphålet. Cool

Ahnna
3/18/07, 10:01 AM
#8

#7 Hihi, den medeltida känn-igen-mig-blomman = en lucet! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ingasdotter
4/23/07, 8:14 PM
#9

Jag lärde mig hur man gör på Gotland ifjol. Det heter slynggaffel eller slyngtjauge på gotländska. Sen dess har jag letat efter en sådan utan att lyckas så jag fick göra en själv. Den är kanske inte vacker men den funkar. Leta efter en gren som ser ut som om den vore lämplig för en slangbella, som ett Y. Y:ets tänder får gärna gå lite utåt i spetsarna, annars kan man karva lite på sidorna undertill så att formen blir bra. De ska vara ca 3-4 cm långa. Skala av bark och sandpappra lite. Så till själva slyngandet. Ta en bit garn, håll fast det ihop med Y:ets ben, och vira garnet som en åtta några gånger om Y:ets tänder. Lägg sen tråden över åttans ena ögla, ta tag i öglan med tummen och pekfingret och dra den över tråd och tand. Dra tråden till nästa tand ( ingen åtta nu, bara runtom ) och gör samma sak. Till slut blir det en snodd. Testa med lite tjockare garn först.

Ahnna
4/24/07, 12:25 PM
#10

#9 Jag försöker verkligen visualisera, men jag tror att jag skulle behöva en förklaring face to face.

Men vad använder man dessa snoddar till?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ingasdotter
4/24/07, 5:36 PM
#11

Jo, det är lättast att lära sig genom att se någon annan göra det. Snoddarna kan användas som snören att knyta ihop saker med eller som dekoration. Det är ju en typ av påtad snodd eller I-snodd, och om stickade sådana har Elsebeth Lavold gjort en hel bok med massor av tips. Även om man inte stickade på medeltiden i Sverige så kan det vara kul att se vad man kan göra av dem.

kia1
1/6/08, 11:32 AM
#12

Här är en länk hur man gör

http://www.youtube.com/watch?v=3y5K7FiT2Og

Laange
1/7/08, 7:34 PM
#13

Kanske det kan vara en bra sak att påpeka att det är skillnad mellan en påtdocka (det som finns på sidan lillalollo länkar till) och en slynggaffel. Påtdockor finns att köpa på de flesta hobby eller syaffärer.

Vad skulle ni vara villiga att betala för en slynggaffel. 500kr plus tycker jag fär fruktansvärt mycket…

Annons:
Ahnna
1/7/08, 8:33 PM
#14

#13 Håller med, så mycket är det inte värt att kunna göra snoddar… Förfärligt dyrt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kia1
1/7/08, 8:40 PM
#15

Om man vill göra fina snoddar kan man andvända sig av en kumihimo, det är en japansk gammal teknik.

Jag har det till försäljning, ett start set kostar 190:- och då ingår det mönster till två snoddar och satin garn. den kommer snart att finnas på min hemsida.

www.folkare.com

kia1
1/15/08, 10:00 AM
#16

Nu finns kumihimon på hemsidan och bilder på band.

välkommen att titta in

Ahnna
2/24/09, 10:23 PM
#17

Pött!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

niare
2/24/09, 10:30 PM
#18

ahh de var ju detta jag fick lära mig idag, jättelätt och fina band blev det med hade tänkt använda min till mantel så jag kan knyta ihop den framtill :)

Ahnna
2/24/09, 10:34 PM
#19

#18 Bilder! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

niare
2/24/09, 10:37 PM
#20

#19 fick ju inte ta med mig hem det man gjorde eftersom det bara var test :( därför jag ville ha en men de blir nog en gren som jag gör de av. en skulle göra d av playwood :S men jag vill ha med mig min ut på event mm så då passar d inte in riktigt,

Annons:
Ahnna
2/25/09, 10:21 AM
#21

#20 Det finns nog grenar i skogen som passar alldeles utmärkt, så plywood känns onödigt. Underligt att ni inte fick ta med er provbitarna hem…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
7/21/09, 12:13 PM
#22

Såg en kvinna nyligen som påtade band utan gaffel. Hon fäste trådarna i sina fingrar istället och resultatet blev detsamma som med gaffel.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
7/21/09, 12:18 PM
#23

Tack Ahnna!

och det där sista du skriver om (#22) det gjorde vi ju på lågstadiet.  Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
7/21/09, 12:30 PM
#24

#23 Inte jag. Tungan ute Det jag tyckte var intressant var att gaffeln inte behövdes.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[incendium]
7/21/09, 1:44 PM
#25

gaffel i ben har jag köpt av dansken som brukar åka på foteviken. tror han heter sören och brukar åka på ett antal olika marknader. Han har en massa pärlor, halsband, bensaker, benbitar och horn i alla möjliga tillverkningsstadier. tror har brukar ha påfågelsfjädrar med på mer medeltida arrangemang. vet inte om det kan räcka som kännetecken. trevlig är han i alla fall.

Anthka
7/21/09, 2:53 PM
#26

#24 nackdelen med att inte ha en gaffel är när man måste lägga ifrån sig ett halvfärdigt arbete. En gaffel är det bara att lägga åt sidan, det är lite svårare att lägga ifrån sig två fingrar…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
7/21/09, 3:00 PM
#27

#26 Jag tyckte att kvinnan jag såg hade en avmaskningsnål som hon trädde in alla öglor i när hon var klar för stunden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
7/21/09, 5:24 PM
#28

#25 han brukar också ha med sig massvis av pärlor och sen de långa oxpiskorna i svart läder :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

niare
7/21/09, 5:26 PM
#29

men om man knyter tillräkligt hårt så förstörs inte arbetet när man tar av de från fingarana, kan göra samma sak med gaffel ta av arbetet och sätta fast det igen.

niare
7/21/09, 5:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

har lite dåliga bilder men här en en bild som jag precis har börjat påtat på.

niare
7/21/09, 5:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

kommit en liten bit.

niare
7/21/09, 5:43 PM
#32

några armband som resultat. ursäkta de dåliga bilderna :P

niare
7/21/09, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

några armband som resultat. ursäkta de dåliga bilderna :P

Anthka
7/21/09, 5:45 PM
#34

#29 nej arbetet förstörs inte men risken är att öglorna, som gör att man kan fortsätta slynga, drar ihop sig så man inte kan sätta tillbaka arbetet på gaffeln och alltså inte fortsätta på det.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
niare
7/21/09, 5:50 PM
#35

34, kan hända men gör öglorna lite större innan du lägger ifrån dej arbetet, men går alltid gör nya öglor så arbetet behöver inte nödvändigtvis förstöras ^^ been there and done it :P

LinaN
7/21/09, 7:57 PM
#36

Hur fungerar det egentligen? Ser fint ut även om bilderna inte är helt tipp topp. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
7/21/09, 8:01 PM
#37

#36 det här är en jättebra instruktionsvideo som visar tydligt hur det fungerar: http://www.youtube.com/watch?v=3y5K7FiT2Og

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
7/21/09, 8:42 PM
#38

#37 tack Anthka! du är en ängel! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

niare
7/22/09, 12:15 AM
#39

ja jag gör som han i filmen :P fast finns olika tekniker hur man börjar.

Kaylaza
7/23/09, 2:21 PM
#40

Ett vanligt namn för verktyget är "påtgaffel", de allra flesta jag sprungit på som arbetat med det kallar verktyget för just detta.

Att påta sina egna snoddar/rep tycker jag är helt oslagbart när man är trött i hjärnan men ändå vill arbeta med händerna (svårt att göra fel när det väl satt

Jag arbetade upp ett helt garnnystan som jag nu klippt i meterlånga längder och knyter ihop kläder, fårfällar och annat jag inte får plats med i ryggsäcken.

niare
7/23/09, 10:01 PM
#41

jupp påtgaffel eller slynggaffel är dom orden ja använder :)

Annons:
LinaN
7/24/09, 12:49 AM
#42

Alltså, någon nämnde tidigare i tråden vad är man villig att betala för en sån häringa? jag skulle säga kring 50kr o då i ben eller horn.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
7/24/09, 9:14 AM
#43

50 kr för en påtgaffel i ben eller horn känns väldigt lite, tycker jag.

En nålbindningsnål i trä kostar ju mellan 50:- och 100:-, så det är vad jag kan tänka mig att påtgafflar i trä ligger på också. Vill man ha i ben eller horn tror jag att man får ha tur om man ska hitta en under hundralappen.

Jag skulle helst ha en påtgaffel i horn också, men eftersom jag fick min trägaffel av en kompis mamma som inte visste hur hon skulle använda den, så är jag väldigt nöjd i alla fall Flört

niare
7/24/09, 12:02 PM
#44

jo om man kollar vad den kostar att köpa på nätet så kan det gå upp mot flera hundra, har sett några över tusenlappan dock var de väldigt dekorativa men alla var i trä. men jag betalade 30 kr för min, dock ett kompispris :)

Kaylaza
7/24/09, 1:00 PM
#45

#44 Kompisar är icke att förakta -de kan vara bra till mycket Skrattande

vildarosen
7/26/09, 10:43 AM
#46

Det ser ut att vara lätt att göra så jag ska leta efter en y gren i skogen tills jag har snidat en egen lucet..  det blir fina armband ju.. vad andvänder ni för garn till det?

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[incendium]
7/26/09, 12:36 PM
#47

#43 som sagt så säljer dansken på marknaderna slynggaffel i ben för 50. så inte alls så svårt att hitta. man ska bara hitta honom.

Anthka
7/27/09, 11:44 AM
#48

#42 de ligger omkring en hundralapp. Jag köpte min av två nålbindningstjejer (på birka) för just det priset. Den är dessutom i horn och ganska lagom liten i storleken.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Upp till toppen
Annons: