Annons:
Etikettlitteratur
Läst 1694 ggr
Ahnna
1/23/07, 11:23 AM

Medieval Costume and Fashion

Dräkthistoria från år 1066 till 1485 med nästan 700 skisser och några detaljerade färgbilder, skriven av Herbert Norris.

Måste tipsa om den här boken - min medeltida bibel! Den är förvisso skriven på engelska, men i övrigt är den helt perfekt. (Tycker jag!) Plagg från olika samhälssstånd och beskrivningar av sömnadstekniker, varvade med historia - vad mer kan man önska sig av en dräktbok?

Är du intresserad av dräkter och sömnad, så läs den här boken! Glad 

(Eller köp den och bläddra igenom den 1000 gånger i veckan, som jag gör!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
StefanW
1/23/07, 6:39 PM
#1

Här kommer jag nog att ställa en del frågor, då jag håller på med modellbygge och har funderingar över klädsel (färger och material)

Stefan - Modellbyggare

UlrikaG
2/5/07, 3:20 PM
#2

Åh, dethär låter ju superspännande!

Var tvungen att bli medlem med en gång när jag såg att denhär sidan fanns!

Var kan man få tag på den boken?

Rita-S
2/5/07, 4:44 PM
#3

Amazon tex? :D

Hitta även en sida a la pricerunner som visar olika priser

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ahnna
2/6/07, 10:44 AM
#4

#2 Jag köpte den från Bokus.com, jag tror att de fortfarande har den. Den är inte så väldans dyr heller, typ runt 200:- eller nåt sånt. (Jag är liksom van vid att dräktböcker av samma kaliber går loss på en tusenlapp!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ameli
3/10/07, 2:24 PM
#5

Sarah Thursfield´s Medieval Tailors Assistant är min bibel. Visserligen på engelska, men den är guld värd.

http://www.bokus.com/b/9780903585323.html?pt=search_result

lillalollo
3/11/07, 2:13 PM
#6

Mewdieval taylors assistent är superbra, rekommenderas.    Janet Arnold är gurun inom dräkt tillverkningen. Kolla på Amazon för dessa två böcker, som är  på engelska.

Sorry to say men Norris är inte helt tillförlitlig på alla plan,  efter vad jag har hört. Kommer att få boken levererad denna veckan så jag ska kolla själv.

Annons:
Ahnna
3/11/07, 8:35 PM
#7

#6 De saker jag kollat i Norris bok och sedan jämfört med andra böcker, artiklar, bilder, etc. har stämt mycket bra, nästan löjligt bra. Han hade verkligen öga för detaljer! Men vi här i Norden får inte glömma bort att hans böcker är baserade på brittiskt mode och influenser söderifrån i första hand, så de kan skilja sig avsevärt från modet och valet av plagg som man hade här i Skandinavien. Mig gör det ingenting, eftersom mitt tornerlag enligt utsago försöker efterlikna brittiskt 1200-tal, så det enda jag behöver göra är att göra plaggen i lite varmare material eftersom vårt väder inte är lika milt som Storbritanniens.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: